Vaak wordt gezegd dat de Nederlandse Grand Prix wat saai is, maar de 2025-editie bewees wederom het tegendeel. Een geweldige openingsronde, prachtige inhaalacties, de dreiging van regen, en meerdere crashes zorgden voor een van de betere races van 2025. De gevolgen voor de titelstrijd zijn groot, terwijl Max Verstappen terugkeerde op het podium. Ook uitspraken van Fernando Alonso en Carlos Sainz worden onder de loep genomen in de nabeschouwing van F1Maximaal.nl door hoofdredacteur Mark Hanselman.
- Is de titelstrijd nu voorbij?
'De enige manier waarop de titelstrijd nog spannend kan worden, is als Oscar Piastri ook ergens een flinke tegenslag krijgt. Dat moet dan ofwel een technisch mankement zijn, of een nulscore via een ongeluk. Als de McLaren-coureurs niet meer in de problemen komen, mag je aannemen dat ze bijna elk raceweekend eerste en tweede kunnen eindigen.'
'In dat geval moet Lando Norris nog zeven van de laatste negen races winnen, en zelfs dan houdt hij maar één punt voorsprong over. Als Norris dus een keer derde eindigt, moet hij eigenlijk de overige acht races al op zijn naam schrijven om het gat op Piastri nog te kunnen dichten. Dat maakt het een heel ingewikkeld verhaal voor de Brit.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Norris heeft dus een nulscore nodig bij Piastri. Dat kan via een technisch probleem, maar dat blijft anno 2025 en zeker bij McLaren onwaarschijnlijk. De andere opties zijn dat Piastri een fout maakt of geraakt wordt door een andere coureur. Een van Piastri's talenten is echter om uit de problemen te blijven. Zo werd hij al kampioen in de Formule 3 en de Formule 2, en dit maakt het enorm waarschijnlijk dat hij nu ook wereldkampioen wordt.'
- Zou Piastri een waardige wereldkampioen zijn?
'Dat is op basis van 2025 lastig te beoordelen. Er zijn twee factoren die de titelstrijd in 2025 minder leuk maken. Ten eerste is de duidelijk beste coureur, Max Verstappen, kansloos in de titelstrijd. Het is lastig te beoordelen of Charles Leclerc en George Russell beter zijn dan de McLaren-coureurs, maar het gevoel blijft wel hangen dat de beste coureur(s) dit jaar geen wereldkampioen worden.'
'Daarnaast is de McLaren niet alleen ontzettend dominant, maar blijft ook het gevoel hangen dat iedereen snel kan zijn in die auto. In 2023 was Red Bull Racing niet alleen sterk, maar maakte Verstappen ook als coureur het verschil. Dit jaar liet zelfs reservecoureur Alex Dunne zien dat hij meteen snel kon zijn in de MCL39. Norris en vooral Piastri doen niet veel domme dingen, maar laten ook weinig bijzonders zien. Piastri wordt vooral kampioen door constant te zijn, uit de problemen te blijven, en dankzij een hele snelle auto, en dat zijn vaak niet de meest memorabele wereldtitels.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'De dominantie van McLaren is misschien wel de indrukwekkendste dominantie uit de geschiedenis van de sport. In het verleden hebben teams als Williams, Mercedes, Red Bull, Ferrari, en ook McLaren wellicht een grotere voorsprong gehad, maar we zitten momenteel in het laatste jaar onder de huidige reglementen, en de Formule 1 heeft regels geïntroduceerd om de achtervolgers meer ontwikkelingstijd te geven. McLaren lijkt daar volslagen immuun voor.'
- Hoe kijk je naar de start van Verstappen?
'Verstappen wist heel goed dat het inhalen van de McLarens zinloos zou zijn voor de rest van de race, maar zoals Verstappen zelf al zei: hij wilde even lol trappen. De wereldkampioen moet natuurlijk het eindresultaat in gedachten houden, maar wat mij betreft mag hij vaker lol trappen. Het is prachtig om te zien waar Verstappen toe in staat is als hij bereid is om risico's te nemen. Bij andere coureurs gaat het vaak fout als ze risico's nemen, bij Verstappen gaat het meestal goed.'
'Tom Coronel had achteraf misschien toch gelijk, toen hij op vrijdag zei dat Verstappen aan het oefenen was om bij de start buitenom in te halen. Het is mooi dat Verstappen eigenlijk als enige zijn eigen plan trekt, deels noodgedwongen. Door de harde banden te vermijden heeft hij een goed resultaat gepakt én voor een mooie show gebruikt. Verstappen wilde in de eerste bocht Piastri ook nog buitenom inhalen, maar met een hele subtiele beweging stak Piastri daar een stokje voor.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dat Verstappen vervolgens wél de tweede plek wist te behouden, is puur aan zijn talent te danken. De enige andere coureur die dat wellicht had kunnen doen, is Fernando Alonso. De manier waarop Verstappen de auto onder controle hield was fenomenaal, en dat hij de tweede plek dan ook nog wist te behouden is een bonus. Waarschijnlijk waren Racing Bulls, Ferrari, en Mercedes dit weekend sneller, dus die tweede plek is volledig aan Verstappen te danken.'
Lees ook
Verstappen met gevatte reactie in persconferentie: 'Zal me worst wezen, mijn probleem is het niet'
- Had Leclerc een straf verdiend in het incident met Russell?
'Net als de wedstrijdleiding vind ik dat heel lastig te beoordelen. Leclerc zat met minimaal drie wielen buiten de witte lijnen, maar het is eigenlijk niet te zien of zijn rechterachterwiel ook over de lijn ging. Daar waren Ferrari en Mercedes het mee eens, en de FIA besloot dan ook om geen straf uit te delen. Het is wel opvallend dat Russell nu wél zegt dat het een raceincident was, terwijl hij in het verleden zich tegenover Verstappen wel heel anders heeft opgesteld. Ja, Leclerc viel uiteindelijk toch uit, maar in Canada had Russell ook niks meer te winnen met zijn remactie achter de Safety Car.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Leclerc zette hoe dan ook een waanzinnige actie in. Het laat het talent van de Monegask zien. Dat dit idee in je opkomt en dat je de poging waagt, is al bijzonder, maar dat hij de actie eigenlijk liet slagen is nog knapper. Leclerc is een van de weinige coureurs, die net als Verstappen soms ogenschijnlijk onmogelijke dingen laat zien. De Ferrari-coureur doet het alleen minder vaak en is wat foutgevoeliger, maar na Verstappen wel de beste coureur naar mijn mening.'
Lees ook
Analisten pleiten voor actie tegen Norris: 'Wedstrijdleiding moet hem op de vingers tikken'
- Was de straf voor Sainz terecht?
'Dat ligt eraan hoe je het bekijkt. Puur volgens de regels was die straf namelijk terecht. Sainz zat bij de apex van de Tarzanbocht schuin achter Liam Lawson, en daarom mag de Nieuw-Zeelander praktisch doen wat hij wil in de tweede helft van de bocht. Hij hoeft Sainz geen enkele ruimte te gunnen, zelfs niet als Sainz volledig naast Lawson komt te zitten ná de apex, en dat was overigens niet het geval.'
'De frustratie van Sainz valt echter volledig te begrijpen, want het contact werd veroorzaakt door een moment van overstuur van Lawson. Als de Racing Bulls-coureur dat moment niet had gehad, hadden beide mannen elkaar daar nooit geraakt. Het had de wedstrijdleiding gesierd als ze dit een race-incident hadden genoemd. Sainz en Lawson hadden al allebei schade en reden op een ronde achterstand. Deze schop na was niet nodig.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Het incident legt wel weer het ware probleem bloot: de richtlijnen voor de coureurs slaan helemaal nergens op. Er wordt nog altijd alleen maar tot de apex geracet. Als je dan het recht op de bocht hebt, kun je je tegenstander gewoon van de baan rijden. Het wordt hoog tijd dat de coureurs die regels weer eens onder de loep genomen worden.'
'Wat wel zeer storend is, is dat Sainz zijn rol als GPDA-voorzitter wil misbruiken. De Spanjaard liet aan F1Maximaal.nl weten dat hij met de stewards gaat praten. Het gaat mij aan als coureur en als voorzitter van de GPDA. Dit is iets wat ik ter sprake zal brengen, aldus Sainz. Kom op, man, je bent beter dan dit! Verlaag je nu niet tot het niveau van Russell. De Brit schermt regelmatig met zijn rol bij de coureursvakbond en spreekt daar vaak voor eigen parochie. Dat kan Sainz beter achterwege laten.'
- Is Hadjar klaar voor Red Bull?
'Ik vind Yuki Tsunoda eerlijk gezegd te goed om af te schrijven. Ik zie ook wel dat hij niet goed presteert bij Red Bull, maar dat gold ook voor Sergio Pérez en Liam Lawson, en daarvoor ook al voor Pierre Gasly en Alexander Albon. Deze mannen hebben allemaal laten zien in andere teams dat ze goede coureurs zijn, wellicht met uitzondering van Lawson. Isack Hadjar heeft duidelijk veel talent, maar ik weet niet of je er nu goed aan doet om hem naast Verstappen te zetten.'
'In 2026 kan natuurlijk alles anders zijn. De RB22 kan wél beter bestuurbaar zijn, maar wat ook mogelijk is, is dat Racing Bulls de betere auto bouwt. Iedereen begint weer vanaf nul, en als je twee teams hebt, valt er wat voor te zeggen dat je je beste twee coureurs over beide teams verdeelt. Waarom zou je alles inzetten op het hoofdteam, als het tweede team nu ongeveer even sterk presteert? Stel dat je je beste coureurs bij het hoofdteam zet en Racing Bulls heeft dan een betere auto, dan zit je in een lastige situatie.'
'Hadjar heeft wel duidelijk een mooie toekomst in de sport, maar dat kan ook juist een reden zijn om zuiniger op hem te zijn. Tsunoda en Lawson hebben op de lange termijn geen serieuze toekomst bij Red Bull, dus als er gekozen kan worden, kan Red Bull beter de ervaren en oudere Tsunoda riskeren dan een jong talent, dat ideaal gezien nog jarenlang bij Red Bull blijft. Hadjar lijkt helemaal niet zo enthousiast te zijn om over te stappen, dus dat maakt de keuze alleen maar makkelijker om even af te wachten.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

'Dat Hadjar Verstappen kon bijhouden, zegt genoeg over hoe sterk de Racing Bull nu is. Fernando Alonso overdreef wellicht een beetje toen hij zei dat Verstappen in de Racing Bull voor de wereldtitel had kunnen vechten, maar wellicht had Verstappen dan zelfs meer punten gehad dan hij nu heeft. Racing Bulls werkt met dezelfde oude windtunnel als het hoofdteam, en heeft in een jaar tijd enorme stappen gezet. Peter Windsor heeft wat dat betreft gelijk: Red Bull moet zich schamen.'
'Het is lastig te beoordelen waar Red Bull werkelijk in de pikorde staat, maar verschillende redelijke coureurs hebben het niet laten zien in het tweede stoeltje van het team. Verstappen is minimaal drie tot vier tienden waard ten opzichte van andere coureurs, dus als je een Verstappen-correctie toepast, zit Red Bull gewoon in de middenmoot. Yuki Tsunoda is afgezakt naar de negentiende plek in het kampioenschap. Deze kansloze statistiek zegt alles over het niveau van Red Bull. Alleen Jack Doohan en Franco Colapinto staan nog achter hem.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties