De boordradio's bij Ferrari zijn regelmatig bijzonder te noemen. Zo kreeg Charles Leclerc dit jaar al te horen van Bryan Bozzi dat het water in zijn cockpit aan 'het water' lag, en enkele jaren geleden gaf Xavier Padros de Monegask nog mee dat hij zou winnen, als hij de leiding behield. Ook Lewis Hamilton maakte dit jaar al een paar keer kennis met de zeer opmerkelijke communicatie bij het Italiaanse team.
Hamilton reed twaalf seizoenen lang voor Mercedes, waar hij vaak de strakke communicatie van het Duitse team kreeg, en waar hij ruim een decennium lang met Peter Bonnington samenwerkte, die daarvoor ook al een team vormde met Michael Schumacher. Bonnington mocht echter niet meegaan naar Ferrari, en zo werd Hamilton gekoppeld aan Riccardo Adami, die de afgelopen jaren al voor de nodige frustraties bij Carlos Sainz zorgde.
Hamilton spreekt frictie tegen
Een van de dieptepunten uit de communicatie tussen Adami en Hamilton kwam afgelopen maand in Monaco. Hamilton kreeg op zaterdag een gridstraf, nadat Adami verkeerde informatie doorgaf. De Italiaan liet weten dat Max Verstappen niet aan een snelle ronde bezig was, waardoor Hamilton bij zijn voormalige titelrivaal in de weg reed, en dus drie plekken werd teruggezet op het circuit waar inhalen zo goed als onmogelijk is.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Via de strategie schoof Hamilton een dag later op naar de vijfde plek, maar hij kwam duidelijk snelheid tekort. 'Rijden ze nog steeds een minuut voor me?' vroeg Hamilton aan zijn engineer over de vier coureurs vooraan. De Engelsman kreeg vervolgens een uitvoerige reactie. 'Charles rijdt op mediumbanden, en de McLarens op de harde banden. Ze rijden nu 1:16. Ze zitten dicht bij elkaar en vechten voor positie.' Hamilton reageerde uiteraard ontevreden. 'Je beantwoordt mijn vraag niet, maar ik gok dat het er niet toe doet. Ik vraag gewoon of ik een minuut achterstand heb', meldde de Brit. 'Het gat is 48 seconden', kreeg hij uiteindelijk van Adami te horen.
Hamilton liet na de race nog van zich horen via de boordradio, maar kreeg geen reactie meer. Vervolgens vroeg Hamilton nogmaals of Adami boos op hem was, maar Adami reageerde wederom niet meer. In het volgende Grand Prix-weekend, in Spanje, sprak Hamilton echter tegen dat hij geen goede relatie heeft met zijn engineer. 'Het is allemaal onzin', aldus Hamilton over de mogelijke frictie. 'Er wordt veel gespeculeerd. Het meeste daarvan is totale onzin. Uiteindelijk hebben we een geweldige relatie.
Opvallend moment in Canada
In de derde vrije training in Montréal volgde echter weer een opvallende woordenwisseling tussen Hamilton en Adami. De Ferrari-coureur maakte een vrij goede sessie mee, en stond in de slotminuten op een derde plek, maar kwam in zijn laatste snelle ronde totaal niet in de buurt bij zijn snelste tijd. Hamilton merkte dat zijn banden niet meer top waren, en vroeg zich af of dat ook voor de concurrentie gold: 'Hoe ver zaten andere coureurs boven hun snelste rondetijd. Ging nog iemand sneller?' vroeg de coureur uit Stevenage.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Adami laat vervolgens eerst een stilte vallen, en komt dan met een reactie. 'Je staat twee tienden achter Norris. Hij staat eerste met een 1:11,8.' Hamilton reageert daarna duidelijk geïrriteerd: 'Ja, dat is niet wat ik vroeg. Ik vroeg of iemand zijn tijd nog wist te verbeteren.' Adami komt daarna alsnog met een antwoord op de vraag. 'Aan het einde van de sessie wel, ja. Charles (Leclerc, red.) verbeterde naar 1:11,9, en Verstappen reed een 1:12,1 in zijn laatste snelle ronde. De rest wist zich niet te verbeteren.' Het gesprek wordt afgesloten met een 'oké' van Hamilton.
Analist wil vertrek van Adami
Viaplay-analist Indy Dontje is in ieder geval wel klaar met Adami. 'Het liep ook al niet lekker met Carlos Sainz. Ik vind dat hij weg moet', vertelde de GT3-coureur eerder. 'Hij heeft nu een zevenvoudig wereldkampioen in de auto zitten, en die verwacht wel wat van je. Adami presteert gewoon niet.' Adami werkte voor Sainz ook al samen met Sebastian Vettel.
'Hamilton mag ook het beste van het beste verwachten', vindt Dontje. 'Als ze mee willen doen, moeten ze op alle vlakken beter presteren. Het is alleen maar goed dat hij iedereen op scherp zet. Frédéric Vasseur heeft bij Ferrari de engineer bij Charles Leclerc gewisseld. Ik snap niet dat ze niet meteen ingrijpen. Hamilton zou dat moeten kunnen verlangen.' Leclerc werkte eerst samen met Xavier Padros en heeft sinds 2024 Bryan Bozzi als nieuwe engineer.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties