Longrun analyse | Hamilton marginaal sneller dan Verstappen op softs Formule 1
Formule 1

Longrun analyse | Hamilton marginaal sneller dan Verstappen op softs

Longrun analyse | Hamilton marginaal sneller dan Verstappen op softs

Er is in de eerste en tweede vrije training veel gereden, maar de Formule 1-teams hebben in deze ronden maar weinig longruns neergezet. Slechts een handjevol coureurs kwam tot een fatsoenlijke stint op de middelharde en harde band, en Max Verstappen en Lewis Hamilton behoren niet tot deze heren. Wel is de pace van de twee titelconcurrenten op de zachtste bandencompound bekend. Hamilton trekt met een voordeel van twee tienden aan het langste eind.

Voor een analyse van de longrun-pace van de teams gebruiken we voor Qatar data van het doorgaans goed ingevoerde Auto, Motor und Sport wegens een gebrek aan beschikbare bandendata. Het Duitse autosportmedium heeft de gemiddelde rondetijden van de Formule 1-heren op een rijtje gezet. De belangrijkste kandidaten voor punten aankomend weekend nemen we mee om te zien hoe de vork in de steel zit.

Hamilton nipt sneller dan Verstappen op zachte band

CoureurGemiddelde rondetijdStint (ronden)
Lewis Hamilton1:28,1818
Max Verstappen1:28,3796
Sergio Pérez1:28,8626
Pierre Gasly1:29,1123

Op de zachtste bandenset is het Hamilton die nipt de snelste gemiddelde rondetijd neergezet heeft. Met een 1:28,181 klokt hij een tijd die ongeveer twee tienden onder de tijd van Verstappen ligt. Dit doet hij echter wel over twee ronden extra, wat betekent dat er bij de Brit iets meer slijtage opgetreden heeft dan bij zijn Nederlandse tegenpool. Het gat tussen Verstappen en teamgenoot Sergio Pérez, die tevens een stint van zes ronden reed, bedraagt bijna een halve seconde. Drie tienden achter de Mexicaan vinden we Red Bull-collega Pierre Gasly. Wel is zijn stint op de zachte band nauwelijks een stint te noemen met slechts drie voltooide ronden.

Laten we voorop stellen dat het nog maar de vraag is hoeveel voorspellende waarde deze cijfers hebben. De kans dat de zachte band gebruikt gaat worden gedurende de Grand Prix van Qatar is namelijk klein. In de afgelopen race-weekenden hebben we ervaren dat de F1-teams op de zondag voornamelijk gebruik maken van de gele en witte banden. Ook in Doha wordt dus niet verwacht dat het rode rubber er aan te pas komt, tenzij er tegen het einde van de wedstrijd een safety car nodig is.

Gaten in longrun-pace op mediumband

CoureurGemiddelde rondetijdStint (ronden)
Valtteri Bottas1:28,12310
Fernando Alonso1:29,13514
Lance Stroll1:29,1634

Voor de vorm hebben we bij de gemiddelde rondetijd van Valtteri Bottas op de mediumband nog maar even de tijden gegeven van Alpine en Aston Martin, maar over de vorm op de mediumband is nog veel minder te zeggen dan over de vorm op de zachte band. Bottas klokt een lage achtentwintiger, maar we hebben geen data van Red Bull Racing om deze gemiddelde tijd mee te vergelijken. Het gat naar het middenveld is ongeveer een seconde, zoals eigenlijk wel te verwachten valt.

Wat wel opvallend is, is dat Bottas in een stint van tien ronden op de mediumband ongeveer een gelijke gemiddelde rondetijd weet te klokken als Hamilton over zes ronden op de zachte band. Dit kan op twee dingen wijzen. Of de dropoff bij de zachte band is hoog, waardoor Hamiltons tijden aan het einde van de stint omhoog schoten, of de bandendelta (het verschil in pace, red.) tussen de zachte band en de middelharde band is dusdanig klein dat de kans dat de rood omrande banden gebruikt gaan worden eigenlijk alleen nog maar kleiner wordt.

Delta tussen medium en hard ook klein?

CoureurGemiddelde rondetijdStint (ronden)
Esteban Ocon1.28,7733
Carlos Sainz1:29,23811
Pierre Gasly1:29,61310

Ook van de getallen van de harde band worden we omtrent de prestaties van de topteams maar weinig wijzer. In de eerste twee sessies reden Hamilton, Bottas, Verstappen én Pérez geen stint op de hardste bandenset. Enkele andere heren deden dit wel, waaronder de bovengenoemde mannen en Kimi Raikkonen en Nicholas Latifi. Met de pace van Alpine lijkt het op de harde band wel goed te zitten, al moeten we hier meteen een kanttekening bijzetten.

Opvallend is dat de pace van Esteban Ocon op de harde band vier tienden onder het gemiddelde van de pace van Fernando Alonso op de mediumband ligt. Wel moet hierbij meegenomen worden dat we het hebben over een stint van slechts drie ronden. Een stintje van niets, dus, die wellicht maar weinig voorspellende waarde heeft. De ware snelheid van Alpine op de harde band zal vermoedelijk ergens rond de tijden van Pierre Gasly liggen.

Over Gasly gesproken, zijn korte stint op de zachte band resulteerde in een gemiddelde tijd van 1:29,112. Op de harde band zit hij daar maar een halve seconde boven, en dan gaan we er al vanuit dat die stint op softs aan de lage kant van de rondetijden zit. Met andere woorden: er lijkt maar nauwelijks verschil te zijn tussen de te halen tijden op de zachte band en de harde band als we het hebben over de racepace. Alles lijkt dus te wijzen naar een Grand Prix waarin het witte rubber de voorkeur zal krijgen van de teams, en daar is dus niet veel over bekend.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws