Yuki Tsunoda heeft zijn gedeeld beste resultaat in zijn Red Bull Racing-periode gehaald in Zandvoort. Teambaas Laurent Mekies laat echter weten dat de Japanner het geluk niet aan zijn zijde had en dat hij nog veel hoger had kunnen eindigen dan de negende plek. Mekies wijdt verder uit over het probleem, waar Tsunoda in de slotfase mee kampte.
Tsunoda gaf voor de Grand Prix van Nederland al aan dat hij in de afgelopen weekenden de stijgende lijn weer gevonden had. De 25-jarige kwalificeerde zich vervolgens als twaalfde en kwam als negende over de streep. Mekies legt aan onder meer F1Maximaal.nl uit dat er nog meer haalbaar was. 'Yuki was een van de coureurs met pech bij de eerste Safety Car. Hij was een van de twee coureurs, die net in die ronde daarvoor een pitstop maakten. Naast Yuki gebeurde dat ook bij Charles (Leclerc, red.).'
Tsunoda als wagonnetje
'We verloren vier of vijf posities, omdat iedereen een goedkope pitstop kreeg', baalt Mekies. 'Voor die pitstop reed hij voor Kimi Antonelli. Als we een normale serie pitstops hadden gehad, zou hij dus net voor Kimi Antonelli gereden hebben.' Antonelli kreeg uiteindelijk ook de plek van George Russell cadeau, nadat de Brit schade opliep. Anders had Tsunoda in praktijk dus zelfs vierde kunnen eindigen na het wegvallen van Antonelli, Leclerc, Hamilton, en Piastri. 'Yuki had daar dus pech.'
Mekies kan verder weinig conclusies trekken over de race van Tsunoda. 'Helaas kunnen we weinig over zijn snelheid zeggen, omdat hij bijna de hele race in verkeer reed. We begonnen bij Yuki ook met de zachte banden. Hij had dus dezelfde agressieve strategie, maar na de pitstop gaven we hem de harde banden, omdat hij een beetje aan de vroege kant stopte', geeft Mekies toe. Tsunoda viel voor zijn pitstop al terug omdat hij in tegenstelling tot Max Verstappen zijn banden niet in leven hield.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Probleem door eigen schuld
Tsunoda kampte in de slotfase van de race ook nog met een probleem. Red Bull Racing liet aan de coureur weten dat zijn gaspedaal pas reageerde als hij het pedaal voor meer dan veertig procent indrukte. 'Yuki had geen probleem met de krachtbron', verduidelijkt Mekies. 'We zaten vast aan de verkeerde throttle mapping na de laatste pitstop. Ik zal je niet vermoeien met de FIA-reglementen, maar in de pitstraat verander je de instellingen, en als je dat niet terug verandert, zit je daar vervolgens aan vast. Dat gebeurde dus', zo bevestigt Mekies dat Tsunoda zelf verantwoordelijk was voor het probleem. 'Hij reed in het laatste deel van de race dus met een zeer ongunstige throttle mapping.'
Mekies liet verder weten dat Zandvoort voor hem een bevestiging was dat het drama uit Hongarije voorlopig niet herhaald hoeft te worden. 'Het weekend in Zandvoort laat wel zien dat Hongarije een uitzondering was. Voor de zomerstop zeiden we al dat we hoopten dat Boedapest een uitschieter zou zijn, en dat blijkt nu ook zo te zijn. Dat is interessant, omdat Zandvoort best wel op de Hungaroring lijkt.'
'Dit circuit is iets sneller, en opeens waren we hier het tweede team. Dat is niet iets waar we blij mee zijn, want het gat naar McLaren was nog steeds groot. Op dit circuit konden we wel Mercedes en Ferrari verslaan. Dat is veelbelovend', concludeert Mekies. Het is echter de vraag of Red Bull daadwerkelijk sneller was dan Racing Bulls, Mercedes, en Ferrari, of dat dit aan Verstappen te danken was. 'We zijn verder niet erg blij, omdat we het moeilijk hadden om de auto in het juiste werkvenster te krijgen.'
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Klok tikt voor Tsunoda
Tsunoda heeft pas negen punten gepakt in vijftien weekenden tijd voor Red Bull, die de Japanner probeert te helpen. 'We kunnen het altijd beter doen. Wij kunnen meer doen om hem te helpen, en hij kan het beter doen. Dat is altijd het geval. Wij doen in ieder geval alles om hem te ondersteunen. Ik zie wel een positieve trend bij Yuki. Dit was zijn eerste race in de punten in zeven races tijd', geeft Mekies aan.
'Spa was al een stap vooruit', zegt de teambaas over het weekend waarin Tsunoda de nieuwe vloer kreeg. 'In Hongarije presteerden we als team slecht, maar hij verkleinde wel het verschil naar Max. Hier eindigde hij als negende. Met wat meer geluk bij de Safety Car had hij als achtste of zevende kunnen eindigen, al is het lastig om zijn ware snelheid te beoordelen. We willen gewoon zien dat hij progressie blijft boeken en blijft inlopen op Max. Dat is de belangrijkste graadmeter, en daarnaast moet hij punten blijven scoren, want daar draait het uiteindelijk om.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties