De teambazen in de Formule 1 maken zich geen zorgen over de technische richtlijnen die worden geïntroduceerd tijdens het Grand Prix-weekend in Singapore. Enkele teams hopen dat Red Bull Racing de dupe wordt van het aanscherpen van het reglement, maar teambaas Christian Horner stelt dat de richtlijnen geen effect zullen hebben. Andere teams hebben ook vertrouwen, en Frédéric Vasseur en Andrea Stella zijn juist heel erg blij dat de FIA ingrijpt.
Tijdens de aankomende Grand Prix van Singapore zullen nieuwe technische richtlijnen van kracht zijn. De FIA wil flexibele voorvleugels tegengaan, aangezien het bestuursorgaan het vermoeden heeft dat enkele teams een voorvleugels hadden die te veel doorbogen. Dit werd voor de FIA niet zichtbaar, aangezien er verwacht wordt dat de renstallen met een slimme techniek dit kon maskeren. Het bestuursorgaan maakt in TD018, zoals de richtlijnen worden genoemd, duidelijk dat 'ontwerpen die gebruikmaken van plaatselijke conformiteit of vrijheidsgraden niet zijn toegestaan.'
Tijdens het Grand Prix-weekend op het circuit van Monza zei Toto Wolff nog grappend dat de richtlijnen mogelijk grote gevolgen zou hebben voor Red Bull. De concurrentie wil de dominantie van de Oostenrijkse renstal stoppen, maar bij de leider in het kampioenschap is er geen angst voor grote gevolgen. 'Dit zal geen effect hebben op ons', wordt Horner geciteerd door PlanetF1. De teambaas van Red Bull wijst juist naar andere renstallen. 'We hebben een paar rubberen neuzen gezien, zullen we maar zeggen, dus we zullen zien dat die worden aangepakt in Singapore.'
Vasseur en Stella eensgezind over ingreep FIA
Bij de meeste andere teams heerst er ook geen angst voor de gevolgen van de verandering. Bij deze renstallen heerst juist het vertrouwen in de beslissing van de FIA. 'Volgens de definitie is een technische richtlijn een verduidelijking van de regelgeving', zegt Vasseur. 'Dit betekent dat er al regelgeving was. En we moeten vertrouwen op de FIA dat als ze vinden dat een technische richtlijn noodzakelijk is, het waarschijnlijk betekent dat de regelgeving niet duidelijk genoeg was, en we vertrouwen de FIA in deze richting om dat te doen.'
Stella, de teambaas van McLaren, sluit zich aan bij de woorden van zijn collega. 'De FIA heeft veel informatie, ze kunnen dingen zien die andere teams niet kunnen zien wat betreft de andere auto's. Dus ze zijn zeer competent.' Bij de Britse renstal, die sinds de Grand Prix van Oostenrijk een flinke stap heeft gezet, heerst ook geen angst. 'We maken ons eerlijk gezegd niet veel zorgen daarover, dus we nemen het positieve ervan dat als de FIA vond dat het nodig was, het betekent dat er iets moet worden aangepakt en voor ons is dat goed nieuws', aldus de Italiaan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties