Le Mans ligt misschien toch nog in het verschiet voor Vettel: 'Hij heeft nog langer nodig' Formule 1
Formule 1

Le Mans ligt misschien toch nog in het verschiet voor Vettel: 'Hij heeft nog langer nodig'

Le Mans ligt misschien toch nog in het verschiet voor Vettel: 'Hij heeft nog langer nodig'

We zagen Sebastian Vettel voor het laatst in 2022 plaatsnemen in een Formule 1-auto. Halverwege dat seizoen maakte de Duitser bekend te vanaf 2023 te stoppen. Een vaker voorkomende overstap voor voormalig Formule 1-rijders is die naar de 24 uur van Le Mans. Helaas zit dat er dit jaar voor Vettel nog niet in. Maar Porsche laat nu tegenover het Duitse Motorsport-Total.com weten de deur open te houden voor volgend jaar.

De Duitse coureur zou wellicht dit jaar voor het team van Porsche deelnemen aan de 24-uur lange race. In maart deed Vettel tests voor het team die hij met succes afsloot. Het team van Porsche besloot in maart de aankondiging over welke drie coureurs er voor haar zouden gaan rijden uit te stellen, omdat er nog geen besluit was genomen over Vettel. Uiteindelijk werd besloten om met Felipe Nasr, Nick Tandy, en Mathieu Jaminet door te gaan.

Aanpassing vergt tijd

Dat Vettel dit jaar de selectie niet heeft gehaald betekent alleen niet dat het team van Porsche de deur definitief dichtgooit. 'Voor een OEM-team als Porsche blijft dit een onderwerp van gesprek, dat is vanzelfsprekend', liet Porsche LMDh-directeur Urs Kuratle weten. 'Dat geldt ook voor Vettel. Ik denk dat hij er voor in is. Dat heeft hij zelf na de testen aangegeven. Het blijft dus een onderwerp, maar wanneer en in welke vorm het samen zal komen moeten we nog zien. Momenteel is er nog niets vastgelegd.'

Ook Niko Hülkenberg werd ooit door Porsche binnengehaald om deel te nemen aan de Le Mans-ronde van het World Endurance Championship. In 2016 ging de Duitse Formule 1-coureur er met de overwinning vandoor in de 919 Hybrid die hij deelde met Earl Bamber en Nick Tandy. Deze overwinning vond alleen plaats in het LMP1 tijdperk van het kampioenschap. Deze auto's verschilden niet al te veel van de auto's waarmee op dat moment in de Formule 1 werd gereden.

Tegenwoordig wordt er met LMDh-auto's gereden in de WEC. Dit type auto is veel langzamer dan zijn voorganger en dat maakt dat het moeilijker is voor Formule 1-coureurs om zich aan te passen. 'Het grootste verschil is vandaag de dag waarschijnlijk het gewicht van de auto', legt Kuratle uit. De LMDh weegt meer dan 1000 kilo. 'Beide typen auto's (de LMDh en de Formule 1-auto's, red.) zijn heel complex, maar ze verschillen in ontwerp.' Daarnaast geeft Kuratle aan dat er natuurlijk ook 's nachts wordt gereden en er door de verschillende raceklassen op de baan verschillende snelheden worden aangehouden.

Het tegenwoordige verschil tussen de Formule 1-auto's en de auto's die door Porsche in de WEC worden gebruikt, heeft dan ook de doorslag gegeven om Vettel dit jaar nog niet in de LMDh-auto te zetten. 'Ik denk gewoon niet dat dit eerder allemaal aan de orde is geweest. Dat betekent dat Vettel nu wat meer tijd nodig heeft om (aan de auto, red.) gewend te raken dan voorheen het geval was.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws