Jean Alesi: keihard straffen is de enige oplossing voor vermijden crashes' Formule 1
Formule 1

Jean Alesi: keihard straffen is de enige oplossing voor vermijden crashes'

Jean Alesi: keihard straffen is de enige oplossing voor vermijden crashes'

De racewereld in recent opgeschrikt door een aantal zware crashes. Eén van die crashes zal menig raceliefhebber niet snel vergeten, namelijk het fatale incident tussen Anthoine Hubert en Juan Manuel Correa. Eerstgenoemde moest zijn leven laten en dat heeft oud-coureur Jean Alesi aan het denken gezet.

Naast crash op Spa-Francorchamps hebben we recent nog meer heftige incidenten gezien. Zo was het afgelopen weekend nog raak in Sochi toen Jack Aitken en Nikita Mazepin elkaar raakten op een uitloopstrook en vervolgens hard in de bolide van Nobuharu Matsushita knalden. Fransman Jean Alesi legt de schuld neer bij de omgang met de steeds vaker gebruikte uitloopstroken.

FIA & Veiligheid

In gesprek met Motorsport.com geeft Alesi aan dat hij door de recente incidenten aan het denken is gezet. 'Het lot geeft ons soms een waarschuwing', zo begint hij. Overigens geeft de oud Formule 1-coureur aan dat hij absoluut niemand de schuld wil geven van het fatale incident in België. Wel denkt hij dat coureurs meer voorzichtigheid mogen betrachten in de omgang met de beruchte uitloopstroken.

'Ik wil niet direct pleiten voor de snelle terugkeer van grindbakken, maar ik ben wel van mening dat coureurs voorzichtiger moeten omgaan met de uitloopstroken. 'Wanneer een coureur de baan verlaat moet men minimaal de helft snelheid verminderen. Bijvoorbeeld van 250 km/h naar 125 km/h ook al kost dat een aantal plaatsen', waarmee de Fransman voorbij lijkt te gaan aan het gevaar van langzaam terugkerende auto's op de baan.

Straffen

De oplossing voor dit probleem is volgens Alesi eenvoudig, namelijk hard straffen. 'Je kunt het wel uitleggen, maar dat helpt niet. Straffen is de enige manier om dit te handhaven' zo oordeelt hij hard. 'Eigenlijk zou het hetzelfde moeten zijn als het missen van de weegbrug. Wanneer een coureur geen snelheid mindert tijdens een qualificatie, dan start hij vanuit de pits. Voor de race zou een drive through penalty een juiste straf zijn', zo besluit de Fransman.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws