Pirelli heeft constructie voor 2022-band 'grotendeels' afgerond Formule 1
Formule 1

Pirelli heeft constructie voor 2022-band 'grotendeels' afgerond

Pirelli heeft constructie voor 2022-band 'grotendeels' afgerond

Pirelli timmert hard aan de weg om de nieuwe Formule 1-banden voor het seizoen van 2022 af te ronden. De Italiaanse bandenfabrikant, de exclusieve leverancier van de F1, is deze week weer bezig met een nieuwe test van het rubber voor aankomend seizoen. Hierbij laat topman Mario Isola weten dat Pirelli hard op weg is de constructie van de nieuwe banden af te ronden.

Pirelli is al enige tijd bezig met het ontwikkelen van de nieuwe banden voor het 2022-seizoen, maar bij de post-race test na de Grand Prix van Spanje op het Circuit de Barcelona-Catalunya laat Isola weten hoe de situatie ervoor staat. 'De belangrijkste bevindingen die uit de test na de race op Imola met Mercedes zijn voortgekomen waren dat alle beproefde constructies een samenhangend resultaat geven, ongeacht de auto of het circuit waarmee werd getest', zo vertelt Isola.

Al voor de start van het huidige Formule 1-seizoen heeft Pirelli samen met de teams (behalve Williams, red.) testdagen georganiseerd op circuits als Jerez en Bahrain om het nieuwe rubber aan de tand te voelen. Dat de resultaten positief terugkomen, is dermate veelbelovend voor de ontwikkeling van het nieuwe rubber dat Pirelli al een nieuwe fase durft in te leiden. 'We zitten momenteel in een situatie waar de constructie van de nieuwe band grotendeels is afgerond. Deze week in Barcelona beginnen we met het testen van verschillende compounds', aldus Isola.

Robert Kubica en Alexander Albon van respectievelijk Alfa Romeo en Red Bull Racing zijn dinsdag al in actie gekomen om het nieuwe rubber van Pirelli uit te proberen. Later deze week zal ook Daniil Kvyat in een Alpine de baan op mogen om daarna zijn bevindingen te delen met de mensen van Pirelli.

Nieuwe Pirelli-banden minder vatbaar voor oververhitting

Een belangrijk verschil waar Isola op hint dat geïntroduceerd moet worden met de nieuwe banden is een lager niveau van oververhitting. 'We hebben nu al een compound die we gebruiken van C3-niveau (medium, red.) die het al erg goed doet. Dit is ook de eerste band die we willen introduceren voor volgend jaar. De karakteristieken zijn grotendeels in lijn met wat de coureurs van de banden willen zien.'

'Dit betekent vooral minder oververhitting', vervolgt Isola. 'Natuurlijk moeten we tot de uiteindelijke versie van de 2022-auto's wachten om te zien of ze inderdaad naar behoren werken, maar vooralsnog ziet het er goed uit. Maar de auto's van volgend jaar zullen wel erg anders zijn dan nu, ook al worden er imitatie-auto's gebruikt.' Als de nieuwe Pirelli's presteren zoals verwacht, moet dit het racen bevorderen. Coureurs zullen dan namelijk voor langere periodes met elkaar in gevecht kunnen gaan, omdat de banden niet te warm worden wanneer zij meer van het rubber vragen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws