Mercedes hoopt aankomend weekend te profiteren van de ijle lucht in Mexico. Aankomend weekend staat de twintigste Grand Prix van het seizoen op de planning en tevens de twintigste kans op een overwinning voor de Zilverpijlen. De hoop is dat die lucht gunstig moet liggen voor de W13. Waar komt die hoop vandaan? F1Maximaal legt het uit.
Het Autódromo Hermanos Rodríguez is een uniek circuit op de Formule 1-kalender. De baan met een lengte van 4,438 kilometer ligt op een hoogte van 2200 meter boven zeeniveau. Dat betekent dat de lucht vele malen ijler is dan op welk circuit dan ook. De luchtdichtheid op zeeniveau is ongeveer 1.225kg/m3. In Mexico-Stad, waar de race wordt verreden, is dat 78 procent van die hoeveelheid, namelijk 0,96kg/m3.
De turbo moet door de ijle lucht veel harder werken dan normaal. De turbine moet meer roteren om dezelfde massa aan lucht richting de compressor te stuwen. De compressor vergroot dan de luchtdichtheid en daardoor ontstaat een hogere zuurstofconcentratie. De lucht kan dan onder druk meer vermogen uit de verbrandingsmotor halen. De teams zullen hierdoor de meest recente en verse turbo uit de pool willen gebruiken, omdat de extra rotaties een betrouwbaarheidsrisico opleveren.
Red Bull-turbo presteert optimaal in ijle lucht Mexico
Dat is precies waar Red Bull Racing de afgelopen jaren een voordeel uithaalde. Tot en met vorig jaar moest de Oostenrijkse renstal het doen met motoren die minder vermogen leverden, maar door de ijle lucht verdwijnt dat nadeel. Met Honda heeft Red Bull nu eerder een voordeel, doordat de turbo van de Japanse motorleverancier bijzonder goed werkt op grote hoogtes.
Honda heeft baat bij ervaring uit andere motoren, zoals die in vliegtuigen. Zulke motoren zijn immers gemaakt om op grote hoogte optimaal te presteren. De hoeveelheid lucht die naar de compressor wordt gevoerd, is namelijk hoger dan bij andere motoren. Zoals eerder uitgelegd is juist dat zo belangrijk om in de ijle lucht te presteren. Red Bull zal aankomend weekend dan waarschijnlijk ook wel als favoriet ingaan.
Aero-efficiëntie RB18 gunstig voor downforce-afstelling
De aero-efficiëntie van de RB18 zal ook helpen. Red Bull zou meer downforce op de auto kunnen doen en de topsnelheid zou nog steeds dik in orde zijn. En dat is een goede zaak, gezien iedereen met meer downforce zal rijden in Mexico. De drag ligt namelijk een stuk lager door de ijle lucht. Meer downforce staat deze race dus niet gelijk aan een grote afname van topsnelheid.
En dat is precies waar Mercedes zijn voordeel uit wil halen. De W13 produceert veel downforce, maar daardoor ook drag. Wanneer alle teams met meer vleugel rijden, kan dat het speelveld voor Mercedes gelijktrekken. Teambaas Toto Wolff heeft dan ook hoge verwachtingen. 'Onze auto met een hoge luchtweerstand zou effectief moeten zijn in de lucht daar, en het is goed dat de race gelijk na het weekend in Austin komt. Ik hoop dat we Red Bulls plannen kunnen dwarsbomen.'
Wat kan Ferrari doen in Mexico?
Red Bull zal het waarschijnlijk wel goed doen, terwijl Mercedes net als in Austin goed voor de dag kan komen. Hoe staat het dan ervoor met Ferrari? Ook zij zullen hopen op een voordeel door de ijlere lucht. De F1-75 produceert redelijk veel downforce, maar het team kiest er meestal voor om met minder vleugel te rijden. Voor de banden is dat desastreus. In Mexico moet het team wel met meer vleugel rijden en dat kan de Scuderia ten goede komen.
Terrence Riepma (Twitter: @TerrenceRiepma | e-mail: t.riepma@valkeringmedia.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties