McLaren en Alpine vrezen niveauverschil in 2022: 'Het gat met Red Bull blijft bestaan' Formule 1
Formule 1

McLaren en Alpine vrezen niveauverschil in 2022: 'Het gat met Red Bull blijft bestaan'

McLaren en Alpine vrezen niveauverschil in 2022: 'Het gat met Red Bull blijft bestaan'

Voor Alpine en McLaren wordt het volgende seizoen bijzonder interessant. De nieuwe reglementen voor 2022 moeten ervoor zorgen dat alle teams nader tot elkaar komen, eerst moet daar wel een goede bolide voor gebouwd worden. Volgens Alpine-baas Marcin Budkowski staan de teams voor een interessante uitdaging.

Alpine wist op de valreep nog een overwinning te behalen, net voor de winterstop. Esteban Ocon wist een krankzinnige Hongaarse Grand Prix op zijn naam te schrijven, mede dankzij zijn teamgenoot Fernando Alonso. De Spanjaard verdedigde knap ten opzichte van wereldkampioen Lewis Hamilton. Het smaakt naar meer voor het Franse team, dat een kans ziet om volgend seizoen een stap naar de top te zetten.

'Die uitdaging vult ons met angst en enthousiasme', legt Marcin Budkowski uit tegenover The Race. 'We zijn enthousiast omdat ons technische team de uitdaging op een goede manier aanpakt. Juist omdat alles nieuw is en we toch wel wat vrijheid hebben om te kijken naar het ontwerp. Ondanks het feit dat de reglementen redelijk beperkt zijn, begin je vanaf nul.'

Angst door onwetendheid

De angst zit hem in het feit dat het team geen flauw idee heeft van wat de andere renstallen doen met de nieuwe reglementen. 'Je weet precies wat je doet, maar je weet gewoon niet waar de andere teams mee bezig zijn. We vragen ons vooral veel af of we iets missen, of we mazen in de wet missen of zelfs de juiste richting op gaan', gaat Budkowski verder.

Dat geldt ook voor McLaren. CEO Zak Brown laat in een interview met Motorsport-total.com weten dat ook zijn team moeite heeft met de onwetendheid. 'We doen natuurlijk ons best, maar met de nieuwe regels weet je natuurlijk niet wie het goed of wie het fout doet', legt de Amerikaan uit.

Reglementen een stuk strakker geformuleerd

Volgens Brown, anders dan Budkowski, is het moeilijk om een ontzettend groot voordeel te vinden in de regels. 'De reglementen zijn nu een stuk strakker geformuleerd. We gaan geen oplossing vinden zoals Ross Brawn deed in 2009. Het zal niet mogelijk zijn om iets te vinden als een 'dubbele diffuser' denk ik', gaat de McLaren-teambaas verder.

Brown denk in ieder geval dat het voor McLaren nog wel wat langer zal duren voor zij aan de top terugkeren. Het Britse team uit Woking heeft namelijk een nieuwe windtunnel in de pijplijn zitten, die pas in 2024 echt af is. 'Tot die tijd moeten wij het doen met het materieel dat we hebben', vertelt Brown.

Budgetplafond moet niveau bij elkaar brengen

Het contrast met Alpine, voorheen Renault, is groot. De Fransen hebben een fabrieksstatus en jarenlang geïnvesteerd in een goede infrastructuur. Juist het budgetplafond moet er nu voor gaan zorgen dat Alpine snel naar voren kan komen. 'De nieuwe regels worden nu ingevoerd tijdens het budgetplafond, dat betekent dat we met het ontwikkelen van de bolide meer een 'level playing-field' hebben. Andere teams kunnen niet meer zo veel uitgeven als zij zouden willen uitgeven.'

Toch denkt Budkowski niet dat we volgend seizoen al een open gevecht om de winst gaan zien tussen alle renstallen. 'Teams kunnen in ieder geval niet meer zo veel geld uitgeven als zij eerst deden. Het gat dat nu bestaat zal dus in ieder geval niet groter worden dan het nu al is. Met de tijd zullen de teams dichter bij elkaar gaan komen, maar het zal zeker niet volgend jaar al het geval zijn', sluit Budkowski af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws