Hughes: 'Red Bull keek in Hongarije al naar achtervleugel voor Spa' Formule 1
Formule 1

Hughes: 'Red Bull keek in Hongarije al naar achtervleugel voor Spa'

Hughes: 'Red Bull keek in Hongarije al naar achtervleugel voor Spa'

Technische experts Mark Hughes en Giorgio Piola hebben voor Formula 1 vooruitgeblikt op de Grand Prix van België. Spa Francorchamps is een uniek circuit dat de aerodynamici maar lastig onder de knie krijgen. Het duo licht toe waarom, en wat we voor technische aanpassingen kunnen verwachten.

'Spa geeft de teams flinke hoofdpijn als het aankomt op de aerodynamische afstelling', zo opent Hughes zijn technische analyse. 'In 2020 wordt dit nog erger. De combinatie van het zoeken van juiste downforce-levels en bandenslijtage vormt een unieke uitdaging.'

'Het circuit kent twee sectoren vol gas, die aan het begin en die aan het eind. Daartussen zit een sector waarin je met veel downforce absoluut kan domineren.' Die middelste sector is de langste van de drie, ongeveer zeventig procent van een rondetijd wordt in die sector besteed.

'In sector één en drie moet echter met weinig vleugel gereden worden om de schade te beperken op het lange rechte stuk op aerodynamisch gebied.' De truc is - zoals altijd - om downforce te combineren met snelheid om het rechte stuk.

Bandenslijtage maakt afstelling Spa lastig

Maar de bandenslijtage voegt hier een extra element aan toe. Dit seizoen zijn de Pirelli-banden er al eens slecht aan toe geweest. Daarnaast is het asfalt vrij schurend en staat er in die tweede sector vol downforce-intensieve bochten veel druk op de banden.

'Daarom hebben we dit jaar bij veel teams experimenten gezien met de achtervleugel - ook wanneer een circuit niet per definitie om veel snelheid op het rechte stuk vroeg', vervolgt Hughes.

Waarom zou juist de achtervleugel hier invloed op kunnen hebben? 'Een grotere achterkant of een achterkant met een scherpere hoek kan voor snellere rondetijden zorgen, maar tijdens een stint trager zijn, omdat het te veel van de banden vraagt.' De stand van de achtervleugel bepaalt namelijk per slot van rekening ook hoeveel downforce er gegenereerd wordt in die zware tweede sector.

Red Bull en Ferrari experimenteren

Om die afweging accuraat te kunnen maken, zijn de teams in voorgaande races al gaan experimenteren met de achtervleugel: 'Red Bull Racing experimenteerde hier op de Hungaroring al mee, waar ze met twee verschillende afstellingen van de achtervleugel reden.'

'Ferrari volgde dit voorbeeld tijdens de Grand Prix van Silverstone, de tweede race in Groot-Brittannië ook de andere teams. Gezien hoeveel er geëxperimenteerd wordt met de achtervleugel, kunnen we ook tijdens de trainingssessies hier veel variantie in verwachten', concluderen de heren. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws