Mercedes kon door budgetplafond niet optimaliseren in Abu Dhabi: 'Missen een speciale vleugel' Formule 1
Formule 1

Mercedes kon door budgetplafond niet optimaliseren in Abu Dhabi: 'Missen een speciale vleugel'

Mercedes kon door budgetplafond niet optimaliseren in Abu Dhabi: 'Missen een speciale vleugel'

Mercedes' prestaties in Abu Dhabi vielen tegen, omdat het team moest bezuinigen op een speciale vleugel. Vanwege de problemen die de renstal eerder dit seizoen ervoer, is het geld van het Duitse team eerder in het jaar veelal gebruikt om die op te lossen. Daardoor moesten de coureurs rijden met een vleugel die niet perfect was voor het Yas Marina Circuit.

Met podiums in zowel Austin als Mexico en zelfs een overwinning in Brazilië zag het er bij aanvang van de race in Abu Dhabi goed uit voor Mercedes. Toch werd tijdens de tweede vrije training op vrijdag duidelijk dat het niet gemakkelijk zou worden. In de lage avondtemperaturen had de W13 namelijk moeite met het bandenmanagement. De oplossing zou kunnen liggen bij het corrigeren van de aerodynamica, omdat deze efficiëntie van belang is voor de belangrijke rechte stukken en hogesnelheidszones.

Toch heeft ook daar Mercedes dit jaar moeite mee en dat zal pas met de auto van volgend jaar beter moeten lopen. Tijdens de trainingen probeerde Mercedes nog een oplossing te vinden, maar dat lukte niet. 'We missen een tussenliggende vleugelspecificatie tussen de high downforce- en medium downforce-vleugelspecificatie die we in VT2 gebruikten', begint een ingenieur van Mercedes bij Formu1a.uno.

Vleugel van Mercedes kost een hoop snelheid

'Tijdens het seizoen gaven we er de voorkeur aan om de vleugel met hoge downforce te gebruiken op circuits die een lager niveau vereisen, maar als het aankomt op de efficiëntie zou het beter zijn geweest om een ​​specifieke vleugel te hebben', eindigt de ingenieur. Die heeft Mercedes echter uitgespaard vanwege de beperkingen van het budgetplafond.

Het team koos er uiteindelijk voor om met een high downforce-vleugel te rijden, wetende dat dit in de kwalificatie een groot nadeel zou zijn. Het doel was echter om op zondag een beter racetempo te hebben dan de F1-75 van Ferrari. Ook was op de rechte stukken de vleugel van Mercedes niet goed, want in de kwalificatie verloren Lewis Hamilton en George Russell zelfs tien kilometer per uur in verhouding tot Max Verstappen. Het gevolg van de vleugel was dat de W13 veel tekortkwam in Abu Dhabi.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws