Helmut Marko was uiteraard dolgelukkig na de vijfde poleposition van Max Verstappen in 2025. De Oostenrijker gaf aan dat Verstappen in de slotsector heer en meester was. Marko liet zelfs optekenen dat Red Bull Racing de kwalificatie enigszins opofferde om beter voor de dag te komen in de race. Dat belooft dan ook veel goeds voor Verstappen.
Verstappen liet in Q1 en Q2 ook al zijn snelheid zien. De Limburger overleefde Q1 op één set zachte banden. Verstappen was sneller op gebruikte banden dan alle andere coureurs op nieuwe zachte banden. Alleen George Russell was op mediumbanden enkele honderdsten sneller. In Q2 liet Verstappen zien dat hij op nieuwe banden niet bij te houden was, en dat herhaalde hij in de eerste én tweede poging van Q3.
Vizier op de race gericht
Marko verscheen na de kwalificatie voor de microfoon bij ServusTV. 'Max heeft in de derde sector toegeslagen', liet de 82-jarige in eigen land weten. 'We waren na de vrijdagtrainingen al heel optimistisch, vooral vergeleken met vorig jaar.' Red Bull maakte in 2024 nog een dramatisch weekend mee in Italië, waarbij de wereldkampioen een halve seconde trager was dan nummer zes Lewis Hamilton.
Red Bull gooide het roer voor dit jaar om. 'We hebben nu een andere aanpak, waarbij we het weekend anders indelen. De afstelling pakte goed uit. Nu moeten we kijken hoe het in de race gaat. Het is dan ervan afhankelijk hoe hoog de bandenslijtage is. Hopelijk behoudt Max de leiding, maar het ziet er goed uit', zo kruist de teamadviseur van Red Bull zijn vingers.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.

Christian Klien, zelf een voormalige coureur van het team, merkt op dat Red Bull in de derde vrije training nog in de achtervleugel van Verstappen sneed. 'We hebben dit met het oog op de race gedaan', legt Marko uit. 'We waren qua topsnelheid nog niet zo sterk. De kwalificatie is belangrijk, maar de snelheid in de race is nóg belangrijker. Inhalen is tegenwoordig wel erg lastig. Dit was wel de juiste afstelling, en we hebben goede veranderingen doorgevoerd.'
Verstappen heeft dus voor meer topsnelheid gekozen en zal dus lastig in te halen zijn. Toch rekent Marko zich nog niet rijk. 'De twee McLarens zijn natuurlijk de grootste concurrenten. Vanwege hun geweldige bandenmanagement zijn zij in de race eigenlijk de favorieten. Inhalen is wel heel lastig', herhaalt Marko, die wel een zege voorspelt voor zijn coureur. 'Als de bandenslijtage niet onverwacht hoog uitvalt, ziet het er voor ons goed uit.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties