Key: 'Je kan niet stellen dat wij en Red Bull een aerodynamisch voordeel hebben' Formule 1
Formule 1

Key: 'Je kan niet stellen dat wij en Red Bull een aerodynamisch voordeel hebben'

Key: 'Je kan niet stellen dat wij en Red Bull een aerodynamisch voordeel hebben'

James Key denkt dat het nog lang niet zeker is dat een 'high-rake'-filosofie een voordeel oplevert met de nieuwe reglementen. Volgens de McLaren-ontwerper is het nog te vroeg in het seizoen om daar een goed beeld van te hebben. Men ging er vanuit dat dit het geval zou zijn, omdat teams die een dergelijke filosofie najagen direct een sterke pace konden laten zien bij de tests.

Zo waren bijvoorbeeld Red Bull Racing én AlphaTauri bijvoorbeeld direct sterk uit de startblokken vertrokken. Max Verstappen reed vorige week de snelste tijd bij de testdagen in Bahrein, terwijl AlphaTauri-coureur Yuki Tsunoda daar kort opvolgde. Beide bolides hebben zo'n 'high-rake'-configuratie, waarbij de rijhoogte achter iets hoger is ten opzichte van de voorkant.

Volgens James Key zou het overigens best kunnen dat teams met zo'n filosofie een klein voordeel hebben, echter is het volgens hem nog te vroeg om te zeggen dat het zich al gemanifesteerd heeft. 'We hebben eigenlijk pas net kennis gemaakt met alle bolides. Je zou wel kunnen stellen dat de reglementen een bepaalde impact hebben gehad op de teams, maar het is niet iets dat voor ons niet in de lijn der verwachting lag', legt Key uit.

Geen extra voordeel bij 'high-rake'

Volgens de ontwerper is het lastig te stellen dat 'low-raked'-bolides een nadeel hebben. Volgens hem hangt het vooral af van de aerodynamische filosofie die de teams in eerste instantie najoegen. 'Het hangt helemaal af van waar je vandaan komt als team', vertelt Key. 'Wij hebben bijvoorbeeld aanpassingen gemaakt aan een auto die wat meer 'rake' had om mee te beginnen. We hebben de aanpassingen gebaseerd op hoe de luchtstromen aan de achterkant werken. Vanaf daar probeer je zoveel mogelijk downforce te winnen', legt Key uit.

Juist daarom is het dus lastig te zeggen voor ontwerpers. Juist omdat andere teams een heel andere aerodynamische filosofie hebben. 'Mercedes heeft bijvoorbeeld een heel andere aerodynamische opbouw, het is daarom lastig te zeggen wat de impact voor hen precies zal zijn. We zullen moeten afwachten, de eerste races van het seizoen zal ongetwijfeld duidelijk worden wat nu de beste oplossing is', sluit Key af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws