Priestley belicht gevolgen voor Verstappen na Red Bulls pitstop-fout in Turkije Formule 1
Formule 1

Priestley belicht gevolgen voor Verstappen na Red Bulls pitstop-fout in Turkije

Priestley belicht gevolgen voor Verstappen na Red Bulls pitstop-fout in Turkije

Marc Priestley heeft uitgelegd hoe de ongelijke voorvleugel van Max Verstappen hem benadeeld heeft in Turkije. De voormalig McLaren-ingenieur gaat in op hoe het kan dat deze fout gemaakt is door de Oostenrijkse renstal en benadrukt ook waar de problemen voor de Nederlander precies vandaan kwamen toen hij het merendeel van de Turkse Grand Prix met een verkeerde afstelling moest racen. Het heeft de resultaten van zijn race wel degelijk aangetast, denkt Priestley.

'Ongelooflijk dat Red Bull zo'n fout heeft kunnen maken', aldus de Brit via YouTube. 'Zeven graden is een enorm verschil. Als er nieuwe banden op gaan, passen ze wel vaker de voorvleugel aan. Maar dan hebben we het doorgaans over een halve graad of een hele graad aan totale wijziging. Het lijkt dus bizar om met zeven graden verschil te eindigen.'

De disproportioneel grote fout heeft enkele oorzaken kunnen hebben, vervolgt Priestley: 'Het zou kunnen dat het communicatief misgegaan is.' Het team geeft de monteurs instructies om de hoek van de voorvleugel aan te passen. Wanneer een van de monteurs incorrecte instructies meekrijgt, kan dat tot een afwijking leiden in de graden van een van de kanten van de voorvleugel.

De theorie van Marko

Priestley is niet op de hoogte van de woorden van Helmut Marko. De Red Bull Racing-adviseur gaf na de fout aan dat de schroefdraden in de tegenovergestelde richting werkten van de weekenden daarvoor. Volgens deze verklaring zouden allebei de kanten van de vleugel echter dezelfde afwijking gehad moeten hebben. Het alternatief is dat slechts één schroefdraad nu in tegenovergestelde richting werkt, maar dat zou vanuit een operationeel oogpunt niet logisch zijn.

Priestley sluit een technisch mankement bij de Oostenrijkse pitcrew niet uit: 'Het kan natuurlijk ook zo zijn dat een van de elektrische apparaten verkeerd ingesteld was waarmee ze de vleugel aanschroeven.' Voor het aanpassen van de vleugels hebben de teamleden apparaatjes waarop ze de hoeveelheid graden aanpassing in kunnen stellen. Om te zorgen dat de aanpassing aan beide kanten hetzelfde is, worden deze apparaten van tevoren ingesteld Dat apparaatje zetten ze op de betreffende bouten om de afstelling van de voorvleugel snel en accuraat aan te passen tijdens een pitstop.

Het gevolg voor de race van Verstappen

Verstappen vervolgde zijn wedstrijd met een verkeerd afgestelde bolide. Priestley licht toe wat voor gevolgen dit werkelijk had voor zijn RB16: 'Veel mensen nemen aan dat in zo'n situatie één kant van de auto veel meer downforce krijgt. Dat is in de werkelijkheid niet het geval. De lading aan druk die de voorvleugel te verduren heeft, wordt voornamelijk opgevangen door het midden van de bolide - die centrale 'pilaren' naast de neus.'

'Onbalans, die ontstaan zou zijn na de pitstop-fout, was dus zeker niet het grootste probleem voor Verstappen', vervolgt de Formule 1-kenner. Het grotere probleem lag volgens Priestley bij de totale hoeveelheid downforce die de vleugel droeg. Door de pitstop reed Verstappen met meer of minder vleugel dan gewenst, naast het feit dat de afwijking natuurlijk de luchtstroom voor de rest van het chassis wel enigszins aanpaste. De angel zat hem volgens de Britse analist niet in het feit dat de twee stukken vleugel verschillende downforce-niveau's kenden, maar in het feit dat Verstappen niet met het perfecte downforce-niveau reed.

Priestley durft dan ook de suggestie te doen dat dit de race van de Limburger beïnvloed heeft: 'Dat heeft de prestaties van Max zeker aangetast want je wil altijd het optimale downforce-niveau hebben. Je kan dan niet zo veel druk zetten als dat je zou willen en het managen van de banden zal dan een stuk lastiger zijn.' Ook de mate waarin Red Bull door de intermediates heen brandde op Istanbul Park is terug te traceren naar dit probleem, meent Priestley.

Priestley over de pitstop-fout van Red Bull

Tip: actie vanaf 13:45

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws