Meerdere coureurs waren er niet over te spreken dat de Grand Prix van België pas veel later dan gepland van start ging. Na een ronde achter de safetycar besloot race control de start uit te stellen, omdat zelfs Lando Norris met enkel de safetycar voor zich al bijna niets kon zien. Dat er werd gewacht tot alle regenbuien voorbij waren, kon echter op behoorlijk wat onbegrip rekenen, zeker bij coureurs die hun bolide hadden afgesteld op een natte race.
Jolyon Palmer heeft veel begrip voor de frustraties van onder anderen Lewis Hamilton en Max Verstappen, die waren uitgegaan van een regenrace en hun auto’s daarop afgesteld hadden. ‘Uiteraard wil niemand een uitgestelde Grand Prix’, stelt hij voorop bij het analyseren van de Grand Prix van België voor F1TV. Hij erkent dat het nodig was de race later te laten starten, maar de uiteindelijk starttijd was onnodig laat volgens de Brit. ‘Op Spa konden we na elf ronden al op slicks rijden. Voor mij betekent dat, dat het te lang uitgesteld werd en ze te lang achter de safetycar reden’, stelt de analist.
Palmer beargumenteerd zijn uitspraak door de race van de Formule 2 op de zondagochtend als voorbeeld te gebruiken. ‘We hadden ’s ochtends de Formule 2-race, die van start ging in veel slechtere omstandigheden dan we zagen in de Formule 1’, stelt de oud-coureur. Hij merkte hier geen grote problemen op. ‘De auto’s konden gewoon doorrijden, terwijl het met bakken uit de hemel kwam vallen’, voegt Palmer eraan toe. Er was na afloop van de race een hoop gedoe, onder andere vanwege diskwalificaties, maar dit had niets met het weer te maken. ‘Ze kwamen de race door zonder grote incidenten.’
Spa-Francorchamps extra gevaarlijk bij regen
Bij de Formule 1 kon men direct zien dat er enorm veel spray was van de auto’s. ‘Dit is de eerste ronde van de Grand Prix en de spray is heel vervelend. Het zicht is slecht’, zegt Palmer terwijl hij de beelden bekijkt. ‘Dit is achter de safetycar. Je kunt niets zien en je rijdt op een lagere snelheid’, benadrukt hij dat de omstandigheden nog een stuk minder intens waren dan tijdens een race. ‘Ik denk dat het de juiste beslissing was om de race niet te laten starten op dit moment. Zeker gezien er vijf minuten later nog meer regen kwam’, gaat Palmer tot op dat punt nog mee.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Palmer benadrukt dat Spa-Francorchamps een speciaal geval is wanneer het op regen aankomt. ‘Men wil grote, dramatische regenraces zien. We hebben er in Spa veel gezien in het verleden’, weet hij. ‘Helaas heeft Spa ook tragedies gekend in de afgelopen jaren’, stelt de analist. Hij haalt het fatale ongeluk van Dilano van ’t Hoff in 2023 aan. ‘Toen was er ook veel spray en weinig zicht. We kennen de gevaren, zeker op dit circuit. Je moet leren van zulke dingen’, benadrukt de voormalig Formule 1-coureur. Bovendien was er het raceweekend ervoor op een nat Silverstone ook een (klein) incident door slecht zicht.
Race control was veel te voorzichtig
De coureurs waren verdeeld over de late start, want ieder had zijn eigen belangen. ‘Norris start vooraan, hij wil geen natte, maar een droge race. Hij zegt: Laten we nog een paar ronden doen achter de safetycar. Hoe droger het wordt, hoe makkelijker het wordt voor hem’, stelt Palmer. Het tegenovergestelde gold voor de wereldkampioenen. ‘Lewis Hamilton start achteraan. Hij ging naar een hoge downforce set-up. Hij zegt: Let’s go, zo slecht ziet het er niet uit. En Max Verstappen op de vierde plaats denkt: Ik wil racen, mijn beste kansen zijn in de regen. Hij was zeer gefrustreerd’, aldus Palmer, die begrip heeft voor de boosheid.
Palmer snapt dat de raceleiding voorzichtig wil zijn, maar stelt dat ze in dit geval té voorzichtig waren. ‘Race control moet rekening houden met al deze meningen en een beslissing maken. Ze waren uiteindelijk iets te voorzichtig, zelfs als je lessen trekt uit het verleden’, is hij van mening. ‘Uiteindelijk werd de race te lang uitgesteld. Toen we weer gingen racen, kon je al veel droge plekken zien op de baan’, viel de Brit op. ‘We hadden wel 20 minuten tot een half uur eerder van start kunnen gaan. De omstandigheden waren helemaal prima om in te racen’, benadrukt Palmer tenslotte.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties