'Red Bull pakt overgewicht RB18 aan met nieuwe en lichtere monocoque' Formule 1
Formule 1

'Red Bull pakt overgewicht RB18 aan met nieuwe en lichtere monocoque'

'Red Bull pakt overgewicht RB18 aan met nieuwe en lichtere monocoque'

Red Bull Racing is hard aan het werk om het gewicht van de RB18 te verminderen. Om die reden is de Oostenrijkse renstal bezig met het bouwen van een nieuwe en lichtere monocoque. De hoop is om dichter bij het gewicht van de Ferrari F1-75 te komen. Die auto wordt gezien als de bolide met het streefgewicht.

Het overgewicht van Red Bull zou op zo'n zeven kilogram liggen, aldus het doorgaans goed geïnformeerde Auto, Motor und Sport. Dat is ten opzichte van het minimumgewicht van 798 kilo, wat eerder dit seizoen nog op 795 kilo lag. Teams pleitten voor die verhoging, omdat iedereen op Alfa Romeo na ver boven het minimumgewicht zat. Red Bull en Mercedes hadden graag een verhoging met dubbele cijfers gezien, maar daar wilde de FIA niet aan beginnen.

Red Bull is al het hele seizoen flink bezig om dichter bij het minimumgewicht te komen. Het team van Christian Horner gaat er vanuit dat Ferrari het dichtst bij dat minimum zit en ziet de potentie om twee tot drie tienden aan tijdswinst te boeken als ze het overgewicht weten op te lossen. Een nieuwe en lichtere monocoque moet daarvoor zorgen. Deze zal wel eerst een crashtest van de FIA moeten doorstaan. Hierdoor is het onzeker wanneer de nieuwe monocoque gebruikt zal worden.

'Red Bull doet flinke investering tegen overgewicht RB18'

Het levert wel een flink kostenplaatje op. Zo zouden er zo'n drie nieuwe chassis' gebouwd moeten worden en die kosten twee miljoen euro per stuk. Zo komt het budgetplafond om de hoek kijken, maar door de inflatieaftrek blijkt de investering toch mogelijk, al worden er vraagtekens geplaatst bij hoe Red Bull dit financieel technisch kan doen.

Daarnaast wordt het er niet makkelijker op voor Red Bull om de RB18 af te laten vallen. Vanaf de Grand Prix van België wordt er namelijk stricter gecontroleerd op de flexibiliteit van de vloeren. Vermoedelijk hielp dit het Oostenrijkse team - en Ferrari - om de auto lichter te maken. Voor sommige teams zal de stijvere onderkant vermoedelijk weer extra gewicht opleveren.

Wint Max Verstappen zijn tweede wereldtitel? Zet in en krijg 1,08 keer je inzet terug! Als je verantwoord speelt, houd je het leuk. Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws