Horner is niet anders geworden bij Red Bull: 'Stabiliteit is één van onze grootste troeven' Formule 1
Formule 1

Horner is niet anders geworden bij Red Bull: 'Stabiliteit is één van onze grootste troeven'

Horner is niet anders geworden bij Red Bull: 'Stabiliteit is één van onze grootste troeven'

Christian Horner kwam in de Formule 1 terecht in het tijdperk van grote personaliteiten, maar is altijd zichzelf gebleven. Volgens hem is stabiliteit één van de grootste troeven van Red Bull Racing, en is alleen zijn rol uitgebreider geworden. Horner denkt dat niemand ooit de groei en succes van het team dat naar een energiedrankje is vernoemd had verwacht.

Horner is inmiddels één van de langszittende teambazen. Langer dan een aantal jaren bij een team zitten lijkt steeds zeldzamer te worden. Otmar Szafnauer moest zo voor de zomerstop nog zijn koffers pakken en vertrekken bij Alpine. Franz Tost stopt er na het 2023-seizoen ook mee. Horner beschreef hemzelf en Mercedes-teambaas Toto Wolff eerder al als 'de dinosaurussen van de F1', aangezien ze allebei al een zeer lange tijd aan het roer van hun teams staan. Hoe Horner het zo lang vol heeft gehouden? 'Dat is een goede vraag', antwoordt Horner bij PlanetF1.

'Ik denk dat ik de manier waarop ik functioneer eigenlijk nooit heb veranderd sinds ik in de sport kwam. Veel verschillende teams hebben verschillende filosofieën. Ik denk dat een van onze grootste troeven en sterke punten hier de stabiliteit voor hen is geweest. Als je kijkt naar elk sportteam, speelt stabiliteit altijd een sleutelrol, of het nu Alex Ferguson bij Manchester United is of Arsene Wenger of in andere sporten ook', legt de Brit uit. Horner is de grote overlevende van de Formule 1. Aangesteld op de leeftijd van 31, was hij drie jaar jonger dan zijn oudere coureur, en hoewel hij nu niet meer de jongste is, is hij een van de meest succesvolle teambazen in de geschiedenis van de Formule 1 geworden.

'Mateschitz wilde niet alleen deelnemen, hij wilde concurreren'

Horners eerste werkdag was in januari 2005. Jarenlang had hij zijn eigen Formule 3000-team gerund, wat hem had voorbereid op het managen van de autosport, maar de Formule 1 was een ander niveau, het hoogtepunt van de autosport en een uitdaging die alles overtrof wat hij eerder had geprobeerd. Het was ook een tijdperk van grote karakters in de F1, zoals Flavio Briatore, Ron Dennis, Jean Todt, en Bernie Ecclestone, die misschien niet zo bereid waren om de nieuwe jongen in de buurt van een team te verwelkomen dat genoemd was naar een energiedrank die de elite van de autosport wilde doorbreken.

'Dietrich Mateschitz had zeer ambitieuze doelen toen hij in de sport kwam. Hij wilde niet alleen deelnemen, hij wilde concurreren', legt Horner uit. 'Toen we de sport binnenkwamen, waren er zoveel fabrikanten betrokken. Ik denk dat er destijds acht fabrikanten waren en om als privéteam met klantenmotoren binnen te komen was ongehoord, om te kunnen deelnemen en races en vervolgens kampioenschappen te winnen. Ik heb niemand gemodelleerd. Ik had geen bewondering voor hen, of het nu Ron was, Frank, wat Jean Todt deed of Flavio op zijn flamboyante manier.'

'Alles is zoveel groter geworden'

Horner's rol is sinds zijn eerste komst ingrijpend veranderd. 'Alles is gewoon groter geworden. Ik ben nu de teambaas en CEO van effectief drie entiteiten bij Red Bull Racing, Red Bull Powertrains, en Red Bull Advanced Technology. Toen ik voor het eerst begon waren we met vierhonderd mensen. Tegen het einde van dit jaar zullen we in alle groepen met 1800 mensen zijn dus het is gewoon een veel, veel groter beest. We zaten destijds in twee gebouwen, nu zitten we in 18 gebouwen. Ik denk niet dat iemand de groei en het succes dat we hebben weten te bereiken, had kunnen voorzien', sluit Horner af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws