Hoe Honda in 2021 Mercedes uit wil dagen door slim gebruik van brandstof

Hoe Honda in 2021 Mercedes uit wil dagen door slim gebruik van brandstof

Bij de Italiaanse tak van Motorsport wordt bericht over een oplossing in de Honda-krachtbron die uniek is binnen de Formule 1. De Japanners hebben een aanpassing gemaakt aan de motor waarmee er continu een kleine hoeveelheid vermogen vrijgegeven wordt, ook tijdens het remmen. Hoewel aan de oplossing diverse nadelen vastzitten, lijkt de alternatieve instelling van Honda effectief te zijn en serieuze mogelijkheden vrij te geven voor het 2021-seizoen.

'De ingenieurs in Milton Keynes, onder leiding van Toyoharu Tanabe, hebben een oplossing bedacht die Max Verstappen en Alexander Albon kleine voordelen geboden hebben', stelt Franco Nugnes, die in samenwerking met Giorgio Piola technische analyses maakt. 'Met name op circuits waar de gemiddelde snelheid laag lag, kwamen deze voordelen er goed uit.'

Honda heeft namelijk het benzineverbruik in het 2020-seizoen verhoogd in een poging de prestaties van het hybridesysteem te verbeteren. 'In de fase na het remmen, waarin doorgaans het hybridesysteem vermogen vrijgeeft, bleef de V6-motor, zelfs als de coureur zijn voet van het pedaal haalde, vermogen leveren', vervolgt Nugnes. Nadat Verstappen en Albon remden, kwam er dus een kleine hoeveelheid vermogen vrij terwijl de coureurs de bochten namen.

Zo was er dus geen elektrisch vermogen nodig om de exits van bochten effectief te nemen, terwijl het ERS-systeem (Energy Reduction System, red.) in deze korte perioden in werking kon treden en het overschot aan hitte en kinetische energie om kon zetten in elektrisch vermogen. Zo kon er ook na het remmen kortstondig energie van de motor hersteld worden die later in de ronde weer gebruikt kon worden.

Onderaan de streep heeft dit AlphaTauri en Red Bull Racing dus een voordeel opgeleverd aan twee kanten. De bolide verbruikte immers in de bochten geen elektrisch vermogen meer, wat dit vermogen uitspaarde voor andere momenten in de ronde, terwijl er ook nog eens extra vermogen opgewekt werd uit de hitte (via de MGU-H, red.) en de kinetische energie (via de MGU-K, red.) die de motor na het remmen vrijgaf.

Honda ontwijkt nadelen

Logischerwijs brengt een verhoogde mate van brandstofverbruik ook nadelen met zich mee. In theorie zijn die er ook, maar Honda heeft ervaren dat deze in de praktijk niet groter zijn dan de voordelen. Het eerste theoretische nadeel is dat de oplossing zou moeten leiden tot een lastiger te controleren bolide tijdens het remmen (omdat er immers nog steeds een klein beetje vermogen vrijkomt, ook tijdens het remmen, red.). In de praktijk ervoeren de coureurs dit echter niet.

Daarnaast zou de motor meer brandstof nodig moeten hebben om hetzelfde werk te leveren. Een motor die op efficiëntie dus gelijk presteert met de concurrenten, heeft zodoende per race aanzienlijk meer brandstof nodig. Het meenemen van deze brandstof verhoogt het gewicht van de bolide.

De Honda-motor is volgens het Italiaanse medium echter efficiënter dan de andere motoren die gebruikt worden in de sport. De verhoogde mate van benzineverbruik is dus een luxe die Honda zich kan veroorloven. 'Daarnaast gebruikt Honda de extra benzine ook om de motor te koelen en de betrouwbaarheid van de motor te verhogen', weet Nugnes.

Honda gebruikt oplossing voor 2021

Kortom, de Honda-motor verbruikt ongeveer dezelfde hoeveelheid benzine die de tegenstanders gebruiken. Door een efficiëntere motor te creëren dan de concurrenten hebben ze voor zichzelf echter de optie opengehouden om te experimenteren met een vergroot verbruik van brandstof.

De afname qua rondetijden door de grotere hoeveelheid elektrische energie die verbruikt kan worden per ronde is aanzienlijk, terwijl Red Bull en AlphaTauri geen extra benzine mee hoeven te nemen wegens de manier waarop de Honda-motor met haar brandstof omgaat. In 2021 zal dit volgens Nugnes en Piola dan ook een van de steunpilaren zijn waarop Honda de ontwikkeling van de verbeterde krachtbron gaat baseren.

NIEUW: Volg F1Maximaal nu ook via Instagram en krijg het laatste Formule 1 en Max-nieuws op je tijdlijn!



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Update II | Rosberg: 'Verstappen heeft geen tips nodig van mij'

Nico Rosberg is aardig kritisch naar Max Verstappen na zijn performance in Portugal. De Red Bull Racing-coureur maakt volgens...

Analyse longruns: Pijlsnelle Verstappen toont verborgen snelheid Red Bull

Max Verstappen mag dan in de tweede vrije training voor de Grand Prix van Spanje geen potten hebben gebroken met zijn teleurs...

F1 in het kort | Verstappen over kerbstones: 'Dat snapt mijn reet ook wel'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Boordradio's VT1 | Ingenieur Perez: 'Verstappen heeft zijn auto beschadigd in bocht 7'

Ook tijdens de eerste vrije training in Spanje was er weer voldoende te horen op de boordradio's. Zo ervoer Lewis Hamilton wa...

Ondertussen in de F1 | Verstappen gaat zingend het weekend in

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Verstappen tevreden in Spanje ondanks P9: 'Hebben een prima dag gedraaid'

Max Verstappen denkt dat Red Bull Racing een prima eerste dag gekend heeft in Spanje. De Nederlander wist de eerste vrije tra...

Marko vreest: 'Nu wordt het wel krap met de reserveonderdelen'

Helmut Marko laat vanuit Spanje weten dat er niet heel veel reserveonderdelen aanwezig zijn voor Max Verstappen en Sergio Per...

Live F1 15.00u | Tweede vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Nog geen week na de Grand Prix van Portugal staat het Spaanse Formule 1-evenement van 2021 alweer op de agenda. Het Zuid-Euro...

Overzicht tijden Formule 1 Grand Prix van Spanje 2021

Bijkomen van de Grand Prix van Portugal kan bijna niet, want zeven dagen later staat de volgende race alweer op de planning,...

Update | Wolff reageert op Horner: 'Dat krijg je als je drie keer zoveel salaris aanbiedt'

De nieuwe motorafdeling van Red Bull Racing kent bijna een vliegende start. Al eerder haalde het team in totaal zes experts v...

Lees meer

Net binnen

Update II | Rosberg: 'Verstappen heeft geen tips nodig van mij'

Nico Rosberg is aardig kritisch naar Max Verstappen na zijn performance in Portugal. De Red Bull Racing-coureur maakt volgens...

Hoe laat is de kwalificatie voor de Grand Prix van Spanje 2021?

De vrijdagsessies zitten erop en de zaterdag is aangebroken in Barcelona. Zoals altijd in de Formule 1 betekent dat maar één...

F1 Live 12.00u | Derde vrije training Grand Prix van Spanje 2021

Het vierde Formule 1-weekend is inmiddels in volle gang en de tweede dag van het weekeinde is aangebroken. Voordat er wordt g...

F3 in Spanje | Smolyar wint eerste race, Van der Helm imponeert nog niet

Dit weekend vindt het allereerste Formule 3-weekend van het seizoen plaats. Fungerend als het voorprogramma voor de Formule 1...

'Slechtste F1-coureur' Inoue velt oordeel: 'Mazepin rijdt nu net zoals ik'

Take Inoue, voormalig Formule 1-coureur, kan de optredens van Nikita Mazepin dit seizoen niet aanzien. De Japanse oud-coureur...

Lees meer