Marko vliegt naar Japan om alternatief motorplan voor te leggen aan Honda-top Formule 1
Formule 1

Marko vliegt naar Japan om alternatief motorplan voor te leggen aan Honda-top

Marko vliegt naar Japan om alternatief motorplan voor te leggen aan Honda-top

Helmut Marko zal binnenkort naar Japan afreizen om in gesprek te gaan met Honda. De Japanse motorleverancier stapt na 2021 uit de sport en wegens het feit dat een bevriezing van de motorreglementen in 2021 geen optie lijkt, moet de Oostenrijkse renstal op zoek naar een alternatieve manier om gebruik te kunnen blijven maken van de faciliteiten van haar leverancier. Marko heeft een compromis gevonden dat hij nu bij de Honda-top neer zal leggen.

'Het gaat de goede kant op', laat de Red Bull Racing-adviseur weten tegenover Krone Zeitung, dat meldt dat Marko volgende week in het vliegtuig stapt naar Japan. Hier zal hij in gesprek gaan met de Honda-top over hoe ze de samenwerking af gaan sluiten. In principe blijft Honda hangen tot eind 2021, maar Red Bull wil misschien een kleine verlenging afdwingen.

Red Bull pleit al tijden voor een bevriezing van de motorreglementen om het zo haalbaar te maken om de Honda-faciliteiten over te nemen. Wanneer Red Bull zelf door zou ontwikkelen zou het ze namelijk zó veel geld kosten dat dat het project niet haalbaar zou maken. Op het moment dat een bevriezing van de reglementen geen optie is, hebben ze dus de hulp van Honda nodig.

Toen de Oostenrijkers op serieuze tegenstand van Renault en Ferrari stuitten na hun verzoek op de ontwikkeling van de hybride-motoren stil te leggen, werd duidelijk dat er naar een alternatief gezocht moest worden, wat nu blijkbaar op tafel ligt: 'Er is nog niets officieel, maar er zijn gesprekken en het lijkt erop dat we tot een compromis kunnen komen met de andere partijen.'

'Omdat er op het gebied van de motoren nog bepaalde veranderingen plaats zullen vinden (vermoedelijk doelend op de overgang naar biobrandstof die gepland staat voor na 2021, red.) bij Renault en Ferrari zal de engine-freeze niet eind 2021 plaatsvinden, maar begin 2022', vervolgt de Oostenrijker. Bij dit nieuwe plan zal Honda dus kunnen assisteren met de ontwikkelingen van de huidige krachtbron gedurende de winterstop van 2021, om vervolgens daarna definitief uit het Formule 1-project te stappen.

Marko zet bij zijn opmerkingen wel een kleine kanttekening, hij benadrukt namelijk dat er tot nu toe nog niets op papier staat en dat er achter de schermen nog druk aan het plan gewerkt wordt. 'We zijn er mee bezig, maar negatief ziet het er niet uit. Het lijkt de goede kant op te gaan en dat is dan ook hoe ik er zelf in sta.'

Oud zeer bij Marko in Turkije

Wanneer hem gevraagd wordt naar aankomend Formule 1-weekend in Turkije, blijkt dat bij Marko de aanvaring tussen Mark Webber en Sebastian Vettel nog glashelder op zijn netvlies staat: 'Die crash van de laatste Grand Prix hier kan ik mij nog goed herinneren. Ik hoop dat Max Verstappen dit weekend in ieder geval dichter bij Mercedes zit dan voorheen.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws