max verstappen lando norris 123 oscar piastri Opinie
Opinie

Windsor boort hoop van Red Bull en Verstappen de grond in: 'Heb slecht nieuws voor je'

max verstappen lando norris 123 oscar piastri

Na twee vrije trainingen in Spanje weet Peter Windsor genoeg: de analist is ervan overtuigd dat McLaren veel en veel sterker is dan de andere teams. Hij denkt dan ook dat Lando Norris en Oscar Piastri de enige overgebleven kanshebbers zijn. Windsor zag wel dat Max Verstappen op bepaalde punten het verschil kon maken, maar ziet het verder somber in voor de wereldkampioen.

Na slechts twee vrije trainingen is Windsor nogal overtuigd van de verhoudingen. 'Dit is het weekend waarin een regelwijziging van kracht wordt. De voorvleugels worden nu strenger getest. Als McLaren dus een geheim voordeel had met de flexibele vleugels, zou dat vanaf de Spaanse Grand Prix niet meer zo duidelijk zijn. Als je dat dacht, heb ik slecht nieuws voor je na de vrijdag in Spanje', geeft Windsor meteen aan op zijn YouTube-kanaal.

Windsor begaat een fout

'McLaren-Mercedes was heer en meester op het circuit', meent de 73-jarige, nadat het team de snelste tijden neerzette in de twee vrije trainingen. 'Ze waren ijzersterk. Oscar Piastri was de snelste coureur over één ronde. Lando Norris was nog indrukwekkender op tien ronden oude mediumbanden. Hij reed aan het eind van zijn long runs tijden in de 1:18', roept Windsor uit. 'Alle andere coureurs reden 1:19, 1:20, of zelfs 1:21. Dit is echt een McLaren-weekend.'

'De teams hebben aan de FIA moeten doorgeven wat ze aan de auto veranderd hebben.' Windsor laat vervolgens zien dat Ferrari, Red Bull Racing, Mercedes, en Aston Martin de vleugels hebben aangepast om aan de nieuwste FIA-testen te voldoen. De analist geeft vervolgens aan dat McLaren totaal geen veranderingen heeft doorgegeven voor het weekend in Spanje. Windsor heeft blijkbaar echter gemist dat het Britse team de vleugel in Imola al testte. Omdat het onderdeel al uitgeprobeerd is, hoeft McLaren de vleugel niet meer als nieuw onderdeel op te geven.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Windsor boort hoop van Red Bull en Verstappen de grond in: 'Heb slecht nieuws voor je'
Ook McLaren heeft een aangepaste vleugel.

Windsor baseert op basis van zijn verkeerde conclusie dat we eigenlijk alleen maar naar de McLaren-coureurs hoeven te kijken. De 73-jarige voegt wel toe dat Verstappen als coureur het verschil maakte in de eerste bochten. 'Je moet zorgen dat de auto gebalanceerd is bij die richtingswijzigingen. Dat deed Verstappen prachtig in een auto, waarvan Yuki Tsunoda zei dat de auto aan de voor- en achterkant totaal geen grip bood.'

Glimp van Verstappen

'Max wist de sweet spot te vinden, maar het was heel duidelijk te zien dat zijn balans lang niet zo goed was als bij de McLaren', concludeert de Brit. 'Zij hadden veel meer neerwaartse druk, maar in bocht 2 stuurde Verstappen net wat feller in. Hij had enigszins last van onderstuur, maar ging daar zo mooi mee om. Dat was prachtig om te zien. Hij kon de auto zo perfect oplijnen voor bocht 3.' Waar Windsor de nieuwe McLaren-vleugel miste, weet hij wel het verschil in rijstijl goed uit te leggen.

'Als je Verstappen vergelijkt met coureurs als Liam Lawson, Alexander Albon, Carlos Sainz, en zelfs Oscar Piastri, is dat verschil duidelijk', vertelt de voormalige teammanager. 'Zij kwamen veel verder naar rechts uit en moesten daarna de auto nog helemaal omgooien. Driekwart van het veld deed dit. Alleen de absolute toppers pakten dit anders aan. Dan heb je het over Charles Leclerc en Max Verstappen en in mindere mate over Lando Norris.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen red bull racing gp spanje 2025 vrijdag 5
Verstappen in bocht 3.

'Lando heeft de techniek, die hem een klein voordeel geeft (ten opzichte van Piastri, red.) bij het in leven houden van de banden', geeft Windsor aan. 'Het is belangrijk dat coureurs de grip aan de voorkant van de auto goed kunnen aanvoelen, niet alleen door te sturen, maar ook met het remmen. Norris heeft daar net wat meer gevoel voor dan Piastri. Lando deed bijna hetzelfde als Max, al stond zijn auto bij het uitkomen van bocht 2 net iets minder recht. Oscar moet bij het uitkomen van bocht 2 abrupter naar links komen dan Lando.'

Fernando Alonso en Verstappen hebben in het verleden hun talenten getoond in de openingsronde in bocht 3, maar Windsor legt dus uit dat Verstappen hier elke ronde zijn goede gevoel in de RB21 kan laten zien. 'Die richtingswijzigingen tussen bochten 2 en 3 zijn echt cruciaal, want dat bepaalt alles tot bocht 4, en dat is een heel eind verderop. Je kon hier echt een glimp van Max opvangen.' Daarnaast belast de lijn van Verstappen de banden minder dan de lijn van onder meer Piastri.

Norris snel in de long run

'De topsnelheden werden ook bepaald door slipstreams, maar Verstappen staat daar bovenaan met 336 kilometer per uur', lacht Windsor, die weet dat dit geen representatief beeld geeft. 'Oscar Piastri haalde 331 kilometer per uur, en Norris 328. Verstappen stond op een topsnelheid van 327 kilometer per uur, maar kreeg een slipstream achter Leclerc en haalde zo 336 kilometer per uur.' Daar staat tegenover dat de Nederlander in de bochten werd opgehouden door zijn rivaal.

Windsor richt zich vervolgens weer op de long runs. 'Norris reed 1:18,7 met mediumbanden, die tien ronden oud waren, aan het einde van zijn run', roept Windsor uit. Norris reed echter slechts vier ronden in die racesimulatie op mediumbanden, aan het einde van de sessie, als hij dus minder brandstof heeft. De Brit zette die 1:18,7 neer in de derde van zijn vier ronden. 'Wat kan ik zeggen? Veel mensen hopen dat Red Bull, Mercedes, en Ferrari nog wat achter de hand hebben, maar McLaren kan zich ook nog verbeteren. Ze hebben nu een hele grote voorsprong, vooral in de race.' Verstappen kwam gemiddeld ruim een tiende tekort op Norris, terwijl hij langere long runs reed.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws