Had de wedstrijdleiding naar Silverstone moeten kijken in Brazilië-uitspraak? Max Verstappen
Max Verstappen

Had de wedstrijdleiding naar Silverstone moeten kijken in Brazilië-uitspraak?

Had de wedstrijdleiding naar Silverstone moeten kijken in Brazilië-uitspraak?

Het Formule 1-circus is momenteel al een aantal dagen neergestreken in Qatar, maar op donderdag en vrijdag werd er vooral teruggekeken naar de Grand Prix van Brazilië. Mercedes diende een verzoek in om de zaak over het incident tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton te heropenen. Dit verzoek werd na veel anticipatie van tafel geveegd, omdat de Duitse renstal niet genoeg extra bewijs tegen Verstappen aan kon leveren. Tijdens de persconferenties en vele interviews in Doha werd iedereen overladen met vragen over het moment tussen de twee titelconcurrenten.

De meeste coureurs wilden hun vingers niet branden aan de vraag en hielden hun mening voor zich. Zelfs de man van de ongezouten meningen, Fernando Alonso, had niks te zeggen over het incident. 'Ik zat in de gym en op het strand. Ik heb het niet teruggezien', zei de Spanjaard tijdens de persconferentie van donderdag. Ook Verstappen en Hamilton gaven het idee dat ze het onderwerp liever links lieten liggen. 'Ik was er niet bij betrokken, dus ik heb er geen mening over', zei de Mercedes-coureur nadat de FIA bekend had gemaakt het verzoek af te wijzen.

Charles Leclerc was als één van de weinige coureurs gelijk helder over het moment, nog voordat de FIA een uitspraak had gedaan. De Monegask velde echter geen expliciet oordeel over het moment. 'Wat ze ook beslissen, ik zal mijn rijstijl moeten aanpassen. Als dit geoorloofd is dan wordt via de buitenkant inhalen wel heel erg lastig.' De Ferrari-coureur zal dus in de toekomst zijn rijgedrag aanpassen naar aanleiding van de beslissing van de FIA. Hiermee zal Leclerc mogelijk doelen op het feller verdedigen van de binnenkant of juist extra voorzichtig aanvallen via de buitenkant.

Voor Leclerc is het overigens niet het enige moment met Verstappen dat hij in zijn carrière honderden keren heeft teruggezien. Tijdens de Grand Prix van Oostenrijk in 2019 reed de Monegask een lange tijd vooraan, maar Verstappen kwam aanstormen op verse banden. De Ferrari-coureur sloeg een eerste aanval van de Nederlander af, maar twee ronden voor het einde moest hij zijn positie afstaan aan de Red Bull-coureur. Volgens Leclerc ging die inhaalactie niet volgens de regels, aangezien Verstappen hem van de baan af duwde en zelfs licht zijn banden aantikte. Desondanks deden de stewards er niks mee en behield de Nederlander zijn overwinning.

De Silverstone-vergelijking

Het moment op Interlagos is niet de eerste keer dit seizoen dat Verstappen en Hamilton elkaar tegenkwamen op het circuit. In Groot-Brittannië resulteerde contact tussen de twee coureurs in een zware crash voor de eerstgenoemde. Een paar maanden later, in Italië, verdedigde Hamilton stevig tegen de 24-jarige, waardoor Verstappen een alternatieve route probeerde. Het resultaat was dat de bolide van Verstappen bovenop de Mercedes-auto terecht kwam. Beide coureurs moesten de wedstrijd staken. Op Silverstone kreeg Hamilton een tien seconden tijdstraf; de crash op Monza betekende dat Verstappen tijdens de Grand Prix van Rusland een gridstraf van drie plekken had.

Dit weekend wijzen veel journalisten en kenners naar het eerste incident tussen de twee titelconcurrenten. Zij vinden dat het moment in Brazilië overeenkomt met de crash op Silverstone. Red Bull-teambaas Christian Horner wil hier niets van weten. 'Op Interlagos had Lewis niet het recht om de bocht in te sturen zoals Max had op Silverstone. Daarnaast liggen er op Silverstone grindbakken en is de muur heel dichtbij. Onze coureur klapte destijds in de muur met als gevolg dat de auto en motor aan diggelen lagen. Op Interlagos was het een simpel race-incident. Beide coureurs remden heel laat en konden de apex niet meer raken. Daarnaast wist Lewis de race gewoon te winnen.'

Horner presenteerde in de persconferentie een ander zeer belangrijk punt. 'We moeten alle incidenten apart bekijken, in plaats van ze te vergelijken.' Wanneer de twee momenten naast elkaar worden gelegd dan is de crash op Silverstone natuurlijk veel erger. Toch ziet de teambaas van Mercedes, Toto Wolff, dat de twee incidenten naast elkaar gelegd moeten worden. 'De uitkomst op Silverstone was erger, maar in het algemeen blijft de stelling hetzelfde. Als de man aan de buitenkant niet adequaat reageert dan resulteert dat in een crash. Dat gebeurde dus ook in bocht 4 op Interlagos, waarbij Lewis zichzelf wel wat wijder kon laten lopen. Een ongeluk is voorkomen, maar dezelfde reglementen zouden er op toegepast moeten worden', aldus Wolff.

Had de wedstrijdleiding naar Silverstone moeten kijken in Brazilië-uitspraak?

Toto Wolff en Christian Horner schudden elkaar de hand tijdens de persconferentie in Qatar. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Silverstone vs. Interlagos

Op Silverstone was het de eerste ronde van de race, waardoor de banden van beide coureurs nog niet de ideale temperatuur hadden. Hamilton had richting Copse veel meer overspeed dan Verstappen en dook aan de binnenkant van de Nederlander. Hier zat de Brit niet op de ideale lijn, waardoor hij zijn Mercedes-auto op het vuil had gepositioneerd. Doordat de banden onder de bolide van de zevenvoudig wereldkampioen nog te koud waren, kreeg Hamilton te maken met veel onderstuur. Aangezien Verstappen bij de apex al bijna een hele auto voorsprong had op de Brit, had de Red Bull-coureur het recht op de bocht. Desondanks kon hij de bolide van Hamilton niet vermijden, wat resulteerde in een zware crash.

Een aantal maanden later had Hamilton, richting bocht 4 op Interlagos, met de hulp van DRS weer veel overspeed op de Nederlander. Ditmaal verdedigde de Red Bull-coureur de binnenkant, waardoor de aanstormende Mercedes-coureur de buitenkant moest kiezen. Nog voor het initiële rempunt was Hamilton voorbij aan Verstappen, maar de Red Bull-coureur besloot net als de Brit zeer laat te remmen. Ditmaal zat Verstappen op de vuile lijn en had de Nederlander versleten banden. Dit zorgde ervoor dat de leider in het wereldkampioenschap simpelweg niet steviger kon insturen anders was hij gespind. Daardoor dwong hij Hamilton van de baan af, waarbij de Nederlander ook zelf te wijd schoot. Als de zevenvoudig wereldkampioen niet adequaat had gereageerd, dan waren de twee weer samengekomen.

Had de wedstrijdleiding naar Silverstone moeten kijken in Brazilië-uitspraak?

De openingsfase van de Grand Prix van Groot-Brittannië resulteerde in een zware crash tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

De crash op Silverstone leverde de Mercedes-coureur een tijdstraf van tien seconden op, omdat hij werd aangewezen als de voornaamste aanstichter van het ongeluk. Dit kon de Brit echter niet deren, aangezien hij uiteindelijk de race nog wist te winnen na een inhaalactie op Leclerc in Copse. De verdedigende actie van Verstappen bleek uiteindelijk tevergeefs, aangezien Hamilton ook in Brazilië de overwinning binnen wist te slepen. Het enige grote verschil tussen beide incidenten is de rijsnelheid van de coureurs, waardoor er geen crash kon ontstaan. In Copse hadden ze beiden het gaspedaal volledig ingedrukt, terwijl ze in Brazilië het tempo er al flink hadden uitgehaald. Hierdoor kon Hamilton op Interlagos Verstappen wel ontwijken.

Straf voor Verstappen?

Voor de rest zijn er veel overeenkomsten tussen de twee momenten. De coureur aan de binnenkant rijdt op het vuil en de banden waren nog niet of niet meer optimaal, waardoor er niet meer volledig ingestuurd kon worden. Natuurlijk moet de FIA de incidenten apart behandelen, maar als ze de twee momenten naast elkaar hadden gelegd, dan waren ze mogelijk tot een andere conclusie gekomen. Hamilton tikte door een verkeerde inschatting zijn rivaal van de baan en Verstappen duwde door een verkeerde inschatting zijn rivaal van de baan. Een tijdstraf had misschien niet direct op zijn plaats geweest voor Verstappen, maar Michael Masi had de Nederlander mogelijk wel de opdracht kunnen geven om Hamilton zonder gevecht aan hem voorbij te laten gaan.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws