'Red Bull Powertrains niet met Honda in zee vanaf 2026, maar met Ford' Formule 1
Formule 1

'Red Bull Powertrains niet met Honda in zee vanaf 2026, maar met Ford'

'Red Bull Powertrains niet met Honda in zee vanaf 2026, maar met Ford'

Ford is als favoriet voor een samenwerking met Red Bull Powertrains uit de bus gekomen, zo meldt Auto, Motor und Sport. Honda is nog niet helemaal uit beeld, maar de Japanse autofabrikant lijkt zich zelfstandig in te schrijven voor 2026 om vervolgens met een ander team een samenwerking aan te gaan.

Volgens het Duitse medium gaat het gerucht in de paddock rond dat Ford en Red Bull Racing een samenwerking aangaan. Helmut Marko hintte eerder al dat er meer merken dan alleen Honda interesse tonen in zo'n samenwerking. Op dit moment lijkt Ford de beste papieren te hebben. Ook hier gaat het dan om het bouwen van de elektrische aandrijflijn door de Amerikanen, terwijl Red Bull verantwoordelijk is voor de verbrandingsmotor.

Honda lijkt voor een zelfstandige inschrijving te gaan om daarna een samenwerking aan te gaan met een ander team. Welk team dat is, wordt niet benoemd. Toch valt het nog niet helemaal uit te sluiten dat het alsnog Red Bull wordt, omdat Ferrari nog altijd met vraagtekens zit over de nieuwkomersstatus van Red Bull Powertrains. Immers: wanneer Honda en Red Bull met elkaar samenwerking, vervalt die status. Momenteel wordt de motorafdeling van Red Bull voor negentig procent als nieuwkomer beschouwd.

F1-motorleveranciers hebben lak aan deadline 2026

De deadline voor deelname in 2026 stond eerst op 15 oktober, maar werd verschoven naar 15 november toen bleek dat Audi als enige de inschrijving had voltooid. Dat is vandaag de dag op 20 november nog altijd het geval, maar wel is er nu meer sprake van duidelijkheid. Zo zal Renault zich binnen de komende twee weken inschrijven. Daarnaast wordt Porsche nog altijd aangemoedigd door de F1 om toch voor inschrijving voor 2026 te gaan. De status van Mercedes is onbekend.

Hyundai zal in ieder geval niet vanaf 2026 instappen in de Formule 1. Dat jaar komt te vroeg voor de Zuid-Koreanen. Zij lijken mee te doen vanaf 2027, waarvoor de deadline op 30 juni 2023 staat. Ferrari is ook nog niet klaar voor inschrijving voor 2026. Zij willen de onderhandelingen over financiële zaken heropenen. Het zou gaan om het inschrijfgeld en de kosten voor klantenteams. Ook plaatst Ferrari vraagtekens rondom handhaving van het budgetplafond.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws