Voorbeschouwing GP Mexico | Het duivelse dilemma van Red Bull Formule 1
Formule 1

Voorbeschouwing GP Mexico | Het duivelse dilemma van Red Bull

Voorbeschouwing GP Mexico | Het duivelse dilemma van Red Bull

Het Formule 1-seizoen van 2022 nadert haar einde, maar niet voordat de laatste drie Grands Prix verreden zijn. De eerstvolgende? De Grand Prix van Mexico. Jaarlijks biedt dit evenement vermaak, met ijle lucht, die de rangorde vaak opschudt. Daarnaast hebben we een Mexicaanse coureur op de grid staan die veel emotie losmaakt bij de fans. Wie er de grootste kanshebber is op de overwinning? Ook dat komt aan bod in de voorbeschouwing van F1Maximaal.nl.

Hoe kan het ook anders dan dat de Mexicaanse Grand Prix op Autódromo Hermanos Rodríguez gehouden wordt. Deze baan nabij Mexico-Stad vormt sinds 2015 weer onderdeel van de Formule 1-kalender, en biedt elk jaar vermaak. Niet in de eerste instantie omdat de wedstrijd op 2,2 kilometer boven zeeniveau verreden wordt, wat betekent dat de lucht ijler is. Dat heeft weer gevolgen voor de aerodynamica en de werking van de motor, waardoor de grid opgeschud kan worden.

Autodromo Hermanos Rodriguez, te zien op de track map van Mercedes. (Foto: Mercedes AMG F1)
Autodromo Hermanos Rodriguez, te zien op de track map van Mercedes. (Foto: Mercedes AMG F1)

Het Mexicaanse circuit kent rechte stukken en bochtige, technische gedeeltes. Na de start is meteen het langste rechte stuk van het 4,3 kilometer lange rondje te vinden. Daarmee kaarten we meteen het eerste interessante detail van het weekend aan. Omdat de afstand tussen de start-finish en de eerste bocht zo lang is, heeft de eerste startrij het vaak zwaar in ronde 1. De heren achter de top twee van de kwalificatie kunnen immers slipstreamen, en zo een voordeel behalen.

Dat eerste lange rechte stuk wordt gevolgd door drie trage bochten, allen in de tweede versnelling, waarna er wederom een lang recht stuk aangedaan wordt. Na deze krachtsintensieve delen nadert een technischer, bochtiger deel. Eerst in de vorm van drie trage bochten, daarna in de vorm van vijf snellere bochten. In die bochten kunnen coureurs echt het verschil maken en van bocht 7 tot en met 11 is het dan ook echt werken voor de coureurs.

Een laatste, kleine DRS-zone luidt de laatste sector in. Enkele opeenvolgende bochten dwingen Formule 1-teams om in Mexico veel downforce te overwegen, want er valt in het stadiongedeelte veel tijd te winnen. Dat stadion ontploft jaarlijks wanneer de topcoureurs er doorheen scheuren, en met thuisheld Sergio Pérez die wederom kans maakt op een podium is dat ook in 2022 te verwachten.

Red Bull in bloedvorm, maar wie wint, of mag winnen?

Het begint een beetje een vast verhaal te worden, maar we kunnen niet om Red Bull Racing heen. De Oostenrijkse renstal heeft de zaakjes op orde dit jaar, en in Mexico zal dat niet anders zijn. Max Verstappen is in topvorm, en ook Pérez doet het de afgelopen wedstrijden goed, met een recente overwinning in Singapore. De vraag is echter wie van de twee rijders de grootste kans maakt op de overwinning in Mexico-Stad.

Verstappen komt niet naar het circuit om tweede te worden, maar heeft de wereldtitel wel al in zijn zak. Hij heeft een Mexicaanse teamgenoot die uiteraard maar al te graag in zijn thuisland eens zou zegevieren. Willigt Red Bull dit verzoek in nu er niets meer te verliezen valt? Zou Verstappen open staan voor het vergeven van een overwinning om zijn teamgenoot een gunst te doen? De tijd zal het zeggen.

Feitjes over de Grand Prix

Aankomend weekend worden er 71 ronden verreden, temeer omdat het circuit relatief kort is. Dat betekent dat de coureurs zo'n 305 kilometer afleggen. Zoals al eerder aangegeven is de eerste bocht altijd een interessante in Mexico vanwege de lange aanloop. Dat kan de startvolgorde nog wel eens opschudden. We weten immers wat er in 2021 bij Mercedes gebeurde, dat twee coureurs voorop had rijden, maar Verstappen er na de eerste bocht met P1 vandoor zag gaan. De Nederlander liet die niet meer los.

De totale lengte van de pitstraat is in Mexico 378 meter. Deze lengte wordt met 80 kilometer per uur afgelegd, wat betekent dat een pitstop exclusief bandenwissel zo'n 17 seconden zal bedragen. Mét bandenwissel kom je dan uit op zo'n 20 seconden. Een vrij snelle pitstop, wat tweestoppers in de hand speelt.

Een rondje Autódromo Hermanos Rodríguez wordt voor 68 procent vol gas verreden. Die stukken vol gas zijn vooral in de eerste en tweede sector te vinden, dus. Wel worden de rechte stukken door trage, bochtige gedeelten opgebroken, dus topsnelheid én downforce zijn er van belang.

IJle lucht in Mexico

De ijle lucht in Mexico zal de prestaties van de bolides significant aantasten. Moleculen verspreiden zich wanneer de luchtdruk vermindert op grotere hoogtes. De lucht in Mexico is dan ook zo'n 25 procent minder dicht dan bij Grands Prix die op zeeniveau verreden worden. Deze ijlere lucht produceert minder downforce dan normale lucht, wat als gevolg heeft dat de teams en coureurs met meer downforce moeten rijden om dezelfde griplevels te bereiken die ze doorgaans gewend zijn.

Remmen wordt er lastiger door en bochten kunnen niet op normale snelheden genomen worden. Ook biedt de lucht echter minder weerstand, wat betekent dat teams op de rechte stukken sneller gaan dan op andere circuits. Dit houdt ook in dat het verlies van downforce bij een dikkere achtervleugel relatief kleiner is dan wanneer je op andere circuits met een dikke achtervleugel zou rijden. Dat gaan we in de set-ups vast terugzien.

En de motoren dan?

De ijlere lucht vermindert de potentie van Formule 1-motoren om vermogen te genereren. In de verbrandingskamer kan namelijk niet dezelfde mate van verbranding plaatsvinden. Met een turbo kan dit probleem deels weggewerkt worden, want de druk in de verbrandingskamer wordt gecontroleerd door de turbo. Wanneer de turbo sneller draait, kan dezelfde druk in de ICE dus bereikt worden als op 'normale' circuits.

Wel hebben deze turbo's een maximumaantal toeren waarop ze kunnen draaien. Gaan ze er overheen dan lopen teams risico op motorische problemen. Doorgaans ligt het punt waarop dit risico significant is lager wanneer een team met een kleinere turbo werkt. Zo hebben we in de afgelopen jaren bijvoorbeeld gezien dat Renault, dat een kleine turbo gebruikt, lang zo slecht nog niet is in Midden-Amerika. Ferrari heeft met Charles Leclerc als eens turboproblemen gekend dit jaar - in Barcelona. Wellicht is dat een voorbode voor een weekend waarin het wederom Mercedes is dat Red Bull op de hielen zit.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws