crash charles leclerc ferrari canada Formule 1
Formule 1

Nieuwe vloer Ferrari moet einde maken aan problemen met achterwielophanging en aerodynamica

crash charles leclerc ferrari canada

Ferrari staat op het punt om tijdens de GP van Oostenrijk de eerste grote upgrade van het seizoen te introduceren. De Italiaanse renstal kampt sinds de start van 2025 met een gebrek aan prestaties van de SF-25, vooral door problemen met de achterwielophanging en de aerodynamica. Deze upgrade moet het tij keren en het team weer dichter bij de top brengen, terwijl het zich tegelijkertijd voorbereidt op het nieuwe reglement van 2026.

'De nieuwe vloer is de eerste stap in een pakket van upgrades die we dit seizoen gaan brengen', vertelt een bron dichtbij het team aan Autoracer. Ferrari hoopt hiermee de instabiliteit en het verlies aan aero load, de neerwaartse druk die de auto op de baan houdt voor optimale grip, te verminderen. Door een te zachte achterwielophanging heeft de SF-25 vaak een te hoge rijhoogte, wat leidt tot minder neerwaartse druk (downforce) en extra slijtage aan de vloer. Deze factoren kosten het team kostbare tienden per ronde.

SF-25 aan verbetering toe

Ferrari begon 2025 met hoge verwachtingen. Na vorig jaar achter zowel Red Bull als McLaren te zijn geëindigd in het constructeurskampioenschap, wilde het team dit seizoen duidelijk stappen zetten om terug te keren naar de top en beide wereldtitels te veroveren. De bolide werd radicaal vernieuwd ten opzichte van zijn voorganger. Toch hebben de veranderingen de gewenste doorbraak niet gebracht. Volgens insiders is vooral de achterwielophanging problematisch. De ‘suboptimale stijfheid’ veroorzaakt een onstabiele wegligging en problemen met het beheren van de rijhoogte. Dit leidt volgens de technische staf tot het ‘verlies van aerodynamische belasting en verhoogde slijtage aan de vloer’.

De Italiaanse media, melden dat Ferrari dit weekend in Spielberg een compleet nieuwe vloer zal introduceren. Dit wordt gezien als het begin van een uitgebreider pakket, dat later in het seizoen, tijdens de GP van Silverstone, volledig zal worden uitgerold. Vooral de achterwielophanging krijgt dan extra aandacht.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Nieuwe vloer Ferrari moet einde maken aan problemen met achterwielophanging en aerodynamica
Ferrari hoopt, met de upgrade, de problemen met de vloer op te lossen.

Focus op 2026 en de toekomst van Ferrari

Naast de directe noodzaak om de huidige prestaties te verbeteren, richt Ferrari zich ook nadrukkelijk op het seizoen 2026. Het team kan zich geen nieuwe misstappen veroorloven met het oog op de ingrijpende reglementswijzigingen die dan ingaan. ‘Ferrari kan simpelweg niet achterblijven in het nieuwe tijdperk’, zo stelt Vasseur.

Charles Leclerc en Lewis Hamilton hebben tot nu toe met de SF-25 slechts beperkte successen geboekt. De Italiaanse renstal behaalde dit seizoen slechts drie podiumplaatsen, allemaal met Leclerc, en wacht nog steeds op de eerste zege. Deze upgrade is daarmee de laatste grote poging om het concept van de SF-25 recht te trekken, dat vanaf het begin al zijn tekortkomingen liet zien.

'De vloer-upgrade moet de problemen met de achterwielophanging en de aerodynamica oplossen', zegt een insider tegen Andrea Giove. De keuze voor een compleet nieuwe vloer is een duidelijk signaal dat Ferrari niet langer tevreden is met de huidige situatie. Dit is cruciaal om het tij te keren in het resterende deel van 2025, maar ook om de basis te leggen voor een sterker 2026.

'We willen snel reageren en vooruitgang boeken, vooral omdat we weten dat 2026 om de hoek staat', klinkt het. Ferrari staat daarmee onder enorme druk om zich te herpakken in een Formule 1 waarin McLaren en andere concurrenten natuurlijk ook aan hun ontwikkeling werken.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws