Marko: 'Daarom konden we de ontwerpfouten niet zomaar rechttrekken dit jaar' Formule 1
Formule 1

Marko: 'Daarom konden we de ontwerpfouten niet zomaar rechttrekken dit jaar'

Marko: 'Daarom konden we de ontwerpfouten niet zomaar rechttrekken dit jaar'

Helmut Marko is tevreden met de ontwikkeling van de RB16. Na een valse start heeft de Oostenrijkse renstal zich herpakt, tijdens de kwalificatie van de Grand Prix van de Eifel kwam Red Bull Racing slechts drie tienden tekort ten opzichte van Mercedes. Tot aan de laatste meter blijft Red Bull werken, benadrukt de Oostenrijker.

'Op de Nurburgring lagen we het dichtst bij Mercedes van het hele seizoen. De RB16 had het met name in de eerste fase van het seizoen lastig', aldus Marko in gesprek met Sky Sports Deutschland. 'Inmiddels is het duidelijk waarom. We hebben de fouten gevonden die de aerodynamische oneffenheden veroorzaakten.'

Het bleek dat, net zoals in 2017, de data uit de windtunnel niet helemaal strookte met wat men op het circuit zag. Daar kwam bij dat het 2020-seizoen van de Formule 1 een bijzonder seizoen is, met veel triple-headers. 'Daarom konden we de ontwerpfouten niet zomaar rechttrekken dit jaar', vervolgt de Red Bull-adviseur, die denkt dat dat een significant nadeel geweest is voor zijn team.

'Ook konden we door de vele opeenvolgende races de oorzaak van het probleem ook zeker niet makkelijk achterhalen. Gelukkig zitten wij inmiddels weer op het juiste pad', bevestigt Marko. Met een achterstand van 83 punten van Max Verstappen op kampioenschapsleider Lewis Hamilton lijkt de strijd inmiddels al gestreden.

Red Bull wil een dominant chassis

Red Bull stond erom bekend dat ze jaarlijks wellicht aan motorvermogen inleverden, maar op het chassis wonnen ze juist tijd. Nu het team de zaakjes weer op een rijtje begint te krijgen, wil Marko deze kracht wederom uitbuiten: 'Op het gebied van het chassis geloven we dat we weer terug kunnen keren naar de situatie waaraan wij eigenlijk gewend zijn - dat wij het beste chassis produceren.'

'Om dat te realiseren ontwikkelen wij door tot de allerlaatste race', weet de man uit Graz. 'Wat we nu aan wijzigingen doorvoeren zal misschien niet één-op-één meegenomen worden naar volgend jaar, maar kan vooral gebruikt worden als basis voor de 2021-bolide.' Al het werk dat momenteel verricht wordt, zal dus aan het einde van het jaar niet waardeloos zijn. (Foto: Red Bull Content Pool/Getty Images)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws