Update | Marko: 'Daardoor werd de auto van Verstappen tijdens de race verkeerd afgesteld' Formule 1
Formule 1

Update | Marko: 'Daardoor werd de auto van Verstappen tijdens de race verkeerd afgesteld'

Update | Marko: 'Daardoor werd de auto van Verstappen tijdens de race verkeerd afgesteld'

Helmut Marko is helder: zondag was een rampdag voor Red Bull Racing. De invloedrijke adviseur van het Oostenrijkse team zag een rommelige race, waarbij zowel Max Verstappen als Alexander Albon spinden. Goede resultaten werden daarbij door het putje gespoeld.

'Alleen de start was al één grote ramp', aldus Marko in gesprek met Sky Sport Deutschland. 'Daarna zat Max vast achter Vettel. Met veteranen als Lewis Hamilton en Sergio Perez om ons heen werd het ook een stuk lastiger, zeker aan het begin. Vooral die twee heren maakten het leven van onze jonge coureurs zuur. Hun snelheid was goed en daar konden we niet goed mee omgaan, afgezien van die persoonlijke fouten.'

Met de persoonlijke fouten doelt Marko uiteraard op de spins van Verstappen en Albon, die daarmee een goed resultaat als sneeuw voor de zon zagen verdwijnen. 'Max zag dat Stroll alsmaar verder van hem weg reed en dat was frustrerend, want je kon slecht inhalen zonder DRS. Hij had geduldiger moeten zijn', aldus de man uit Graz over de spin bij de inhaalpoging op Perez.

Red Bull beslist na GP Abu Dhabi over stoeltje Albon

Over Albon is Marko gematigd tevreden. 'Zijn fouten waren kostbaar, maar hij had een goede run tot aan zijn eerste pitstop. Na de Grand Prix van Abu Dhabi besluiten we over zijn toekomst bij ons.'

Update 14.10u (17/11) | Marko: 'Daardoor werd de auto van Verstappen tijdens de race verkeerd afgesteld'

Helmut Marko heeft toegegeven dat Red Bull Racing een fout gemaakt heeft gedurende de Grand Prix van Turkije. De voorvleugel van Max Verstappen stond verkeerd afgesteld na zijn pitstop, zo blijkt nu uit de woorden van de Red Bull-adviseur.

'We hebben een nieuwe voorvleugel gebruikt in Istanboel', laat Marko weten in gesprek met Motorsport-Total. 'De schroefdraad voor de afstelling van de voorvleugel gaat nu in de tegenovergestelde richting van hoe deze eerst ging. Daardoor werd de auto van Verstappen tijdens de race verkeerd afgesteld.'

Een van de pitstops van Verstappen was wat trager dan gebruikelijk voor het Red Bull-team. De reden hiervoor was dat ze de voorvleugel van de Nederlander aanpasten. Omdat een kant van de pitcrew niet ingelicht was over dat de schroefdraad de andere kant op gedraaid moest worden, stond de afstelling na deze pitstop aan een kant van de voorvleugel verkeerd, bevestigt Marko.

Terwijl er aan één kant van de RB16 dus meer downforce op de voorvleugel gezet werd, werd deze downforce aan de andere kant van de Red Bull er juist afgehaald. Dit zorgde voor dusdanig veel onbalans aan boord bij de Limburger dan hij geen vuist meer kon maken tegen de ervaren coureurs die voor hem reden.

Verstappen met onbalans

'Daarna werkte bijna niets', wist ook Verstappen te melden na afloop van de race. Naast het feit dat de aanpassing niet correct gemaakt werd, denkt de coureur dat de aanpassing ook te groot was: 'Normaal gesproken pas je zo nu en dan een graad aan, maar zeven graden is te veel. Wat kan je dan nog uithalen als coureur tijdens de race?'

'Het asfalt was al belachelijk glad, met ook nog zo'n afstelling erbij waren we kansloos.' Wel benadrukt Marko dat deze fout pas gemaakt werd nadat hij zijn eerste spin achter de wedstrijd kende toen hij achter Sergio Perez reed. 'Als je zo dicht achter iemand de bocht door komt, is het duidelijk dat je al je downforce verliest', verklaart de Oostenrijker.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws