Teambazen reageren gemengd op handelen FIA in 'flexi-wing'-zaak Formule 1
Formule 1

Teambazen reageren gemengd op handelen FIA in 'flexi-wing'-zaak

Teambazen reageren gemengd op handelen FIA in 'flexi-wing'-zaak

Er heerst onder de Formule 1-teambazen verdeeldheid over hoe de FIA omgegaan is met de 'flexi-wing'-zaak die momenteel gesprek van de dag is. Nadat de Red Bull Racing-achtervleugel overmatig bewoog op het lange rechte stuk is het motorsportorgaan naar de tests gaan kijken. Hoewel men vindt dat het eerlijk opgelost is, zijn er ook teamleiders die vinden dat de aanpassingen spoediger geëist hadden moeten worden.

Tijdens de persconferentie boven Günther Steiner, Franz Tost en Otmar Szafnauer hun perspectief op de zaak. 'Ik denk dat de FIA het eerlijk afgehandeld heeft', stelde Haas-teambaas Steiner als eerste. 'Er zat een maas in de wet en dat wisten zij niet. De FIA is erop geattendeerd door andere teams', voegt hij daaraan toe. Wat Steiner betreft is het feit dat de teams die met de flexibele achtervleugels rijden deze nog niet aan hoefden te passen voorafgaand aan de Grand Prix van Azerbeidzjan logisch.

'Ik spreek natuurlijk niet voor de FIA, maar het kost tijd om een achtervleugel aan te passen. Als je die tijd niet geeft, kan dat veiligheidsproblemen opleveren. Ik denk dat de gegeven periode voldoende is om het op te lossen', concludeert de Tiroler. Bij Haas dus geen kritiek op het feit dat de relatief losse achtervleugels, die op Baku City Circuit een groot verschil kunnen maken, aankomende Grand Prix nog steeds toegestaan zijn.

Tost ziet eerlijk handelen FIA, Szafnauer wilde tempo

Ook AlphaTauri-leider Tost vindt het prima zoals het nu afgehandeld is: 'De FIA heeft juist gehandeld, je moet de teams tijd geven om dit te veranderen. De achtervleugel is een gecompliceerd onderdeel omdat je nieuwe berekeningen door moet voeren. Dat kost tijd, terwijl je daarna ook de nieuwe vleugel moet fabriceren en testen. Dit is allemaal vrij tijdsintensief en daarom denk ik dat dit de juiste oplossing geweest is.'

Bij Aston Martin-teambaas Otmar Szafnauer blijven lovende woorden voor het motorsportorgaan uit. Hij weet dat de achtervleugel met name in Baku een voordeel op kan leveren en baalt daarom dat de wijzigingen niet eerder doorgevoerd zijn. 'Ik had de flexi-wings hier liever niet gehad. Het is goed dat de FIA in heeft gegrepen, maar het had sneller kunnen gaan. Hoe eerder, hoe beter, ben ik van mening, maar beter laat dan nooit.'

Red Bull en Mercedes lijnrecht tegenover elkaar

Eerder was het Toto Wolff die zijn onvrede over het handelen van de FIA al uitsprak. Wanneer er met de huidige achtervleugels gereden zou worden, zou de Oostenrijker dan ook een formeel protest indienen, zo dreigde hij. Dat protest van de Duitse renstal is tot op heden uitgebleven, maar tot vlak na de kwalificatie kan het team uit Brackley nog naar de stewards stappen als ze het niet eens zijn met de acties van de Oostenrijkse concurrenten.

Red Bull, daarentegen, heeft aangegeven de tijd nodig te hebben om het onderdeel aan te passen. Het komt het team uit Milton Keynes daarnaast best goed uit dat in Baku het onderdeel nog gebruikt kan worden. Het is immers een circuit met uiteenlopende sectoreigenschappen. De flexibele achtervleugel biedt het team van Max Verstappen derhalve meer vrijheid in het afstellen van de RB16B.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws