Hülkenberg is 'voorzichtig optimistisch' over 2024: 'We hebben veel indrukken en data' Formule 1
Formule 1

Hülkenberg is 'voorzichtig optimistisch' over 2024: 'We hebben veel indrukken en data'

Hülkenberg is 'voorzichtig optimistisch' over 2024: 'We hebben veel indrukken en data'

Haas concentreerde zich de afgelopen dagen tijdens de wintertests in Bahrein voornamelijk op racesimulaties. Het doel: de bandenproblemen die het team in 2023 teisterden, opgelost krijgen. Maar is de Amerikaanse renstal daar in geslaagd? Coureur Nico Hülkenberg is alvast 'voorzichtig optimistisch' als het gaat over de kansen van zijn team komend seizoen.

De VF-23 was zeker niet de traagste auto op de grid afgelopen seizoen. Dat bleek uit verschillende Q3-optredens van Hülkenberg en, in mindere mate, Kevin Magnussen. Echter, de hoge bandenslijtage kostte Haas op zondag telkens de kop, wat er uiteindelijk voor zorgde dat het team van voormalig teambaas Günther Steiner op de tiende en laatste plaats eindigde in 2023. Het contract van de Italiaan werd vanwege een verschil van mening met de teameigenaar over het toekomstig pad van het team niet verlengd en Steiner werd derhalve vervangen door Ayao Komatsu, onder wie de Amerikaanse renstal de bandenproblemen nu volop heeft aangepakt.

Haas focuste tijdens de wintertests nauwelijks op prestatie, wat geïllustreerd werd door de tijden die op het bord verschenen na de eerste twee testdagen: 4,3 en 4,5 seconden achterstand op woensdag, gevolgd door 6,7 en 7,6 seconden achterstand op donderdag. Op vrijdag mocht Hülkenberg het gaspedaal dan toch even induwen. De elfde plaats op het einde van de testsessies was het resultaat. 'Het was oké', blikte de Duitser terug. 'We hadden geen problemen en hebben onze programma's doorlopen. We hebben kunnen doen wat we wilden. Dat is altijd goed.'

Maar wat wij, en de fans van Haas, voornamelijk willen weten is of de bandenslijtage er nu echt op vooruit is gegaan. 'Het is nog te vroeg, maar als ik in de auto zit en het vergelijk met vorig seizoen, voelt het beter aan. We hebben het gevoel dat we een stap in de goede richting hebben gezet', aldus Hülkenberg, die 'voorzichtig optimistisch' blijft. 'Onze auto voelt beter als vorig jaar, maar het hangt natuurlijk ook af van hoe de prestaties zijn ten opzichte van de anderen en in hoeverre zij vooruitgang hebben geboekt.'

haas wintertest bahrein 2024

Eerste in de ranking...

Haas werkte gedurende de drie dagen in Bahrein maar liefst 441 ronden af, het meeste van alle teams. Vergelijk dat cijfer met het magere aantal van Williams (299), de laatste in die stand, en dan komen we tot de conclusie dat de Amerikanen heel wat extra data en circuittijd achter de kiezen hebben. Een voordeel, zo weet Hülkenberg. 'We hebben na deze drie dagen veel indrukken en data. Er is voldoende om te kunnen bekijken en analyseren. We hebben een paar dingen geprobeerd en wat geëxperimenteerd.'

Maar waar Haas wel echt in lijkt uit te blinken is de topsnelheid van de VF-24. Het team stond mee bovenaan het klassement op basis van snelle ronden met DRS en long runs, al is een goede topsnelheid niet het enige cruciale ingrediënt voor een sterke auto. 'We kunnen nog steeds op veel gebieden verbeteren. Het is duidelijk waar we nog aan moeten werken. We moeten meer prestatie vinden, maar het was al bij al een goede start', concludeerde Hülkenberg.

Niets missen van Verstappen in 2024? Sluit dan een abonnement met korting af bij Viaplay, of bekijk hier alle opties.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws