max verstappen red bull racing gp spanje 2025 vrijdag 5 Formule 1
Formule 1

Red Bull hoopvol na regelwijziging, McLaren past vleugel wél aan: 'Kun je als toeschouwer niet zien'

max verstappen red bull racing gp spanje 2025 vrijdag 5

Christian Horner lijkt hoopvol te zijn dat McLaren wel enige gevolgen gaat ondervinden van de aanpassing van de voorvleugels. De teambaas van Red Bull Racing vraagt echter om geduld en beseft dat we nog even moeten afwachten, voordat de gevolgen van de FIA-ingreep duidelijk worden. Analist Ernest Knoors laat zien dat McLaren de vleugel wel degelijk heeft aangepast, nadat meerdere media meldden dat Alpine en McLaren met ongewijzigde vleugels aan de start verschenen.

Knoors schoof als voormalig engineer aan bij Viaplay, waar hij uitlegde dat flexibele vleugels nog steeds mogelijk kunnen zijn in Spanje. 'Het is niet helemaal uitgebannen. Je hebt drie elementen bij de voorvleugel, en op de beelden zien je dat het bovenste element nog steeds heel veel doorbuigt en weer terugbuigt', zegt hij over de McLaren. In de eerste vrije training was bij onboardbeelden van Lando Norris duidelijk te zien dat de vleugel nog altijd flexibel is. De FIA heeft al gewaarschuwd dat het zo nodig nogmaals zal ingrijpen.

McLaren-vleugel wel aangepast

'Vlak naast de neus zit ook nog een kleiner element', wijst Knoors aan. 'Daar is ook een regelverandering, want dat element mag drie millimeter doorbuigen, en dat was eerder vijf millimeter. Dat zijn dus zes pakken suiker', zegt de engineer om aan te geven dat dit de teams weinig angst inboezemt. 'Op de baan hangt daar veel meer gewicht aan, dus dan gaat dat vleugelement veel meer doorbuigen. Hoewel ze veel strenger naar de vleugels kijken en ze strenger controleren, blijven flexibele vleugels een issue. Ze worden nog steeds gebruikt.'

Knoors begrijpt de aanpak van de FIA wel. 'Je kunt de regels niet enorm veranderen in één keer, want iedereen heeft zijn concept daaromheen gebouwd. Ze proberen het te beteugelen. De regels zijn eigenlijk heel simpel, want je mag geen bewegende aerodynamica hebben. In de praktijk valt dat niet uit te voeren, want alles aan zo'n auto beweegt, als je het maar zwaar genoeg belast', weet de voormalige man van Ferrari.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Red Bull hoopvol na regelwijziging, McLaren past vleugel wél aan: 'Kun je als toeschouwer niet zien'
De vleugel van McLaren in Spanje.

Uit documentatie van de FIA blijkt dat McLaren dit weekend geen verandering aan de voorvleugel heeft doorgevoerd. Knoors laat met beelden zien dat McLaren de vleugel wel degelijk heeft aangepast. Het Britse team heeft nu een extra stangetje, dat de bovenste elementen van de vleugel met elkaar verbindt. Dit valt op bovenstaande foto te zien, vlak naast de wing end plate. De reden dat McLaren geen nieuwe voorvleugel door hoefde te geven aan de FIA, is omdat het team deze vleugel in Imola al uitprobeerde.

McLaren laat daarmee zien dat de wijziging wel degelijk significant is, en dat het Britse team dus ook bezorgd is over de gevolgen. Knoors geeft ook aan dat de rest van de vleugel waarschijnlijk ook aangepast is. 'Als je de onderste twee elementen aanpast, zie je dat niet terug. Dat zit namelijk in de materialen, die je gebruikt, en hoe je dat materiaal gebruikt. Je kunt dat als toeschouwer dus niet zien.'

Horner reageert

Red Bull-teambaas Christian Horner reageerde bij Viaplay op de regelwijziging. 'Voor ons is het geen grote verandering. Ik weet niet precies hoe groot de verandering is voor andere teams. Het is wel een verandering, en veranderingen bieden altijd kansen', weet de Brit. 'We wonnen een paar races geleden in Imola. Hier is het ontzettend warm. Dat is in het voordeel van de McLaren. We gaan zien of we dit weekend bij hen in de buurt kunnen komen.'

Horner waarschuwt ook dat de gevolgen pas op zondag zichtbaar gaan zijn. 'We moeten een volledige race-afstand zien om te beoordelen of dit gevolgen heeft, vooral nu we weer op de oude configuratie rijden. De linkervoorband heeft het hier heel zwaar, dus we moeten nog even afwachten om te kijken wat de impact is, en hoe dat per auto verschilt.' Horner wijst specifiek naar de race, omdat de gewijzigde vleugels de balans beïnvloeden. Dit zorgt voor meer overstuur in snelle bochten. Verstappen staat erom bekend dat hij daar uitstekend mee kan omgaan, terwijl McLaren met de flexibele vleugel uitblonk in het managen van de achterbanden. Met meer overstuur zal het Britse team daar waarschijnlijk wat meer moeite mee krijgen.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws