Rapportcijfers halverwege 2021 | 'Over-agressieve Max van weleer is zelden terug te zien' Formule 1
Formule 1

Rapportcijfers halverwege 2021 | 'Over-agressieve Max van weleer is zelden terug te zien'

Rapportcijfers halverwege 2021 | 'Over-agressieve Max van weleer is zelden terug te zien'

Het is zomerstop en dat betekent dat we halverwege het Formule 1-seizoen zitten. Tijd dus om de voorlopige balans op te maken wat betreft de prestaties van de heren coureurs. De redacteuren van F1Maximaal gaan ieder team langs en delen rapportcijfers uit. In het tweede deel richten we ons op Red Bull Racing, McLaren, Aston Martin, Alfa Romeo en Williams.

Red Bull Racing

Max Verstappen: 9,5

Harry Verolme: 'Niemand is foutloos, zeker niet in de Formule 1, maar als er iemand dichtbij perfectie komt in het seizoen 2021 dan is het Max Verstappen wel. De Nederlander heeft weekend na weekend ieder laatste beetje uit zijn RB16B gewrongen en daardoor staat hij er goed bij in het kampioenschap. Hij had de leiding kunnen hebben, zij het niet dat een ongelukkige crash in Silverstone en het startongeval in Hongarije roet in het eten gooiden. Halverwege het jaar lijkt het duidelijk dat niet Mercedes maar Red Bull de betere auto overall heeft, maar dan moet je het alsnog even waarmaken – en dat is precies wat de stercoureur heeft gedaan.'

'Het mag geen verrassing heten dat Verstappen deze kans met beide handen aangrijpt: hij heeft jaren moeten wachten om een bolide te krijgen waarmee hij van meet af aan competitief kan zijn. Het lijkt zo te moeten zijn geweest. De over-agressieve Max van weleer is nog maar zelden terug te zien op de baan, noch daarnaast. De wereld krijgt gecontroleerde agressie en chirurgische precisie te zien, maar de altijd-moeten-winnen mentaliteit is nergens naartoe gegaan. Het maakt Verstappen een bijna onverslaanbare tegenstander voor Hamilton, die veel later in zijn carrière met weinig van datzelfde vuur in zijn buik rijdt en juist het totaalplaatje voor ogen houdt. Het is een aardige wake-up call voor Hamilton, die zich genoodzaakt ziet zijn twintigjarige zelf aan te wakkeren om de strijd van misschien wel zijn lastigste tegenstander ooit te verslaan. Dat Verstappen dit alles voor elkaar krijgt, maakt hem de 9,5 meer dan waardig.'

Sergio Perez: 8,0

Harry Verolme: 'Het is onmogelijk om niet in het niet te vallen als teamgenoot van Verstappen, maar voor een coureur die twee veelbelovende en inmiddels door Red Bull verstoten talenten moet opvolgen doet Sergio Perez het alleraardigst. De Mexicaanse rijder had wat tijd nodig om op gang te komen, maar kan inmiddels goed meekomen met zijn gevierde teammaat en, nog belangrijker, kan doen waarvoor hij is ingehuurd: een tactische pion zijn voor zijn werkgever. Zeker nu RB16B auto-technisch gezien de bovenhand lijkt te hebben heeft Perez zich in meerdere races als verdienstelijk op kunnen stellen om Mercedes een hak te zetten.'

'En alsof hij Red Bull daar nog niet blij genoeg mee maakt, is hij eveneens in staat de restjes op te rapen wanneer Verstappen deze laat vallen. Of dat nu het winnen van de Grand Prix van Azerbeidzjan betekent of een punt van Hamilton af te pakken door de snelste ronde te rijden maakt verder niet uit: laat het maar aan Perez over om de ideale tweede viool te zijn. Dat neemt niet weg dat Perez zich gedurende dit jaar nog flink zal moeten verbeteren en voortdurend goede resultaten zal moeten scoren om zijn stoeltje te behouden, maar vooralsnog is de beste man aardig op weg.'

McLaren

Lando Norris: 8,5

Merijn Kramer: 'Dit seizoen lijkt hét seizoen te worden van Norris. Keer op keer zet de jonge Brit het middenveld in vuur en vlam. Niet omdat hij zo spectaculair inhaalt, maar meer omdat hij zo bijzonder solide is geworden wat racepace betreft. Iedere keer staat hij op de juiste plek en is hij niet te bespeuren op een foutje. Kortom, een topseizoen tot nu toe.'

Daniel Ricciardo: 4

Merijn Kramer: 'Dat staat in schril contrast met z'n teamgenoot. Ricciardo valt wat mij betreft echt vies tegen. De Australiër is op het moment geen schim van wat hij zou kunnen zijn bij McLaren. Het verbaast mij vooral dat hij zich zo slecht aan kan passen, terwijl de MCL35M toch echt wel het potentieel heeft om te 'best of the rest' te zijn. Het valt hem absoluut te verwijten dat McLaren op gelijke voet staat met Ferrari. Hij zal aan de bak moeten voor een betere tweede helft.'

Aston Martin

Sebastian Vettel: 7,5

Maurits Kappetijn: 'Sebastian Vettels seizoen bij Aston Martin begon wisselvallig. Een geheel nieuwe auto en andere mensen om zich heen zorgden voor een ietwat trage start en daarbij hielp het desastreus verlopen eerste weekend niet. Gelukkig voor de Duitse routinier begon het vanaf de Grand Prix van Monaco te lopen, met een mooie vijfde plaats. Met een fantastische race liet hij echt zien dat hij de betere coureur is van het Britse team. De goede vorm zette hij met een klein beetje geluk door in Azerbeidzjan (P2) en Frankrijk (P9), waardoor zijn puntenaantal in de zomerstop op dertig staat. Het is voor Vettel spijtig dat hij in Hongarije gediskwalificeerd werd, want anders was dat aantal nu nog veel hoger. Het is nu aan de voormalig wereldkampioen om zijn team in het gevecht met AlphaTauri en Alpine te houden.'

Lance Stroll: 7,0

Maurits Kappetijn: 'Lance Stroll liet in de eerste seizoenshelft zien wat hij vorig jaar ook presteerde: vaak in de punten eindigen. De jonge Canadees lijkt sinds anderhalf jaar steeds constanter te presteren en dit jaar zien we dat ook terug. Ondanks dat hij niet altijd de pace van Vettel kan bijbenen en dan ook voor weinig verrassingen zorgt, eindigde Stroll in zes van de in totaal negen gefinishte races in de top tien. Dat is prima, zeker voor een coureur waarvan we stiekem weten dat hij niet geheel op eigen kracht bij het team terecht is gekomen. Bovendien is de Aston Martin van dit jaar lang niet zo goed als de Racing Point-bolide van 2020. De fout in de openingsronde in Hongarije, waarbij hij zichzelf en Charles Leclerc uitschakelde, brengt echter wel een smetje op zijn keurige reeks.'

Alfa Romeo

Antonio Giovinazzi: 6,0

Gino Haverkamp: 'Tja, Antonio Giovinazzi, hij is er en daar is alles mee gezegd. Ik ben onderhand wel op het punt gekomen dat het prima is dat Giovinazzi in de Formule 1 actief is, al is hij zeker niet het grootste talent. Het is gewoon een coureur a la Adrian Sutil of Pedro Diniz, die wel aardig waren maar niets bijzonders lieten zien. Het is in ieder geval mooi om te zien dat de Italiaan de bovenhand heeft ten opzichte van Raikkonen en zijn P10 in Monaco was gewoon erg goed in die bolide, dat heeft hij echt volledig aan zichzelf te danken.

Kimi Raikkonen: 5,5

Gino Haverkamp: 'Ik waardeer Raikkonen nog altijd om hoe goed hij 'vroeger' was, maar hij doet drie seizoenen te lang mee. De enige reden dat hij er is, is omdat hij Kimi Raikkonen is. Tegelijkertijd hadden we ook coureurs als Callum Ilott of Robert Shwartzman kunnen zien in de Alfa Romeo en daar ben ik toch meer benieuwd naar dan naar een uitgebluste Raikkonen. Hij is onderhand 42, dus zijn mindere prestaties kan je hem ook niet echt kwalijk nemen, maar ik vind het allemaal wel mooi geweest.'

Williams

George Russell: 8,0

Terrence Riepma: 'Russell doet het dit jaar opnieuw wonderbaarlijk goed en zijn sollicitaties naar een Mercedes-zitje verdienen nu toch wel een gehoor. De Engelsman haalt alles en nog meer uit zijn Williams en flirt nu bijna elk weekend wel met de punten. Hij heeft helaas de botte pech dat de FW43B niet de race pace heeft om daarvoor mee te kunnen doen, al helpen zijn uitzonderlijke kwalificatieresultaten hem wel vooruit. Daarnaast denk ik wel dat hij iets te voorzichtig kan zijn tijdens openingsfases van races en daar zit in mijn ogen nog wel een verbeterpunt. Desondanks verdient hij het tweede Mercedes-zitje. We hebben nu mogen zien wat Russells kunnen is in een mindere auto.'

Nicholas Latifi: 6,5

Terrence Riepma: 'Latifi heeft net als Russell de pech dat hij voor Williams rijdt, maar tegelijkertijd óók de pech dat juist de Engelsman zijn teamgenoot is. Het doet me een beetje denken aan Fernando Alonso en Stoffel Vandoorne als rijdersduo bij McLaren. De één doet het bovengemiddeld goed, terwijl de ander eigenlijk niet alles uit de auto kan halen. Dat laatste geldt in dit geval voor Latifi. De Canadees heeft zich dit jaar wel verbeterd in mijn ogen. In Imola zagen we een glimp van wat hij eventueel nog meer kan als hij zijn dag heeft. Toen reed hij om en nabij het niveau van Russell. Het is nu aan hem om dat vaker te laten zien in de tweede seizoenshelft. Je moet ook kijken naar zijn prestaties in verhouding tot zijn materiaal. Dan doet Latifi het in feite niet slecht, maar is er nog genoeg ruimte voor verbetering. Een lagere beoordeling is hier dan ook niet van toepassing voor mij.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws