Marko geeft startbanden voor de Grand Prix prijs: 'We verkeren in een betere positie' Formule 1
Formule 1

Marko geeft startbanden voor de Grand Prix prijs: 'We verkeren in een betere positie'

Marko geeft startbanden voor de Grand Prix prijs: 'We verkeren in een betere positie'

Red Bull Racing-adviseur Helmut Marko geeft tegenover ORF aan dat Max Verstappen na zijn aanvaring met George Russell gevolgen ondervond van de schade aan zijn RB19. Volgens Marko was het voor zijn Nederlandse stercoureur lastiger om de bandentemperatuur onder controle te houden. De Oostenrijker kijkt vol vertrouwen uit naar de Grand Prix en denkt dat zijn team over een strategisch voordeel beschikt tegenover uitdager Ferrari.

'Max had dit probleem met Russell, die ongelofelijk gereden heeft', bedoelt de Red Bull-adviseur niet bepaald op een positieve manier. De man die deze week zijn tachtigste verjaardag vierde, benoemt daarnaast dat Verstappen de nodige schade overhield aan het incident. 'Onze mensen met de camera's hebben niks gezien, maar de foto's hebben het inmiddels duidelijk aangetoond. De bandentemperatuur was ook beduidend hoger dan bij Checo (Pérez, red.) het geval was. Dat geeft ook aan dat de wegligging slechter was (bij Verstappen, red.).'

Buiten het incident tussen Verstappen en Russell toonde Marko zich wel tevreden met de snelheid die Red Bull tentoonstelde met racewinnaar Sergio Pérez. 'We hadden deze snelheid verwacht', aldus de Oostenrijker met een glimlach. De race op zondag is drie keer zo lang als op de zaterdag, en Leclerc had in de slotfase van de sprintrace steeds meer moeite om Pérez bij te houden. 'Het feit is dat we beter zijn in de races dan in de kwalificaties en dat de raceafstand morgen in ons voordeel zou moeten zijn.'

Voordeel voor Red Bull in de slotfase?

Daarnaast denkt Marko een strategisch voordeel te zien voor zijn coureurs, en geeft hij het plan voor zondag deels weg. 'We starten morgen ook op nieuwe medium-banden. Ferrari heeft die vandaag al gebruikt, en dan hebben ze ook geen set banden over voor als er een safetycar is. Dus als we naar de bandensituatie kijken, zouden we in een betere positie moeten verkeren', concludeert Marko.

Ferrari was in de eerste vrije training echter het enige topteam dat geen medium-banden gebruikte, en hield dus een setje medium-banden extra achter de hand. Het Italiaanse team beschikt dus wel degelijk nog over een set medium-banden, maar in tegenstelling tot Red Bull heeft het niet meer de beschikking over nieuwe zachte banden. In het geval van een late safetycar-periode of een rodevlagsituatie heeft Red Bull dus wel een strategisch voordeel.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws