Marko geeft oorzaak van uitvalbeurt Verstappen vrij Formule 1
Formule 1

Marko geeft oorzaak van uitvalbeurt Verstappen vrij

Marko geeft oorzaak van uitvalbeurt Verstappen vrij

Helmut Marko maakt zich grote zorgen na de uitvalbeurt van Max Verstappen in Australië. Wederom zag de Nederlander de eindstreep niet en wederom was het een probleem met de brandstoftoevoer dat dit veroorzaakte. Maar niet alleen op dit gebied schiet de Oostenrijkse renstal tekort: Ferrari ligt op diverse punten voor, waardoor het verdedigen van Verstappens titel een steeds zwaardere opgave lijkt te worden.

'We hadden weer te maken met een lek in het brandstofsysteem. Nu sijpelde er wat brandstof uit en dat is gevaarlijk! We vroegen hem om zo snel mogelijk te stoppen in de buurt van iemand met een brandblusser', zo opent Marko in gesprek met ORF. Volgens Horner was het al enkele ronden duidelijk dat er iets mis was. Toen het probleem escaleerde, verzocht de renstal Verstappen om zijn auto meteen langs het asfalt te zetten.

'Dat hij nu wederom de race niet uitrijdt (is zonde, red.). We liggen nu al 46 punten achter (op Leclerc, red.). Ook was bij ons graining bij de banden veel heftiger dan bij de andere teams. Ferrari zat op een totaal ander niveau', waarschuwt Marko. Al had de Limburger de wedstrijd uitgereden, de Ferrari-coureur was eigenlijk continu buiten schootsafstand.

Marko spreekt van brandstoflek

Het is dus duidelijk een brandstoflek dat Verstappen nekte in Melbourne. Het brandstoflek baart de Red Bull-adviseur zorgen: 'In Bahrein lekte de motor geen brandstof, dat was nu wel het geval. Dat er zoveel brandstof lekte, geeft aan dat er iets serieus aan de hand is. Ik ben meer dan bezorgd' Het is nu aan het team uit Milton Keynes om te achterhalen wat er precies mis is.

Dit was overigens niet de eerste keer dat Red Bull technische problemen ervoer dit weekend. Na de kwalificatie moest het team ook al herstelwerkzaamheden verrichten: 'We hadden hydraulische problemen die we na de kwalificatie oplosten. Dit kwam uit het niets. Verstappen voelde de vloeistof ook (in de race, red.), dus het was een zeer gevaarlijke situatie. Stoppen was de enige optie.'

Marko: 'Het gat naar Ferrari is alarmerend'

Als Red Bull de motorproblemen eenmaal opgelost heeft, heeft het nog een ander pijnpunt dat aangekaart moet worden. Red Bull lijkt ten opzichte van directe concurrent Ferrari namelijk veel snelheid te missen. Marko: 'We missen betrouwbaarheid. We hadden over het hele jaar in 2021 niet eens twee uitvalbeurten. Het gat naar Ferrari is echter ook alarmerend. We hebben een flinke berg te beklimmen.'

'Dit kunnen we niet zomaar oplossen en ook wordt het aanpoten om de banden zo te beheren als Ferrari. We zijn daarnaast ook een stuk zwaarder, wel tien kilo. Dat zijn veel problemen om weg te werken', concludeert de Oostenrijker, die zich herinnert dat Sebastian Vettel in het vorige decennium eens teruggekomen is van een achterstand van 60 punten. Marko weigert dus op te geven.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws