franz-hermann-nurburgring test nls verstappen Max Verstappen
Max Verstappen

Verstappen deelt lijst met rondetijden als Franz Hermann: 'Reden met een volle tank'

franz-hermann-nurburgring test nls verstappen

Max Verstappen krijgt in de Formule 1 niet vaak de kans meer om Grands Prix te winnen, maar de wereldkampioen etaleert zijn talent nog regelmatig. Dat doet hij in zijn vrije tijd ook in GT3-auto's. Eerder dit jaar zorgde hij als Franz Hermann voor de nodige headlines, door het ronderecord op de legendarische Nordschleife aan te scherpen. Verstappen geeft nu details prijs over die testdag.

Red Bull Racing werkt samen met Ford aan de krachtbron voor 2026, en dat betekent dat Verstappen ook steeds meer te zien is in samenwerkingen met het Amerikaanse bedrijf. Ford koppelde Verstappen aan Chris Harris, een van de presentatoren van het autoprogramma Top Gear. Harris haalde Verstappen op in een Ford RS200, en ging het gesprek met de 27-jarige Limburger aan, die het prima vond dat hij niet achter het stuur hoefde te stappen.

Bang voor Vermeulen

'Ik ben blij dat jij rijdt', lacht Verstappen. 'Normaal vind ik het prima om passagier te zijn. Als we zo rijden, vind ik het prima. Ik voel me wel minder comfortabel als we meer gaan pushen. Als we op het circuit zijn, en ik ben met mijn manager, dan weiger ik om naast hem te gaan zitten', zegt Verstappen over Raymond Vermeulen. 'Ik vertrouw hem, maar niet in een race-auto. Dan ga ik niet naast hem zitten', aldus een resolute Verstappen.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

max verstappen 2025 canada donderdag raymond vermeulen
Verstappen vertrouwt Vermeulen op het circuit niet.

'Ik houd wel van rijden, maar vooral in raceauto's', legt de Red Bull-coureur uit. 'Ik rijd momenteel in de Formule 1', maakt Verstappen duidelijk, voor wie het nog niet wist. 'Daarnaast breng ik redelijk wat tijd door in GT3-auto's.' Harris brengt dan ook de test van Verstappen op de Nordschleife ter sprake. Het duurde die dag even voordat duidelijk werd dat ook Verstappen van de partij was, aangezien de Nederlander als Franz Hermann in actie kwam.

'Het team, Emil Frey, waar onze GT3-auto van is, zei dat ik onder een pseudoniem kon rijden, en vroeg of ik ideeën had. Toen dacht ik: laten we het extreem Duits maken. Franz Hermann klinkt goed', grinnikt Verstappen, die regelmatig online in actie komt onder zijn Duitse naam. Een bekende racenaam uit het verleden was geen optie voor Verstappen. 'Als je een bekende naam kiest, komen mensen kijken. Dat wilde ik dus niet doen. Ik wilde het gewoon heel Duits maken.'

Eigen project

'Het is een van mijn passies. Ik houd van rijden en racen. Ik heb nu ook het raceteam, waarbij ik een van mijn simcoureurs een kans bied in de echte wereld', meldt Verstappen. In de GT World Challenge Europe Endurance Cup debuteert Verstappen.com Racing dit jaar, met behoorlijk goede resultaten. Verstappen heeft drie coureurs in dienst: Thierry Vermeulen, DTM-coureur en zoon van manager Raymond Vermeulen, is de kopman.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

thierry vermeulen sachsenring p3 podium dtm
Thierry Vermeulen.

Daarnaast rijden Harry King en Chris Lulham voor Verstappen. Lulham is een 22-jarige simracer, die al jarenlang voor Team Redline rijdt, het simracingteam waar Verstappen inmiddels mede-eigenaar van is. Lulham was ook van de partij op de Nordschleife. 'Het is ook goed voor hem om te begrijpen hoe het in het echte leven werkt, en hij kon zo op het lastigste circuit ter wereld rijden', zo verwijst Verstappen naar The Green Hell.

Overzicht van rondetijden

Verstappen gaat nu ook verder in op het ronderecord, dat hij op het Duitse circuit reed. 'Mijn eerste rondetijd was een 7:56 op de VLN-configuratie van het circuit', deelt Verstappen. Dat is een combinatie van de Nordschleife, en het Formule 1-circuit dat bekend staat als de Nürburgring. 'Een paar weken eerder was de poleposition een 7:51, dus dat was wel goed. Wij reden natuurlijk met een volle tank, omdat we meer ronden achter elkaar wilden rijden.'

'De tweede ronde was een 7:54, en daarna maakte ik een pitstop, om mijn simcoureur een paar ronden te laten rijden', vervolgt Verstappen. Nadat Lulham een aantal ronden gereden had, kon Verstappen weer instappen met een wat legere tank. 'Daarna ging ik weer naar buiten met een nieuwe set banden, en toen reed ik een 7:48, dus dat was goed. De auto was ook heel fijn om in te rijden. Ik voelde me ook comfortabel, omdat ik al duizenden ronden in de simulator gereden had.'

Het kostte Verstappen dus slechts enkele ronden om het ronderecord in zijn klasse aan te scherpen. Dat record stond op een 7:49,578, gereden door Christian Krognes. Verstappen ging al snel op de testdag naar een 7:48,8, waarbij hij voldeed aan alle officiële instellingen in de raceklasse. Het is nu vooral afwachten tot Verstappen voor het eerst in actie komt in officiële GT-races.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws