Teambazen reageren gemengd op handelen FIA in 'flexi-wing'-zaak

Teambazen reageren gemengd op handelen FIA in 'flexi-wing'-zaak

Er heerst onder de Formule 1-teambazen verdeeldheid over hoe de FIA omgegaan is met de 'flexi-wing'-zaak die momenteel gesprek van de dag is. Nadat de Red Bull Racing-achtervleugel overmatig bewoog op het lange rechte stuk is het motorsportorgaan naar de tests gaan kijken. Hoewel men vindt dat het eerlijk opgelost is, zijn er ook teamleiders die vinden dat de aanpassingen spoediger geëist hadden moeten worden.

Tijdens de persconferentie boven Günther Steiner, Franz Tost en Otmar Szafnauer hun perspectief op de zaak. 'Ik denk dat de FIA het eerlijk afgehandeld heeft', stelde Haas-teambaas Steiner als eerste. 'Er zat een maas in de wet en dat wisten zij niet. De FIA is erop geattendeerd door andere teams', voegt hij daaraan toe. Wat Steiner betreft is het feit dat de teams die met de flexibele achtervleugels rijden deze nog niet aan hoefden te passen voorafgaand aan de Grand Prix van Azerbeidzjan logisch.

'Ik spreek natuurlijk niet voor de FIA, maar het kost tijd om een achtervleugel aan te passen. Als je die tijd niet geeft, kan dat veiligheidsproblemen opleveren. Ik denk dat de gegeven periode voldoende is om het op te lossen', concludeert de Tiroler. Bij Haas dus geen kritiek op het feit dat de relatief losse achtervleugels, die op Baku City Circuit een groot verschil kunnen maken, aankomende Grand Prix nog steeds toegestaan zijn.

Tost ziet eerlijk handelen FIA, Szafnauer wilde tempo

Ook AlphaTauri-leider Tost vindt het prima zoals het nu afgehandeld is: 'De FIA heeft juist gehandeld, je moet de teams tijd geven om dit te veranderen. De achtervleugel is een gecompliceerd onderdeel omdat je nieuwe berekeningen door moet voeren. Dat kost tijd, terwijl je daarna ook de nieuwe vleugel moet fabriceren en testen. Dit is allemaal vrij tijdsintensief en daarom denk ik dat dit de juiste oplossing geweest is.'

Bij Aston Martin-teambaas Otmar Szafnauer blijven lovende woorden voor het motorsportorgaan uit. Hij weet dat de achtervleugel met name in Baku een voordeel op kan leveren en baalt daarom dat de wijzigingen niet eerder doorgevoerd zijn. 'Ik had de flexi-wings hier liever niet gehad. Het is goed dat de FIA in heeft gegrepen, maar het had sneller kunnen gaan. Hoe eerder, hoe beter, ben ik van mening, maar beter laat dan nooit.'

Red Bull en Mercedes lijnrecht tegenover elkaar

Eerder was het Toto Wolff die zijn onvrede over het handelen van de FIA al uitsprak. Wanneer er met de huidige achtervleugels gereden zou worden, zou de Oostenrijker dan ook een formeel protest indienen, zo dreigde hij. Dat protest van de Duitse renstal is tot op heden uitgebleven, maar tot vlak na de kwalificatie kan het team uit Brackley nog naar de stewards stappen als ze het niet eens zijn met de acties van de Oostenrijkse concurrenten.

Red Bull, daarentegen, heeft aangegeven de tijd nodig te hebben om het onderdeel aan te passen. Het komt het team uit Milton Keynes daarnaast best goed uit dat in Baku het onderdeel nog gebruikt kan worden. Het is immers een circuit met uiteenlopende sectoreigenschappen. De flexibele achtervleugel biedt het team van Max Verstappen derhalve meer vrijheid in het afstellen van de RB16B.



Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

Nieuwe reglementen dwarsbomen Mercedes: 'Hadden we kunnen voorkomen'

Toto Wolff ziet zijn team dit jaar ongebruikelijke fouten maken. Mercedes heeft een aantal keer wat steken laten vallen dit s...

Schumacher: 'Verstappen is geen angsthaas, die neemt in de toekomst geen gas terug'

Ralf Schumacher is van mening dat Max Verstappen niet anders gaat rijden na de crash in Silverstone. De voormalig Formule 1-c...

Horner onthult: 'Stoel Verstappen brak bij impact na crash'

Christian Horner heeft een kleine week na het ongeluk van Max Verstappen in de Grand Prix van Groot-Brittannië een boekje ope...

Verstappen over nieuwe regels: 'Niet erg om 3 seconden langzamer te gaan'

Max Verstappen denkt dat de nieuwe regels voor 2022 helemaal niet zo streng zijn als ze lijken. De coureur gelooft dat er in...

Waarom inhaalacties in Copse wél kunnen, maar die van Hamilton op Verstappen flopte

De poging tot een inhaalactie van Lewis Hamilton op Max Verstappen in Copse, en het vervolgens veroorzaken van een ongeval, h...

Russell naar Mercedes niet zeker: 'Zolang Hamilton daar zit, blijft hij bij Williams'

Het heeft er alle schijn van dat George Russell na drie jaar in dienst van Williams in 2022 de overstap zal maken naar het fa...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Albon: 'Ik leer veel van Verstappen en Perez over de auto'

Alexander Albon geeft aan veel te leren van zijn seizoen als reservecoureur bij Red Bull Racing. Niet alleen de 2021-bolide h...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Lees meer

Net binnen

Sainz: 'De McLaren is het moeilijkst om in te halen'

Carlos Sainz heeft een ietwat frustrerend weekend achter de rug in zijn Ferrari. Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de...

Ondertussen in de F1 | Verstappen dit weekend in actie met Team Redline aan de 24uur van Spa

Tussen al het belangrijke nieuws kun je tijdens een Grand Prix-weekend best wat dingetjes missen. Geen nood, F1Maximaal houdt...

F1 in het kort | Steiner: 'Schumacher heeft nog niet getekend, maar er zijn afspraken gemaakt'

In de rubriek 'F1 in het kort' houdt F1Maximaal u op de hoogte van het laatste nieuws van de koningsklasse van de autosport d...

Roy Nissany: 'Formule 1 behalen is moeilijk, maar ik doe er alles voor!'

Tijdens de eerste vrije training op Circuit Paul Ricard mocht Formule 2-coureur Roy Nissany plaatsnemen in de Williams van Ge...

Horner baalt nog steeds van crash Verstappen: 'Hamilton was de agressor'

Christian Horner ziet dat Lewis Hamilton zijn gelijke heeft gevonden in Max Verstappen. In een interview met The Race laat de...

Lees meer