McLaren heeft zware winter achter de rug: 'Januari en februari zijn het zwaarst voor ons' Formule 1
Formule 1

McLaren heeft zware winter achter de rug: 'Januari en februari zijn het zwaarst voor ons'

McLaren heeft zware winter achter de rug: 'Januari en februari zijn het zwaarst voor ons'

Volgens de productiedirecteur bij het team van McLaren zijn de eerste weken van februari het meest cruciaal voor het seizoen dat volgt. Volgens de directeur zijn januari en februari de drukste maanden, omdat de bolides helemaal moeten worden opgebouwd terwijl er tegelijkertijd ontwikkelingsplannen moeten worden gemaakt voor het seizoen dat volgt. Op 15 februari wordt de MCL35M aangekondigd, dan moet de bolide in ieder geval klaar zijn.

'Als je voor het productieteam werkt, ben je eigenlijk het hele jaar aan het werk. Maar januari en februari zijn de hardste maanden', vertelt Pears Singh, de productiedirecteur bij Mclaren, in een interview met het Japanse AS Web. 'Deze twee maanden zijn voor ons de moeilijkste van het jaar.' Volgens de directeur is het seizoen van maart tot december vooral in logistiek opzicht lastig, maar voor de productiemensen wordt het dus pas hard werken in het begin van het jaar.

'Er is veel te doen in ons plan en we hebben wat uitdagingen op het gebied van het ontwikkelen van de bolide, maar dat is nu eenmaal de sport. Als ons schema goed te doen is, zijn we doorgaans niet agressief genoeg. Als het gemakkelijk gaat, kan het zijn dat je niet echt aan het presteren bent. Dan verleggen we nu eenmaal niet echt onze grenzen', gaat Singh verder.

Uitdaging zit in het ontwikkelplan van de bolide

De bolide van McLaren moet dus in principe gewoon klaar zijn op 15 februari. Dan is immers de presentatie van de bolide voor het nieuwe seizoen en moet hij daarom dus in ieder geval volledig afgemonteerd en klaar zijn om per vrachtwagen te vertrekken uit de fabriek. 'Maar de echte uitdaging zit niet in het op tijd klaar krijgen van de auto. Het gaat juist om hoe je vanaf daar zo snel mogelijk ontwikkelt. Je moet de wagen zo veel mogelijk zien te upgraden.'

'Uiteindelijk is het namelijk belangrijk om geen tijd te verspillen aan dingen die je niet nodig hebt. Als je teveel onderdelen maakt met de specificatie van de lancering, verlies je capaciteit die je had kunnen gebruiken om de bolide snel te ontwikkelen in het seizoen. Dan duurt het dus langer voordat je nieuwe specificaties kan ontwikkelen', vertelt Singh.

Maar zoals ieder jaar is één moment bij uitstek een van de belangrijksten: de jaarlijkse crashtest van de FIA. Maar dit jaar is dat anders vanwege corona. Het team moest dan ook camera's ophangen voordat de crashtest van start ging, zodat de FIA op afstand het chassis alsnog kon homologeren. 'Die homologatie is altijd een enorme mijlpaal, ik vergelijk het eigenlijk met de bevalling van mijn vrouw. Behalve dat dit dan ieder jaar plaatsvindt. Ieder jaar moet je daar dan ook voor klaar staan', sluit Singh af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws