'Red Bull moet vloer aanpassen na ingreep FIA, Mercedes moet achtervleugel verstevigen' Formule 1
Formule 1

'Red Bull moet vloer aanpassen na ingreep FIA, Mercedes moet achtervleugel verstevigen'

'Red Bull moet vloer aanpassen na ingreep FIA, Mercedes moet achtervleugel verstevigen'

Drie weken geleden ontvingen de teams bericht van de FIA dat de flexibelere onderdelen van de teams vanaf de Grand Prix van Singapore beter in de gaten gehouden worden. Daartoe behoren de voor- en achtervleugels, maar ook de vloer. De gevolgen van deze aanscherpingen van de regels zijn nog onbekend, maar Red Bull Racing, Mercedes, Aston Martin, Williams en Haas worden genoemd als teams die de auto zouden moeten aanpassen.

Tim Goss, technisch directeur van de Formule 1, liet aan de teams weten dat TD018 en TD039 herzien werden om slimmigheidjes van de teams tegen te gaan Technical Directive 18 gaat in op de flexibiliteit van de vleugels, terwijl Technical Directive 39 de bevestiging en flexibiliteit van de vloer aankaart. TD039 werd afgelopen jaar in Spa-Francorchamps geïntroduceerd om porpoising te vermijden, maar de teams wisten al snel manieren te vinden om te zorgen dat de plank onder de auto ondanks de lage rijhoogte en het gestuiter niet te veel zou slijten. Dat gaat de FIA nu dus aanpakken, en kan grote gevolgen hebben voor de pikorde van de teams.

Het Duitse Auto Motor und Sport beweert dat verschillende teams maatregelen moeten treffen. Zo meldt journalist Michael Schmidt dat Aston Martin de voorvleugel zal moeten aanpassen, aangezien deze te flexibel was op het punt waar deze aan de neus van de auto bevestigd is. Andere teams moeten juist weer de achtervleugel veranderen. Zo gaf Haas in Monza zelf al aan dat het de structuur van de achtervleugel lichtjes zal moeten verbeteren, terwijl Williams naar de vloer van de auto moet gaan kijken. Williams heeft juist in de afgelopen twee races met twee finishes in de top acht voor Alexander Albon goed gescoord.

'Ook Mercedes en Red Bull zouden beïnvloed worden'

Hoewel de geruchten niet bevestigd zijn, zouden ook topteams Red Bull en Mercedes geraakt worden door de strengere richtlijnen. Bij Mercedes zou het volgens AMuS gaan om de achtervleugel, terwijl Red Bull de vloer zou moeten aanpassen, een onderdeel waar het nu in uitblinkt. Red Bull-teambaas Christian Horner gaf in Monza juist nog aan dat hij zich geen zorgen maakte en dat hij al wat flexibele neuzen bij de concurrentie had gezien, waarvan hij verwacht dat deze nu dus verdwijnen.

Auto Motor und Sport sprak met een engineer, die verwacht dat teams die de voorvleugels moeten aanpassen, waaronder dus vermoedelijk Aston Martin, de grootste problemen gaan hebben. 'Als je de vloer moet versterken, en daardoor de rijhoogte moet aanpassen, ga je hooguit downforce verliezen. Als je de bevestigingspunten van de voorvleugel moet verbeteren, dan is de hele aerodynamica van de auto daarop gebaseerd. Je riskeert dan dus niet alleen dat je downforce verliest, maar ook dat je balansproblemen krijgt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws