toto wolff helmut marko Formule 1
Formule 1

Red Bull kampt met hardnekkig probleem: 'Grootste probleem was onze correlatie'

toto wolff helmut marko

Helmut Marko heeft bij het Oostenrijkse ORF teruggeblikt op de laatste race van 2024. Daarbij gaf de teamadviseur van Red Bull Racing aan dat hij zich niet echt kan vinden in de straf voor Max Verstappen in Abu Dhabi. Verder blikte Marko terug op de rest van een uitdagend seizoen, waarbij hij moest toegeven dat er enige parallellen te trekken zijn tussen de seizoenen van Red Bull en Mercedes.

Verstappen won in Qatar nog de Grand Prix, maar in Abu Dhabi kwam de nummer drie uit het constructeurskampioenschap duidelijk tekort. Daarnaast zag Marko zijn beide coureurs al in de eerste ronden spinnen. 'Max had een hele goede start, terwijl Carlos Sainz juist een mindere start had.' Na enkele meters had de wereldkampioen de derde plek al in handen, maar Oscar Piastri week uit naar de buitenkant om de bocht aan te snijden, waarop Verstappen zijn kans probeerde te grijpen.

Verstappen bestraft

'Max gebruikte de ruimte, en zoals wij het zien had Piastri genoeg ruimte aan de buitenkant', vindt de 81-jarige. Marko wijst zelfs enigszins met de beschuldigende vinger naar de McLaren-coureur, die ook nog aan de constructeurstitel moest denken. 'Hij keek echter niet in zijn spiegel, maar voor zich. In de eerste bocht kwam er inderdaad een crash. Wat ons betreft viel dus onder let them race', zo verwijst Marko ernaar dat niet elk incident bestraft hoeft te worden, en vooral niet in de eerste ronde.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

start abu dhabi 2024 lando norris max verstappen oscar piastri
Verstappen duikt in het gat dat Piastri laat vallen.

De wedstrijdleiding dacht er anders over, en gaf Verstappen een flinke straf. Hij moest niet alleen tien seconden stilstaan bij zijn pitstop, maar hij kreeg ook weer twee strafpunten op zijn superlicentie. Dat betekent dat Verstappen aan het begin van 2025 moet oppassen voor een schorsing. 'We waren best wel verrast dat we een straf van tien seconden kregen, waar Max nogal humeurig op reageerde', merkt Marko op. De Oostenrijker verwijst daarmee naar de cynische boordradio van de Limburger. 'Kunnen we ook om twintig seconden vragen? Stomme idioten', zei Verstappen over de wereldkampioen.

Pérez krijgt de schuld

Hoewel Verstappen de wereldtitel prolongeerde met een uiteindelijk comfortabele voorsprong, kan dat niet voor Red Bull als team gezegd worden. Verstappen hield 63 punten marge over, terwijl Red Bull juist 77 punten achter McLaren eindigde. 'Je kan de constructeurstitel alleen winnen als beide coureurs punten scoren', zo maakt Marko er geen geheim van dat de zwakke prestaties van Sergio Pérez het team duur zijn komen te staan.

Als Pérez maximaal 208 punten achter Verstappen was geëindigd, was Red Bull weer kampioen geworden. 'Als je de coureurs vergelijkt, staat Checo (Pérez, red.) meer dan 280 punten achter Max. Bij de andere topteams, McLaren, Ferrari, en Mercedes, is het grootste onderlinge verschil tussen Lando Norris en Oscar Piastri slechts zestig punten. Volgens mij zegt dit alles', aldus de teamadviseur, die weer nauw betrokken gaat zijn bij de rijderskeuzes. Overigens is Piastri uiteindelijk zelfs 82 punten achter Norris geëindigd.

Voorbeeld aan Mercedes genomen

Toch is het wellicht wat te naïef om het titelverlies alleen te wijten aan de slechte prestaties van Pérez. De verschillen aan de top waren klein, en Red Bull had veel problemen met de RB20. 'Bij ons ging het vanaf Miami minder', geeft Marko toe. 'Daarna hebben we een voorbeeld genomen aan Mercedes', knipoogt Marko richting Toto Wolff, die net is aangeschoven aan de tafel van ORF.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

toto wolff orf helmut marko abu dhabi 2024 1
Ooit titelconcurrenten, maar in 2024 goed voor P4 en P3: Mercedes en Red Bull.

'Het ging met pieken en dalen, en de auto had een heel klein werkvenster', zo legt Marko het probleem van zijn team uit. 'We waren ofwel heel snel, of we stonden niet eens in de top tien. We waren gewoon niet meer constant vanaf dat moment.' Daarnaast speelde het Red Bull parten dat het team geen low downforce-achtervleugel had op circuits als Las Vegas en Monza.

Bij Red Bull waren vooral de vrijdagen erg slecht. Dat viel volgens Marko te wijten aan een hardnekkig probleem waar Red Bull mee kampt. 'We hadden echt hele slechte vrijdagen, maar het grootste probleem was dat onze correlatie tussen de simulatietools en de realiteit niet meer goed werkte.'

Red Bull sprak rond de Grand Prix van Monaco openlijk over deze problemen, maar Marko maakt duidelijk dat dit nog altijd niet is opgelost. De Oostenrijkse renstal hoopt dit probleem met de RB21 aan te kunnen pakken. De problemen van Red Bull zijn veelzeggend, want Mercedes kampte in 2022 en 2023 met soortgelijke problemen, en besloot daarom in 2024 van concept te wisselen. Red Bull had in 2023 juist een topjaar, maar haalde bij de RB20 op bepaalde punten inspiratie uit de Mercedes-bolides van 2022 en 2023.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws