Hoe Mercedes en Hamilton wraak namen op de extreem langzame Alonso in Monaco Formule 1
Formule 1

Hoe Mercedes en Hamilton wraak namen op de extreem langzame Alonso in Monaco

Hoe Mercedes en Hamilton wraak namen op de extreem langzame Alonso in Monaco

Fernando Alonso haalde zich tijdens de Grand Prix van Monaco de ergernis van Lewis Hamilton op de hals. De coureur van Alpine kwam na de rode vlag-situatie op verse mediums als zevende over de streep tijdens de rollende herstart. Alonso probeerde zijn banden in het eerste gedeelte van de stint te beschermen, maar daarmee hield hij een groot gedeelte van het veld op. Dit tot de ergernis van Hamilton en vooral van Mercedes, die na het voorval het team van Alpine terugpakten.

De relatie tussen Alonso en Hamilton begon al in 2007, toen beide rijders kwamen te rijden voor het team van McLaren. De Spanjaard was net voor de tweede keer wereldkampioen geworden, terwijl Hamilton zijn debuut ging maken in de koningsklasse voor de autosport. McLaren was ervan overtuigd dat Alonso zijn huzarenstukjes wel even kon herhalen bij de renstal, maar dat liep net even anders. Hamilton bleek namelijk een geduchte tegenstander te zijn voor Alonso. Een rivaliteit was geboren en dat werd in de loop van 2007 alleen maar erger.

De rivaliteit tussen beide rijders bereikt het kookpunt tijdens de Grand Prix van Hongarije in dat seizoen. Tijdens Q3 kwam Alonso naar binnen om zijn banden te verwisselen. De pitstop ging al niet helemaal soepel bij het team, maar nadat de coureur groen licht kreeg om door te rijden, bleef hij bewust nog even een aantal seconden staan. Alonso was het niet eens met de strategie van het team tijdens de kwalificatie en hij besloot op zijn eigen manier wraak te nemen. Doordat de coureur langer stilstond, kon Hamilton geen gooi meer doen naar poleposition. Vijftien jaar later hadden we niet te maken met een pitstraat, maar met de krappe straten van Monte Carlo. Toch werd de nu zevenvoudig wereldkampioen opgehouden door de man uit Oviedo.

Alonso als Spaanse blokkade

De acties van Alonso zullen Hamilton vast wel flashbacks hebben gegeven. Niet alleen naar de Grand Prix van Hongarije in 2007, maar ook naar de race op de Hungaroring van vorig seizoen. Toen maakte de tweevoudig wereldkampioen zijn Alpine-bolide ook al extra breed om ervoor te zorgen dat Hamilton hem niet kon passeren. In Hongarije wist Alonso de Mercedes-rijder achter zich te houden door goede verdedigende acties, maar in Monaco waren dergelijke kunsten niet nodig. Op het stratencircuit is het immers heel erg moeilijk in te halen. Alonso verlaagde simpelweg zijn snelheid, maar wist daarmee wel Hamilton op zijn zenuwen te werken.

De race in Monaco was chaotisch. Ten eerste werd de start van de race met enkele tientallen minuten uitgesteld. Toen de race eenmaal onderweg was, werd bandenstrategie van cruciaal belang. Op deze manier wist Red Bull Racing het team van Ferrari uit te lokken, waardoor Sergio Pérez de leiding van de race wist te pakken. De situatie bleef voor Alonso eigenlijk de gehele race hetzelfde. De coureur begon als zevende en na de race kwam hij ook als zevende over de streep. Toch bood de angstaanjagende crash van Mick Schumacher, die een rode vlag als gevolg had, een mogelijkheid voor meerdere teams. Sommige renstallen kozen ervoor om hun coureurs naar buiten te sturen op mediums en andere rijders begonnen op de hards.

Alonso was één van de coureurs die op mediums de race hervatte en de Alpine-rijder kwam er al snel achter dan deze banden het niet zouden volhouden tot het einde. De race werd hervat in ronde 33 en Alonso besloot tot ronde 48 heel erg rustig aan te doen. Lando Norris lag op de zesde plek en het gat was al snel ruim een halve minuut, aangezien Alonso gemiddeld ruim drie seconden per ronde langzamer reed dan de McLaren-coureur. Het grootste gat tussen de twee rijders qua rondetijd was op een gegeven moment 4,2 seconden (Norris reed een 1:17,218 en Alonso een 1:21,452, red.) Vanaf ronde 48 besloot Alonso echter wat sneller sneller te gaan rijden en dat had te maken met een eerder akkefietje tussen Hamilton en een Alpine-rijder.

Boordradio’s geven kleine vete tussen Alpine en Mercedes weer

Nog voor de crash van Schumacher hadden Hamilton en Esteban Ocon het aan de stok op de baan. De Brit probeerde Ocon te passeren, maar de Alpine-coureur gooide de deur tot tweemaal toe keihard dicht. Dat leverde de enkelvoudig racewinnaar een tijdstraf op van vijf seconden. Toen het team dat te horen kreeg, verzocht de ingenieur van Alonso hem om tempo te maken. ‘Ocon rijdt achter Hamilton en hij heeft een tijdstraf van vijf seconden. Laten we nu proberen het gat naar achteren te vergroten’, vertelde de ingenieur van Alonso over de boordradio. ‘Copy’, zei de coureur met een vrolijke toon terug. Twee ronden later had de tweevoudig wereldkampioen opeens de snelste raceronde op zijn naam staan.

Daarvoor stoorde Hamilton zich aan het rijgedrag van Alonso. ‘Ik weet niet waarom, maar Alonso rijdt langzaam’, gaf de Mercedes-coureur door aan Peter Bonnington. ‘Ik weet niet of je het doorhebt, maar de auto’s voor ons zijn een stuk sneller. Alonso is ons nu echt aan het ophouden’, was even later de cynische constatering van de ingenieur van Hamilton. ‘Ik kan er gewoon niks aan doen. Hoe ver lig ik nu achter coureurs voor mij?’ Bonnington moest Hamilton slecht nieuws geven. ‘Het gaat nu niet meer om de auto’s voor ons, maar de auto’s achter ons.’ Hamilton reageerde geschrokken ‘Ze zitten achter me?’

Hamilton besloot het gat naar Ocon te verkleinen om Alpine een koekje van eigen deeg te geven. (Foto: Mercedes AMG F1)
Hamilton besloot het gat naar Ocon te verkleinen om Alpine een koekje van eigen deeg te geven. (Foto: Mercedes AMG F1)

Toen Alonso eenmaal begon te versnellen was Mercedes niet echt onder de indruk. De Duitse renstal besloot Alpine een koekje van eigen deeg te geven en het leven van Ocon zuur te maken. Daarmee hielp tegelijkertijd ook zijn voormalig teamgenoot Valtteri Bottas. ‘Ocon heeft bijvoorbeeld Valtteri en Vettel achter zich, als we hem ophouden dan valt hij buiten de punten’, informeerde Bonnington zijn coureur. Dit bereikte ook het team van Alpine. ‘Ik heb wat last van bandendegradatie’, zei Alonso na zijn snelle ronden. ‘Je kan nu wat rustiger aandoen, ze hebben Hamilton verteld om langzamer te rijden om Esteban op te houden’, was het antwoord.

Het feit dat Alonso en Hamilton nooit de beste relatie hebben gehad, heeft niet meegespeeld in de keuze van de Spanjaard om langzaam te rijden. De coureur wilde simpelweg zijn banden sparen voor later in de race. Zijn snelste ronde is daar een voorbeeld van. Natuurlijk zal het stiekem wel extra lekker hebben gevoeld bij Alonso dat het om Hamilton ging. Uiteindelijk schoot hij hiermee wel zijn team in de voet, want Mercedes zag ook dat inhalen onmogelijk was en besloot daardoor het team van Alpine op haar beurt weer te frustreren. Al met al dus een klein en vermakelijk gevecht tussen twee teams die elkaar even het leven zuur wilden maken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws