Horner en Wolff bespreken toekomst van krachtbronnen in de Formule 1

Horner en Wolff bespreken toekomst van krachtbronnen in de Formule 1

De Formule 1 is bezig met gesprekken om de krachtbron voor 2025 vorm te geven, maar de visies van de teams zijn nog niet unaniem. Dat is wel nodig om tot een officieel besluit te komen. Meerdere teambazen zien een elektrische aandrijflijn niet als een goede optie, maar zijn het niet eens over wat dan wel de beste optie zou zijn.

Terwijl de Europese Unie overweegt om vanaf 2035 voertuigen met een verbrandingsmotor te verbieden, bevindt de Formule 1 zich op een kruispunt wat betreft de volgende generatie krachtbronnen. Tijdens het tweede GP-weekend in Oostenrijk vond een vergadering plaats met onder andere de huidige motorleveranciers, Porsche en Audi. Tijdens het weekend op Silverstone kwamen de eerste meningen naar buiten over de besproken onderwerpen.

Elektrisch vermogen een blijver

Afgezien van het feit dat een elektrische aandrijflijn er dus niet in zit, waren de teambazen het niet helemaal met elkaar eens over de toekomst van de F1-krachtbronnen. Zo zei Mercedes-teambaas Toto Wolff volgens AUTOhebdo: 'We willen het wiel niet opnieuw uitvinden, maar we moeten het aandeel elektrisch vermogen vergroten. Want dat is de richting die de wereld opgaat.'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner deelt het enthousiasme van zijn collega, maar gelooft dat de Formule 1 trouw moet blijven aan zijn aard. 'Als we in de voetsporen willen treden van de fabrikanten, die zweren bij elektriciteit, dan zullen we over 8-9 jaar eindigen zoals de Formule E. Dat is geen Formule 1, hier draait alles om lawaai en plezier.'

Horner ziet toekomst voor verbrandingsmotoren

'De opkomst van biobrandstoffen gaat verbrandingsmotoren nieuw leven inblazen', vervolgt Horner. 'Ik zie niet in waarom we geen krachtbronnen zouden gebruiken die een prachtig geluid maken, met respect voor het milieu. We kunnen proberen de compromisroute te volgen en dan eindigen met een hybridevorm die op de lange termijn niet meer relevant zal zijn in de ogen van de industrie. Of we kunnen zeggen de we er zijn om mensen te entertainen en dat de verbrandingsmotor nog een milieuvriendelijke toekomst heeft.'

Ook Wolff ziet een toekomst in luidruchtige verbrandingsmotoren, maar vraagt zich af of die mening gedeeld wordt door het jongere publiek. 'Ik ben het niet helemaal eens met Christian, omdat ik niet weet of wij het representatieve publiek zijn. Als je een twintigjarige vraagt wat ze van het lawaai vinden, weet ik niet zeker of die factor echt een rol speelt. Deze populatie consumeert de sport op schermen. We mogen niet uit de pas lopen met de verwachtingen van onze partners, sponsoren en aandeelhouders, door te weigeren om de vooruitgang van de wereld te steunen.'

Mercedes voelt die verplichtingen, aangezien het natuurlijk ook als straatautofabrikant actief is. Red Bull is dat niet en Horner geeft toe dat hij daarom niet met die verplichtingen rekening hoeft te houden. Als je de Renault V10 van Fernando Alonso hoorde tijdens de demonstratie vorig jaar in Abu Dhabi, dan zie je meteen wat de sport vandaag mist. Mensen kijken naar de Formule 1 om vermaakt te worden.'

Renault vreest tijdsnood

Het zal lastig worden om met de verschillende meningen en visies een compromis te sluiten voor de 2025-motor, denkt Marcin Budkowski, sprekend namens Renault. 'Er zijn veel vakjes om tegelijkertijd aan te vinden. We willen een motor die opwindend is, maar die ook logisch is in de wereld van vandaag. Als we willen dat fabrikanten betrokken blijven, moeten we technologie promoten die met de tijd mee gaat zonder dat het teveel kost. Het volstaat te zeggen dat de besprekingen waarschijnlijk nog even zullen voordat ze succesvol zijn. Gezien de benodigde ontwikkelingstijd zouden we eigenlijk morgen alweer moeten vergaderen.'



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Albon: 'Ik leer veel van Verstappen en Perez over de auto'

Alexander Albon geeft aan veel te leren van zijn seizoen als reservecoureur bij Red Bull Racing. Niet alleen de 2021-bolide h...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Lees meer

Net binnen

Alonso onder indruk van volgende generatie F1-coureurs: 'Goede fase voor de sport'

Fernando Alonso is erg onder de indruk van de volgende generatie top Formule 1-coureurs, zo laat hij weten in gesprek met de...

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24 uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Lees meer