Het raceweekend in Spanje staat volledig in het teken van de regelwijziging betreffende de flexi-wings. Op donderdag werd er veel gepraat, verwacht en gespeculeerd, maar de eerste twee vrije trainingen hebben voor veel spelers in de paddock veel duidelijk gemaakt. Namelijk: er is bijna geen verschil. Voorafgaand aan de sessies dacht Toto Wolff juist dat het voor Ferrari veel uit zou maken.
'Ik denk dat we hebben gezien dat Ferrari waarschijnlijk het meest conservatief was met flexi-wings', zei Wolff tegenover Sky Sports. Teambaas Frédéric Vasseur liet vorig jaar al optekenen dat hij niet van plan was om te investeren in iets dat wellicht snel verboden zou worden. De communicatie vanuit de FIA over de flexibele vleugels was dan ook niet echt duidelijk. Eerst mocht het wel, toen weer niet.
Inmiddels heeft het bestuursorgaan het concept aan banden gelegd in twee fases. De tweede fase, de voorvleugel, gaat vanaf dit weekend in. 'Ik weet niet of het veel zal veranderen, maar het is een andere invalshoek van nieuwsgierigheid en onzekerheid', zei Wolff. Lewis Hamilton kreeg de opmerking van zijn voormalige werkgever voorgeschoteld en reageert er enigszins laconiek op. 'Ik weet niet wat hem die indruk geeft. Ik hoop dat hij gelijk heeft, maar in de simulator maakte het weinig uit.'
'Pleister voor een slecht ontworpen reglement'
Hamilton is niet bepaald onder de indruk van wat er allemaal wordt bepaald omtrent de flexi-wings. Ferrari werd sowieso al amper in verband gebracht met het concept. Andere teams wezen eerder naar McLaren en Mercedes. 'Uiteindelijk was de flexibele vleugel een pleister voor een slecht ontworpen technisch reglement', is Hamilton van mening. 'Ik denk dat alle ingenieurs in staat zijn om het mechanisch voor elkaar te krijgen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Toch denkt hij dat het interessant wordt om te zien hoe het de teams op de racedag gaat beïnvloeden. De data van Formula1.com voorspellen dat Ferrari achterloopt op de drie andere topteams. Het verschil met McLaren is zo'n vier tienden, met Red Bull Racing ongeveer 2,5 tienden. Achter McLaren en Red Bull lijken Ferrari en Mercedes om een eventuele laatste podiumplek te vechten, als die nog beschikbaar is.
Mercedes-coureurs kijken de kat uit de boom
Mercedes zal de triple header ongetwijfeld graag willen afsluiten met een positief resultaat. George Russell miste het podium in Imola en het weekend in Monaco was rampzalig voor beide coureurs. De vrijdag verliep in ieder geval goed voor de Brit. 'Ik voelde me comfortabel in de auto', zegt hij in het persbericht van Mercedes. 'Barcelona is een geweldig circuit om op te racen, dus het was een fijn gevoel om er te kunnen zijn en productief te zijn', vertelt hij.
Russell vestigt voorlopig de hoop op de data die uit zijn ronden zijn gekomen. 'In vergelijking met andere teams waren we echter wel iets minder competitief in de long runs dan over één ronde. We hebben wel met verschillende dingen geëxperimenteerd met beide auto's, wat erg nuttig was. Dat wordt allemaal geanalyseerd. We zullen ons harde werk voortzetten en ik heb er vertrouwen in dat we een stap kunnen zetten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Teamgenoot Andrea Kimi Antonelli spreekt van een 'interessante vrijdag'. Ook hij wil graag een positief weekend na een uitvalbeurt in Imola en een frustrerende race in Monaco. 'Mijn eerste paar ronden met weinig brandstof waren lastig en ik had last van porpoising in het eerste uur. In VT2 begon alles samen te vallen. Ik kreeg ronde na ronde meer vertrouwen. Mijn kant van de garage besloot bewust voor een andere aanpak met de long runs dan George. Daardoor hebben we goede data verzameld.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties