Horner en Wolff bespreken toekomst van krachtbronnen in de Formule 1 Formule 1
Formule 1

Horner en Wolff bespreken toekomst van krachtbronnen in de Formule 1

Horner en Wolff bespreken toekomst van krachtbronnen in de Formule 1

De Formule 1 is bezig met gesprekken om de krachtbron voor 2025 vorm te geven, maar de visies van de teams zijn nog niet unaniem. Dat is wel nodig om tot een officieel besluit te komen. Meerdere teambazen zien een elektrische aandrijflijn niet als een goede optie, maar zijn het niet eens over wat dan wel de beste optie zou zijn.

Terwijl de Europese Unie overweegt om vanaf 2035 voertuigen met een verbrandingsmotor te verbieden, bevindt de Formule 1 zich op een kruispunt wat betreft de volgende generatie krachtbronnen. Tijdens het tweede GP-weekend in Oostenrijk vond een vergadering plaats met onder andere de huidige motorleveranciers, Porsche en Audi. Tijdens het weekend op Silverstone kwamen de eerste meningen naar buiten over de besproken onderwerpen.

Elektrisch vermogen een blijver

Afgezien van het feit dat een elektrische aandrijflijn er dus niet in zit, waren de teambazen het niet helemaal met elkaar eens over de toekomst van de F1-krachtbronnen. Zo zei Mercedes-teambaas Toto Wolff volgens AUTOhebdo: 'We willen het wiel niet opnieuw uitvinden, maar we moeten het aandeel elektrisch vermogen vergroten. Want dat is de richting die de wereld opgaat.'

Red Bull Racing-teambaas Christian Horner deelt het enthousiasme van zijn collega, maar gelooft dat de Formule 1 trouw moet blijven aan zijn aard. 'Als we in de voetsporen willen treden van de fabrikanten, die zweren bij elektriciteit, dan zullen we over 8-9 jaar eindigen zoals de Formule E. Dat is geen Formule 1, hier draait alles om lawaai en plezier.'

Horner ziet toekomst voor verbrandingsmotoren

'De opkomst van biobrandstoffen gaat verbrandingsmotoren nieuw leven inblazen', vervolgt Horner. 'Ik zie niet in waarom we geen krachtbronnen zouden gebruiken die een prachtig geluid maken, met respect voor het milieu. We kunnen proberen de compromisroute te volgen en dan eindigen met een hybridevorm die op de lange termijn niet meer relevant zal zijn in de ogen van de industrie. Of we kunnen zeggen de we er zijn om mensen te entertainen en dat de verbrandingsmotor nog een milieuvriendelijke toekomst heeft.'

Ook Wolff ziet een toekomst in luidruchtige verbrandingsmotoren, maar vraagt zich af of die mening gedeeld wordt door het jongere publiek. 'Ik ben het niet helemaal eens met Christian, omdat ik niet weet of wij het representatieve publiek zijn. Als je een twintigjarige vraagt wat ze van het lawaai vinden, weet ik niet zeker of die factor echt een rol speelt. Deze populatie consumeert de sport op schermen. We mogen niet uit de pas lopen met de verwachtingen van onze partners, sponsoren en aandeelhouders, door te weigeren om de vooruitgang van de wereld te steunen.'

Mercedes voelt die verplichtingen, aangezien het natuurlijk ook als straatautofabrikant actief is. Red Bull is dat niet en Horner geeft toe dat hij daarom niet met die verplichtingen rekening hoeft te houden. Als je de Renault V10 van Fernando Alonso hoorde tijdens de demonstratie vorig jaar in Abu Dhabi, dan zie je meteen wat de sport vandaag mist. Mensen kijken naar de Formule 1 om vermaakt te worden.'

Renault vreest tijdsnood

Het zal lastig worden om met de verschillende meningen en visies een compromis te sluiten voor de 2025-motor, denkt Marcin Budkowski, sprekend namens Renault. 'Er zijn veel vakjes om tegelijkertijd aan te vinden. We willen een motor die opwindend is, maar die ook logisch is in de wereld van vandaag. Als we willen dat fabrikanten betrokken blijven, moeten we technologie promoten die met de tijd mee gaat zonder dat het teveel kost. Het volstaat te zeggen dat de besprekingen waarschijnlijk nog even zullen voordat ze succesvol zijn. Gezien de benodigde ontwikkelingstijd zouden we eigenlijk morgen alweer moeten vergaderen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws