yuki tsunoda red bull racing 2025 vrijdag barcelona Formule 1
Formule 1

FIA dreigt met verdere ingrepen bij flexi-wings, Red Bull hoopvol: 'Kan alles veranderen'

yuki tsunoda red bull racing 2025 vrijdag barcelona

Alles draait dit weekend om de voorvleugels in de Formule 1. De teams krijgen dit weekend te maken met een aangescherpte FIA-test, waarbij de vleugels minder mogen doorbuigen. FIA-kopstuk Nikolas Tombazis geeft tekst en uitleg, en waarschuwt dat de FIA zo nodig opnieuw zal ingrijpen, als de teams er in Spanje nog steeds in slagen om de vleugels te laten doorbuigen. Red Bull Racing-teambaas Christian Horner is dan ook zeer hoopvol.

Aan het begin van het seizoen greep de FIA al in bij de achtervleugels. In China en Japan mochten de vleugels minder doorbuigen dan daarvoor, waarmee de FIA vooral de 'mini-DRS' van McLaren tegen wilde gaan. Ook enkele andere teams moesten hun vleugels aanpassen, waaronder Alpine. In Spanje is het de beurt aan de voorvleugels, nadat de FIA afgelopen seizoen in België met camera's vaststelde dat de teams de vleugels wel heel ver konden laten doorbuigen.

Achtervleugels aangepakt

Tombazis, Single Seaters Director bij de FIA, lichtte de wijzigingen toe. 'Als de titelstrijd intens is, richten de teams zich doorgaans nogal op de auto's van de concurrentie. Ze delen dan ook hun zorgen, en in de tweede helft van 2024 kwamen we tot de conclusie dat we de vleugeltests aan moesten scherpen.'

De Griek richt zich eerst op de achtervleugels. 'De 2025-regels zijn ontworpen om de mini-DRS tegen te gaan. Die test werd vanaf het begin van het seizoen al gebruikt, maar dat bleek snel onvoldoende te zijn.' In Australië bleek de vleugel van McLaren nog steeds mee te buigen, waarna de FIA snel ingreep met strengere tests in China en Japan. De gevolgen van die regelwijziging bleven echter beperkt.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

FIA dreigt met verdere ingrepen bij flexi-wings, Red Bull hoopvol: 'Kan alles veranderen'
De veelbesproken achtervleugel van McLaren.

Voorvleugels aan de beurt

In Spanje worden nu ook de voorvleugels aangepakt. Tombazis legt uit waarom dat niet eerder gebeurde. 'Na de Grand Prix van België concludeerden we dat de regels aangescherpt moesten worden. Die conclusie kwam pas laat in het jaar, en als we de strengere tests vanaf het begin van het seizoen geïntroduceerd hadden, zou het lastig geweest zijn voor de teams om hun voorvleugels nog aan te passen. Dit zou ook erg duur zijn geweest. Daarom vonden we een iets latere aanpassing gepast.'

In het verleden mocht de voorvleugel maximaal vijftien millimeter doorbuigen bij een symmetrische verticale belasting van honderd kilogram. Dat is nu nog maar tien millimeter. Daarnaast mag de voorvleugel bij een belasting van honderd kilogram aan één kant van de vleugel nog maar vijftien millimeter doorbuigen. Dat was voorheen twintig millimeter. Daarnaast mag elk vleugelelement maximaal drie millimeter doorbuigen bij een belasting van zes kilogram, waar dit eerder nog vijf millimeter was.

Mogelijk vervolgstappen van de FIA

Tombazis noemt die aanpassingen 'significant' en hoopt dat dit voldoende is. 'De FIA mag altijd strengere stijfheidstesten invoeren als we het idee hebben dat de regels uitgebuit worden, maar we hopen dat dit de laatste ingreep is. We controleren de teams op verschillende momenten, en vragen hen om componenten mee te nemen. Soms testen we één onderdeel geïsoleerd, en soms als onderdeel van de hele auto. We testen regelmatig onder Parc Fermé-omstandigheden, ofwel na de kwalificatie ofwel op zondagochtend.'

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

FIA dreigt met verdere ingrepen bij flexi-wings, Red Bull hoopvol: 'Kan alles veranderen'
De voorvleugels liggen onder een vergrootglas.

'De teams mogen namelijk geen wijzigingen doorvoeren aan de auto tijdens Parc Fermé, zodat we zeker weten dat ze geen vleugel hebben gemonteerd voor de test en daarna iets anders gebruiken in de race. Soms controleren we de auto ook na de race, als we het idee hebben dat dit nodig is', legt Tombazis uit. 'We moeten waakzaam blijven, en we blijven dan ook testen. We kijken eerst hoe de situatie zich nu ontwikkelt, en als we moeten reageren om voor een eerlijke competitie te zorgen, dan zullen we dat doen', zo waarschuwt Tombazis voor verdere ingrepen.

Horner hoopvol, Marko voorzichtig

Christian Horner reageerde bij Kleine Zeitung hoopvol op de aanpak van de FIA. 'Dit kan alles veranderen', zo kruist de teambaas zijn vingers. 'Niemand mag onderschatten wat dit voor de Formule 1 betekent. Dit kan het wereldkampioenschap bepalen. De verschillen tussen de vier topteams zijn ontzettend klein, dus dit kan een enorme impact hebben.' Max Verstappen staat nu 25 punten achter Oscar Piastri in het kampioenschap.

Opvallend genoeg hield Helmut Marko er een andere mening op na. 'Ik denk niet dat dit voor veel veranderingen gaat zorgen', meent de teamadviseur. 'Veel mensen hopen nu dat het hele aerodynamische concept (van McLaren, red.) niet meer werkt, maar ik verwacht niet dat dit het geval gaat zijn.' De kans is wel aanwezig dat dit van invloed is op het bandenmanagement van het Britse team.

Marko heeft wel vertrouwen in een goed resultaat in Spanje. 'Het circuit in Barcelona zou veel beter bij onze auto moeten passen dan in Monaco, dus ik denk dat we vooraan mee moeten kunnen vechten. Gelukkig wisselen de McLaren-coureurs elkaar vooraan af, dus we hebben nog steeds een goede kans.' Piastri won eerder dit seizoen drie races achter elkaar, maar in de afgelopen twee weekenden was Norris de sterkste McLaren-coureur.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws