red bull racing max verstappen christian horner gp miami 2025 zaterdag Formule 1
Formule 1

Moet Verstappen zijn aanpak veranderen voor Imola? Horner reageert

red bull racing max verstappen christian horner gp miami 2025 zaterdag

Red Bull Racing heeft de RB21 dit weekend van een aantal updates voorzien, maar in de eerste vrije training op het circuit van Imola waren Max Verstappen en Yuki Tsunoda niet bij de eerste vijf coureurs terug te vinden. Verstappen was zelfs flink aan het vechten met zijn bolide en dat leidde in de slotfase van het eerste trainingsuur tot frustraties bij de viervoudig wereldkampioen. Teambaas Christian Horner blijft voorlopig kalm.

Verstappen stelde voorafgaand aan het raceweekend in Emilia-Romagna dat Red Bull meteen aan de bak moest. Dat had niet in de laatste plaats te maken met het feit dat de formatie uit Milton Keynes in Imola een aantal updates heeft meegebracht voor de RB21. Het was dus zaak om op vrijdag goed uit de startblokken te komen. Dat lukte echter niet. Verstappen eindigde weliswaar op minder dan vier tienden van snelste man Oscar Piastri op de zevende plaats, maar de 27-jarige Nederlander had het bepaald niet naar zijn zin in de RB21.

Na afloop van de eerste oefensessie blikt Horner in gesprek met Sky Sports terug op het eerste trainingsuur, waarin Verstappen en teamgenoot Tsunoda respectievelijk als zevende en zestiende eindigden. 'De baan evolueerde vrij snel en ik denk dat we niet één keer echt een vrije ronde hebben gehad, waardoor we ook geen fatsoenlijke ronde konden rijden op die tweede set banden', stelt Horner dat er nog meer in het vat zit voor beide Red Bull-coureurs.

Banden kunnen interessante rol spelen

In tegenstelling tot wat gebruikelijk is, reden de meeste coureurs meteen op een setje van de zachte banden het circuit op en dat was volgens Horner niet zonder reden. De 51-jarige Brit legt uit wat die reden precies is. 'Pirelli heeft dit weekend zachtere banden meegenomen', doelt Horner op de C6-band, die in Imola zijn debuut maakt. Deze banden zijn mogelijk te zacht om lang mee te kunnen gaan in de race.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

marioisoladirectorofpirellif1awardssprintpolequalifierandreakimiantonelliofitalyandmercedesamgpetronasf1teamwiththesprintpolepositionaward
De banden die Mario Isola (links) en Pirelli mee naar Imola hebben genomen, kunnen wel eens een grote rol spelen.

'Daarom gebruikte iedereen, of toch zeker de meeste coureurs, een aantal setjes van de zachtste band', verklaart Horner. 'Zo kunnen we wat sets van de mediumband overhouden voor de race en misschien zelfs voor de kwalificatie', sluit Horner niet uit dat we de band met de gele wangen misschien ook wel op zaterdagmiddag terug zullen zien. 'Het wordt dus heel interessant', voegt de teambaas van Verstappen toe.

Moet Verstappen benaderingswijze herzien?

De opmerkingen van Horner roepen bij voormalig W Series-kampioene Jamie Chadwick de vraag op of Verstappen dan wellicht ook zijn aanpak moet herzien. De Britse wijst erop dat concurrent McLaren een duidelijk voordeel heeft als het op het managen van de banden aankomt en in Miami ging de regerend wereldkampioen desondanks het gevecht met Oscar Piastri en Lando Norris aan. De gevolgen zouden dit weekend op de C6-band wel eens groter kunnen zijn dan twee weken geleden, zo denkt Chadwick.

Horner begrijpt de vraag van zijn landgenote, maar volgens de teambaas van Red Bull is het niet zo simpel. 'Het is altijd een afweging', begint de Brit. 'Hoe harder je pusht, hoe meer energie je in de banden zult stoppen. Dat zorgt er ook weer voor dat de band warmer wordt. Je moet je momenten dus uitkiezen', stelt de 51-jarige. Daarnaast is hij van mening dat het voor een coureur als Verstappen niet vanzelfsprekend is om zomaar plaats te maken. 'Het is erg moeilijk als je aan de leiding van de race ligt en deze positie niet met hand en tand mag verdedigen. Het is dus altijd zoeken naar een compromis', aldus Horner.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws