Red Bull Racing heeft zich in de voorbije weken na een mindere periode weer helemaal naar de voorkant van het F1-veld terug weten te knokken en dat is volgens Paul Monaghan voor een groot deel te danken aan Max Verstappen. De hoofdingenieur van de formatie uit Milton Keynes legt in Mexico uit welke rol de viervoudig wereldkampioen heeft gespeeld.
Na het desastreus verlopen Grand Prix-weekend in Hongarije zat iedereen bij Red Bull nog in zak en as, maar inmiddels is de sfeer weer helemaal omgeslagen. Dat is ook niet gek na drie overwinningen en een tweede plaats van Verstappen in de afgelopen vier raceweekends. De recente resultaten hebben er tevens toe geleid dat de 28-jarige Limburger weer mag denken aan een vijfde wereldtitel, iets wat hij een paar weken geleden nog ondenkbaar achtte.
Mocht Verstappen in de komende vijf raceweekends zijn achterstand van veertig punten weg weten te poetsen, dan is het één van de meest indrukwekkende comebacks uit de geschiedenis van de sport en daar heeft Verstappen zelf ook op verschillende manieren een belangrijke rol in gespeeld. 'Dit jaar was een andere uitdaging voor hem', zegt Monaghan tegenover onder meer Motorsport.com. 'Dat komt denk ik doordat we niet overal over een snelle auto beschikten. Maar Max vond altijd dat het hele team in die situatie zat, hij dus ook. Hij zei ook dat hij ons zo veel mogelijk zou helpen om ons uit het dal te trekken', stelt de Brit dat Verstappen zich heel erg betrokken voelde.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Monaghan is zeer onder de indruk van die houding van de regerend wereldkampioen. 'Hij is een ongelooflijke coureur, niet alleen in, maar ook buiten de auto', geeft de hoofdingenieur Verstappen een groot compliment. 'Hij is één van die types die een heel team bij elkaar kan brengen. Hij is daar niet slechts een onderdeel van, maar hij speelt daar een grote rol in. Het is gewoon heel fijn dat we hem hebben', zegt de Brit.
Wederopstanding mogelijk te laat
Verstappen kan zich aan het einde van het jaar nog altijd voor de vijfde keer in successie tot wereldkampioen laten kronen, maar de 28-jarige Nederlander wordt in de paddock niet als de grote favoriet bestempeld. Zijn achterstand van veertig punten is ook nog fors, maar gelet op de progressie die Red Bull in de voorbije maanden heeft geboekt, lijkt er nog van alles mogelijk te zijn. Wel rijst de vraag waarom het de Oostenrijkse renstal pas nu is gelukt.
'Ik denk dat er veel dingen samenkomen', legt Monaghan uit. 'Er is hard gewerkt, zelfs al vanaf de allereerste races van dit seizoen, om onszelf een betere auto te geven. We dachten dat we hadden ontdekt wat er mis was, en het kostte ons een paar stappen om het echt voor elkaar te krijgen, en niet alleen maar een hoop downforce uit de auto te halen. In Monza was de auto veel beter, maar ik zou niet willen zeggen dat dit door slechts één ding kwam. Het gaat niet om één of twee dingen in de afstelling. Maar we zouden wel eens kunnen balen van de timing, maar ook dat is het leven', houdt Monaghan er ook rekening mee dat de comeback misschien net te laat is ingezet.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties