Oscar Piastri stak in de derde vrije training met kop en schouders boven iedereen uit. Lando Norris en Max Verstappen kenden geen vlekkeloze sessie. Norris had last van porpoising en moest een uitstapje naast de baan maken. Verstappen was zichtbaar in gevecht met de RB21 en was duidelijk niet tevreden over het gedrag van de auto.
Na een vrijdag zonder onderbrekingen en rode vlaggen konden de teams hun plannen zoals gepland uitvoeren. Red Bull Racing-hoofdstrateeg Hannah Schmitz was erg tevreden dat het team high fuel runs heeft kunnen doen op alle compounds. Die data is erg waardevol voor zondag en betekent dat ze in VT3 nog de laatste dingen kunnen finetunen voorafgaand aan de kwalificatie.
Toen de laatste training van het weekend begon, stonden weinig coureurs te popelen om de baan op te gaan. Slechts vier rijders waren vijf minuten na de start al op de baan te vinden, waaronder Fernando Alonso, die zijn tijd nam om naar zijn thuispubliek te zwaaien. Naast de Spanjaard waren Gabriel Bortoleto, Franco Colapinto en Lance Stroll ook buiten.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Het duurde vijftien minuten voordat Yuki Tsunoda en Norris zich op de baan meldden. Beide rijders begonnen aan een run op de mediumband. De Japanner klaagde over hoeveel de auto aan het glijden was, en dat was terug te zien in zijn tijden. Hij werd op drie tienden gezet door Norris. Carlos Sainz reed de tijd van de McLaren-coureur op de zachte band aan gort.
Nog niet iedereen was bezig met een getimede ronde, waardoor de Haas-coureurs aansloten op P5 en P6. Oliver Bearman heeft de laatste tijd weinig geluk, zowel op de baan als met de FIA, en hoopt op een positief weekend om het Europese drieluik mee af te sluiten. Hetzelfde geldt voor Gabriel Bortoleto, die in Monaco amper heeft gereden op zondag.
Verstappen niet tevreden
Pas na twintig minuten ging Piastri bezig met een snelle ronde, en deed dat net als Norris op de band met de gele wangen. Het werd plotseling druk op de baan, want Verstappen, de Ferrari's en de Mercedessen meldden zich ook. Tsunoda was weer even naar binnen gegaan om aan de set-up te sleutelen om later hopelijk weer met een stabiele auto de baan op te gaan.
Charles Leclerc reed op de zachte band en reed met een 1:13,941 naar P1. Bij Ferrari besloten ze twee verschillende agenda's af te werken, met Hamilton op de mediumband. Hij was op dat moment maar een tiende langzamer dan Leclerc. Ook Verstappen reed op geel en reed naar de vierde tijd. Hij kwam iets minder dan drie tienden tekort op Leclerc.
Verstappen was echter niet blij, hij had geen grip aan de achterkant. Russell en Norris voelden zich wel comfortabel in de auto. Ze doken met gemak onder de tijd van Leclerc. Andrea Kimi Antonelli leek ook een grote stap te hebben gezet op de zachte band. Hij voegde zich op P2, net achter zijn teamgenoot. Norris reed zijn programma op de mediums en ging na het klokken van de derde tijd weer even naar binnen.
Piastri stond nog steeds binnen, hij had namelijk gemeld dat er iets in de cockpit lag en dat drukte tegen zijn been. Het was te hopen dat hij geen zaklamp of iets anders zou vinden, zoals een paar weken geleden bij Norris gebeurde. Met nog twintig minuten te gaan stonden veel coureurs binnen om zich voor te bereiden op de kwalificatiesimulaties in het laatste deel van de training.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Geen probleemloze sessie voor Red Bull
Verstappen ging ook over op kwalificatiesimulaties in de laatste zestien minuten van de training, maar klaagde nog steeds over de auto. Hij wist Russell te demoveren naar P2, maar meldde dat hij telkens in bocht 5 een probleem heeft. 'De auto draait gewoon niet in', zei de Nederlander op de boordradio. 'Ik heb nog steeds dezelfde problemen, maar ik heb ook geen grip', legde hij uit.
Lambiase stond in de garage en probeerde hem te begeleiden om alsnog een succesvolle run te voltooien. Bij de buren ging het ook niet vlekkeloos, Norris moest zijn ronde afbreken en moest een uitloopstrook opzoeken om een crash te voorkomen. Hij ging naar de pitstraat en ging vervolgens ook weer de baan op. Piastri volgde met een nieuwe set softs om ook nog wat kwalificatieruns te doen.
Verstappen was ook weer naar binnen gegaan zodat zijn team kon sleutelen aan de afstellingen. De complete top drie zat op dat moment binnen een halve tiende van elkaar. Nico Hülkenberg en Bortoleto zorgden voor een verrassing door P4 en P5 op te eisen, al was het nog wachten op de getimede runs van McLaren. Piastri stond nog in het achterveld.
McLaren zet iedereen op scherp
Norris en Piastri waren direct een stuk sneller dan Verstappen. De Australiër liet Verstappen maar liefst een seconde achter zich. Norris' ingenieur meldde dat hij mogelijk een uitstapje naast de baan had omdat er wat porpoising was in bocht 9. Als ze dat wilden veranderen, moest hij binnenkomen zodat ze de achterkant wat hoger af konden stellen. Norris was op dat moment langzamer dan Piastri, en de auto hoger zetten zou minder performance betekenen.
De tekst gaat verder onder het X-bericht.
Met zes minuten op de klok nam Russell de vierde tijd over van Verstappen, die op dat moment niet op de baan was. Met tevens nog zes minuten op de klok hoopte Alexander Albon nog wat rijtijd te krijgen, maar de Williams-bolide had een probleem. Het team was druk in de weer om het uit te zoeken, maar het leek erop dat Albons VT3 vroegtijdig eindigde. In de laatste minuten moest hij dan ook binnen blijven staan.
Verstappen meldde zich in de slotfase van de training ook nog een keer op de baan. De ronde verliep moeizaam en hij leek ook een bak onderstuur te hebben. Hij klokte uiteindelijk de vijfde tijd en was duidelijk niet blij met het rijgedrag van de auto. De rondes van McLaren lijken alvast een voorbode te zijn voor de kwalificatie. Het is te hopen dat Red Bull alsnog een stap kan zetten.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties