Andrew Shovlin stelt dat de kerbs in Qatar te laag waren. Dat klinkt tegenstrijdig, maar juist het feit dat ze relatief onschuldig leken, betekende dat het gevaar voor klapbanden en schade groter was. De coureurs dachten immers de bochten in Losail International Circuit met kerbs vol gas te kunnen nemen, zoals Pierre Gasly in de kwalificatie. Deze heren kwamen van een koude kermis thuis.
Shovlin ziet grotere kerbs als oplossing
Shovlin ziet er wel een logische oplossing voor. Deze oplossing lijkt echter net zo tegenstrijdig als zijn initiële verklaring: 'Het is bizar, maar als die kerbs agressiever waren, was het makkelijker geweest voor de banden en auto's.' Het is dan namelijk makkelijker om te weten waar de limieten van het circuit liggen. Nu was er speling om over die gevaarlijke kerbs heen te gaan.
Shovlin: 'Het feit dat je er nu vol gas overheen kon rijden, en dat dit ook de snelste rondetijd opleverde, houdt in dat je dat ook moet doen. Daar zat hem het risico dan ook in.' Als concurrenten dit wel deden, maar de eigen coureurs niet, werd er tijd verloren. Zo dwongen de rijders elkaar in Qatar om risico te nemen op de schadelijke baanlimieten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties