Red Bull Racing-topadviseur Helmut Marko is de klachten van McLaren zat en is klaar om het Austin-hoofdstuk, met het gevecht tussen Max Verstappen en Lando Norris, achter zich te laten. De Oostenrijker vond dat Verstappen het uitstekend deed en kan er niets aan doen dat de stewards hebben besloten om Norris een straf te geven, zonder er te lang over na te denken. Verstappen is daardoor weer een beetje uitgelopen in het WK.
Het weekend in Austin was voor Red Bull absoluut een opsteker, en ook een opsteker die broodnodig was. Verstappen gaf voorafgaand aan het weekend aan dat de updates het echt moesten doen, anders zou de titelstrijd ontzettend lastig worden. Op vrijdag en tijdens de sprintrace kwam het bewijs dat Red Bull niet stil heeft gezeten. De updates aan de vloerrand en de motorkap van de RB20 sloegen aan, en daardoor pakte hij de zege in de sprintrace. Als het aan Red Bull had gelegen had Verstappen ook de zege op zondag gepakt, maar dat lukte niet.
De drievoudig wereldkampioen had het lastig op de harde band en kon in de openingsfase ook niet bij Charles Leclerc in de buurt blijven. Het leek erop dat hij Norris achter zich zou houden, maar de Brit kwam toch dichterbij in de slotfase. Omdat hij Verstappen buiten de baan inhaalde kreeg hij een straf. McLaren was daar absoluut niet blij mee. 'Dit is wat de regels zeggen', haalt Marko zijn schouders op bij Motorsport Magazin. 'Norris heeft buiten de baan met een voordeel ingehaald, dat is heel duidelijk', zegt de Oostenrijker.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Marko is voor een systeem als in Oostenrijk
Op zondag waren vonden er meerdere incidenten plaats in bocht 12 waarbij andere coureurs straffen kregen omdat ze een tegenstander van de baan duwden. McLaren had er dan ook op gerekend dat Verstappen daarom een straf zou krijgen, maar de stewards zagen dat Verstappen ervoor zat in de apex. Teambaas Andrea Stella betichte de FIA ervan 'ontzettend inconsistent te handelen'. 'Wij hebben dit niet beslist, dat hebben de stewards gedaan', luidt het nuchtere oordeel van Marko. 'Ik zou zeggen: laat ze racen en stap over op het systeem dat we in Oostenrijk hebben ingevoerd.'
Daarbij verwijst Marko naar de grindstroken die naast de witte lijnen zijn aangelegd om track limits te voorkomen, en de harde 'broodjes' in meerdere bochten die dergelijke acties ook voorkomen. 'Daar ben je automatisch langzamer, en dan zou het geen heel drama meer zijn', zegt de 81-jarige. Marko focust zich echter liever op de prestaties van zijn coureur. 'Hij heeft Lando iets van vijftien ronden achter zich weten te houden, terwijl de banden van Lando zes ronden jonger waren en we niet de snelheid hadden als op vrijdag en zaterdag', zegt Marko.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
'Max reed ongelooflijk'
Hoe dan ook eindigde Verstappen voor Norris, en dat was ook het doel. Omdat Norris vierde werd, liep Verstappen weer vijf punten uit in het kampioenschap. Zo wordt het voor Norris steeds moeilijker om een hand op de titel te plaatsen. 'Zoals Max het beaamt, heeft hij optimaal gereden in een moeilijke auto', gaat Marko verder. 'Zowel op de mediums als de harde banden hadden we het zwaar. We moeten uitzoeken waarom dat was, want we konden niet dezelfde snelheid halen als in de sprint. Maar Max reed ongelooflijk, gezien de druk en het feit dat zijn banden min of meer op waren', sluit Marko af.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties