Mercedes moet Honda vrezen: 'Leverde in Oostenrijk al voordeel op van 0,15s' Formule 1
Formule 1

Mercedes moet Honda vrezen: 'Leverde in Oostenrijk al voordeel op van 0,15s'

Mercedes moet Honda vrezen: 'Leverde in Oostenrijk al voordeel op van 0,15s'

Bij Mercedes wordt er gevreesd voor de effectiviteit van de Honda-motor op grote hoogte. Wegens de grotere turbo van de Honda-motoren lijkt het de Japanse motorleverancier te zijn die op rechte lijnsnelheid aan het langste eind trekt. Wel wordt door de Duitse renstal gesuggereerd dat de lay-out van het circuit de W12 in principe beter ligt dan de RB16B van Red Bull Racing.

De grotere turbo van Honda betekent dat Red Bull relatief aan Mercedes weinig vermogen verliest vanwege de ijlere lucht nabij Mexico-Stad. In 2019 zagen we dit al, want ook toen was het Red Bull dat poleposition binnen wist te slepen. 'Mercedes schatte destijds het voordeel van de turbo van Honda op 0,15s per ronde, maar dit jaar kan het groter zijn', wordt gesuggereerd bij Auto, Motor und Sport. 'In Spielberg werd het voordeel van die turbo al goed zichtbaar.'

Ook Spielberg ligt namelijk op significante hoogte, op zo'n 650 meter boven zeeniveau. Daar was al te merken dat Mercedes moeite had toen het mee moest komen met de Oostenrijkse concurrenten. Max Verstappen won allebei de edities op de Red Bull Ring op overtuigende wijze. 'De analyses van Mercedes suggereren dat de krachtbron alleen al een voordeel opleverde voor Red Bull van 0,15s', wordt vervolgd bij het Duitse medium.

'Dat effect zou nu dus nóg groter moeten zijn.' Het circuit wat aanstaand weekend aangedaan wordt, ligt immers nog eens drie keer hoger boven zeeniveau dan het asfalt in Oostenrijk. Hoeveel voordeel dit tastbaar op zal leveren voor Verstappen en Sergio Pérez, is nog niet duidelijk, maar vermoedelijk zal het dus boven die anderhalf tienden liggen.

Mexico ligt in theorie Mercedes beter

De hoogte gooit in Mexico vooral roet in het eten voor Mercedes, want in Brackley ziet men wel dat het aanstaande circuit in theorie Mercedes beter zou moeten liggen dan Red Bull: 'Als dit circuit op zeeniveau had gelegen, hadden wij onszelf als voorliggende partij gezien.' Voor het verlies in vermogen moet gecompenseerd worden op aerodynamisch gebied, wat weer snelheid kost in de bochten. Dit vormt een ingewikkelde puzzel die Mercedes op moet zien te lossen, willen ze Verstappen aankomend weekend van de overwinning houden.

Voor de snelste tijd van Verstappen in de eerste vrije training ontvang je 2,62 keer je inzet bij Bet365.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws