Meningen verdeeld over incident: 'Verstappen en Hamilton hele jaar al agressief' Formule 1
Formule 1

Meningen verdeeld over incident: 'Verstappen en Hamilton hele jaar al agressief'

Meningen verdeeld over incident: 'Verstappen en Hamilton hele jaar al agressief'

De meningen zijn verdeeld bij de analyse van F1TV. (Oud) F1-coureurs Jolyon Palmer en Alexander Albon analyseren de crash van Lewis Hamilton en Max Verstappen. De situatie is zeer beladen en heeft grote gevolgen voor de rest van het kampioenschap, daarom had de straf volgens Albon harder mogen zijn. Palmer denkt daarentegen dat het incident af had kunnen worden gedaan als 'race incident', omdat de twee coureurs allebei tot het gaatje gaan.

'Het was een geweldig duel, ze gaven elkaar geen ruimte. Ik kreeg al het gevoel dat ze elkaar zouden raken', zo begint Palmer zijn analyse. 'Een van de twee had gas terug moeten nemen in bocht 9. Naar mijn idee zat Hamilton er volledig naast aan de binnenkant, ook al miste hij de apex een beetje. Verstappen neemt een enorm risico door de bocht zo agressief aan te snijden.' Wie er dan schuldig is, blijft lastig te zeggen. 'Het is een hele lastige, vooral omdat ze de hele ronde zo hard duelleerden. Ik had het afgedaan als 'racing incident' denk ik. Dit zijn foutjes die kunnen gebeuren op zo een hoge snelheden. Gedurende het seizoen tot nu toe is Verstappen steeds heel agressief geweest en was Hamilton degene die plaats maakte. Ik begrijp dat Red Bull heel emotioneel is, maar Hamilton heeft dit niet expres gedaan. Voor mij zijn het echt gewoon twee coureurs die tot het gaatje gaan.'

'Bij Leclerc ging hij van zijn gas af, bij Verstappen niet'

Zijn collega Albon is het daar niet mee eens. 'Mercedes was snel op de rechte stukken, dat maakte het heel spannend. Als ik de situatie vergelijk met de inhaalactie op Charles Leclerc, zie ik dat Lewis (Hamilton, red.) wat voorzichtiger is de tweede keer. Hij gaat van zijn gas af om de bocht te halen. Bij Verstappen deed hij dit niet.' Beide coureurs gingen er agressief in, maar de situatie had zich helemaal niet voor hoeven doen als Verstappen de bocht verder had afgesloten. 'Als hij dat had gedaan, zou Hamilton niet de binnenkant kunnen pakken.' De straf had zwaarder mogen zijn, vanwege alle belangen die er spelen. 'Er is nu zoveel te doen om de staf, maar dit is waar we als rijders mee in hebben gestemd. Toch denk ik denk er in deze situatie meer speelt. Met deze crash is Lewis weer helemaal terug in het kampioenschap, Red Bull heeft veel schade en zal alles moeten vervangen. Dat zijn toch wel drastische gevolgen.'

'In andere jaren werd er meer ruimte gelaten'

Journalist Will Buxton legt uit waarom de stewards besloten om de tien seconden tijdstraf te geven. 'Hij krijgt de straf omdat zijn lijn gewoon niet uitkwam. Hij mist de apex volledig en onderstuurt naar buiten. En als we dan kijken naar wat er gebeurde bij George Russell en Carlos Sainz gisteren, is dat geen gekke straf. Bij dat incident was ook sprake van onderstuur en Russell kreeg een gridstraf.' Als je het vergelijkt met andere jaren, zie je dat er in die situaties meer ruimte werd gelaten voor elkaar. 'Je geeft in zo een bocht niet meer marge dan nodig is, omdat je zelf ook de bocht moet halen', aldus Albon. 'Het gaat ook om de situatie. Het zijn twee agressieve coureurs, die al het hele jaar in het duel zijn. Het was voor beiden cruciaal om de eerste ronde als de leiding te pakken, omdat de ander ervandoor zou gaan anders', zo verklaart Buxton het incident.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws