Norris daagt in 2021 graag Red Bull en Mercedes uit Formule 1
Formule 1

Norris daagt in 2021 graag Red Bull en Mercedes uit

Norris daagt in 2021 graag Red Bull en Mercedes uit

Lando Norris is zeer te spreken over het feit dat hij het in Imola tegen de topteams op kon nemen. McLaren heeft de afgelopen jaren stappen gezet, wat hem in staat stelde om tijdens de Grand Prix van Emilia Romagna de tweede podiumplek van zijn carrière veilig te stellen. Hoewel hij de tweede plaats aan landgenoot Lewis Hamilton af moest staan, is hij tevreden met het geleverde werk van zijn team en zichzelf, waardoor hij als derde over de meet kwam.

'Ik had uiteindelijk niet voldoende leven over in mijn achterbanden na die laatste twee bochten om Hamilton achter mij te houden, maar ik heb het in ieder geval geprobeerd', zo kijkt Norris bij RACER terug naar de slotfase van de Italiaanse Grand Prix, waarin Hamilton in de W12 maar aan bleef dringen. Lange tijd kon hij het de Mercedes-coureur lastig maken, maar wegens extreme bandenslijtage moest hij uiteindelijk toegeven.

Norris: 'Het was een mooi gevecht en het was tof om tegen auto's te racen die wij doorgaans niet op het circuit tegenkomen.' Hiermee doelt hij op de Mercedes, maar ook op andere teams die doorgaans vooraan het Formule 1-veld te vinden zijn: 'Een Red Bull, een Mercedes en Ferrari's, het is mooi om de strijd tegen dat soort teams aan te kunnen gaan. Hopelijk gaan we dat in de rest van het seizoen wederom waar kunnen maken.'

Norris anticipeert

Na de rode vlag besloot McLaren om Norris op de zachte band de race uit te laten rijden. Onder meer directe concurrent Charles Leclerc herstartte op de mediumband. De Britse renstal ging voor de zachtere compound omdat deze makkelijker op temperatuur te krijgen was op het verraderlijke en koude circuit. Uiteindelijk wist Norris de Monegask te verschalken bij de herstart hierdoor, maar tegen het einde van de race bleek de slijtage wel zijn tol te eisen.

'Ik ben vanaf ronde één na de herstart banden gaan sparen, wetende dat de laatste paar ronden van de wedstrijd lastig zouden worden', zo geeft Norris aan dat hij de slijtage anticipeerde. 'Die laatste ronden waren ook zeer lastig, met name toen ik aan het einde Hamilton van mij af moest slaan', weet hij. De MCL35M had de snelheid om de Mercedes enige tijd af te houden, maar toch moest hij Hamilton erlangs laten.

Vooral in de laatste sector zette Norris alles op alles om ervoor te zorgen dat Hamilton aan het einde van het lange rechte stuk geen aanval kon plaatsen: 'Ik denk dat op Imola de focus met name op de paar laatste bochten ligt. Daar moet je het vrijgeven van de elektrische energie goed timen en dat effectief toepassen. Ik was dan ook zo veel mogelijk aan het opsparen in die bochten', concludeert Norris.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws