Tijdens de eerste twee vrije trainingen voorafgaand aan de Grand Prix van Azerbeidzjan zagen we aardig wat coureurs een foutje maken, waardoor ze doorschoten op de uitloopstrook bij de verraderlijke bochten van het Baku City Circuit. Pirelli-chef Mario Isola legt uit waarom de coureurs het zo lastig hadden in de bochten van het stratencircuit.
'Zoals we al hadden verwacht was het asfalt erg glad, vooral aan de start van de dag', trapt Isola mee af in een persbericht van Pirelli. 'Het was een hele warme dag en temperaturen op het circuit stegen boven de vijftig graden. Maar dit is nog niet het hele verhaal waarom het vandaag zo lastig was. Er zijn enorm veel afwisselende stukken met licht en met schaduw, hierdoor krijg je temperatuurverschillen en daardoor weer veranderingen in grip.'
Door de verschillende condities per bocht is het lastig voor de coureurs om een goed rempunt te zoeken. Gedurende de dag werd dit volgens de Pirelli-chef echter beter. 'Toen ze gewend waren aan de variërende gripsituaties, was het vooral zoeken naar de afstelling en de bandenkeuze voor een optimale start van de race. Dit deden ze in twee lastige sessies die regelmatig werden onderbroken door gele en rode vlaggen.'
Zachte Pirellibanden erg belangrijk voor straten van Baku
Vooral de zachtste compounds gaan in Azerbeidzjan het verschil maken, zo verwacht Isola. 'Er moet nog genoeg geanalyseerd worden, maar de bandendegradatie valt erg mee tot nu toe.' Het is de eerste keer dat de allerzachtste Pirelliband gebruikt wordt op het stratencircuit van Baku. 'Het is dus nog een beetje schatten, maar naar verwachting spelen alle drie de compounds een rol in het weekend.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties